• hipsterpappan

Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?

Enligt en undersökning så kräver vissa föräldrar att deras döttrar ska ha slöjan på hela tiden på förskolorna och kräver ibland t.om även bildbevis på det. Det står helt i konflikt med förskolornas uppdrag att främja jämlikhet och allas lika värde så vems krav ska dom tillmötesgå? 
    aftonbladet.se/debatt/a/VRMJg3/nej-forskolor-for-aldrig-tvinga-barn-att-ha-sloja

• Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?
  • kaffe
    Nimzay skrev 2018-06-07 10:41:17 följande:
    Jag förklarar inte vad någon annan MENAR, utan vad för slutsatser man skulle kunna dra av att läsa det du skriver, alltså slutsatser som du inte avsiktligt menat att du skulle hjälpa folk att dra.

Vad jag tror att dina texter skulle kunna förmedla har jag redan skrivit.

Jag försökte skriva på ett sätt så att man tydligt skulle kunna läsa, men uppenbarligen gick det inte hem.
    Fast du tolkar mej som du vill. Det innebär i praktiken att du vänder det jag skriver till det du vill se, inte vad jag tycker. Bättre du slutar tolka och fråga om vad man menar. 
  • Nimzay
    kaffe skrev 2018-06-07 11:21:25 följande:
    Fast du tolkar mej som du vill. Det innebär i praktiken att du vänder det jag skriver till det du vill se, inte vad jag tycker. Bättre du slutar tolka och fråga om vad man menar. 
    Varför ska jag fråga hur du menar när jag inte ens undrar vad du menar?
  • kaffe
    Nimzay skrev 2018-06-07 11:33:33 följande:
    Varför ska jag fråga hur du menar när jag inte ens undrar vad du menar?
    Därför att du insinuerar att  jag förmedlar något budskap, som du inte vill förtydliga vad det är.  
  • Nimzay
    kaffe skrev 2018-06-07 12:11:16 följande:
    Därför att du insinuerar att  jag förmedlar något budskap, som du inte vill förtydliga vad det är.  
    Jag har skrivit det en gång och du tyckte att jag påstod att du hade åsikter som du inte hade.
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2018-06-07 11:16:03 följande:
    Ja just det, så är det.  
    Dopet kan man iofs inte välja bort förrän det är dags för konfirmation om man nu skulle vilja avsäga sej det...
    Jag menar då att föräldrarna kan välja bort kyrkligt dop.
  • kaffe
    Tom Araya skrev 2018-06-07 12:41:46 följande:
    Jag menar då att föräldrarna kan välja bort kyrkligt dop.
    Jo, men om dom inte gör det så blir jag barnet upptaget i en religion dom inte valt.  (Och ja det är stor skillnad på att bli kristen genom dopet och på att vara muslim med alla regler och förordningar det innebär. Dopet var bara tänkt som ett litet tillägg till att även kristna "tvingas" in i en religion som dom inte valt själva. Även om dom är passiva kristna så är dom ändå kristna =) )
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2018-06-07 13:00:48 följande:
    Jo, men om dom inte gör det så blir jag barnet upptaget i en religion dom inte valt.  (Och ja det är stor skillnad på att bli kristen genom dopet och på att vara muslim med alla regler och förordningar det innebär. Dopet var bara tänkt som ett litet tillägg till att även kristna "tvingas" in i en religion som dom inte valt själva. Även om dom är passiva kristna så är dom ändå kristna =) )
    Man kan säga att dopet är första halvan och konfirmationen är andra halvan.

Inom exempelvis islam utgör födelsen i sig (om man är barn till en muslimsk far) de första halvan och den muntliga bekännelsen den andra halvan av att vara muslim. Således en del som inte ens föräldrarna kan välja bort.

Om man som döpt lämnar lämnar kyrkan vid vuxen ålder är man inte längre det som det kyrkliga dopet gav.
  • Hejjk
    Tom Araya skrev 2018-06-07 14:54:52 följande:

Man kan säga att dopet är första halvan och konfirmationen är andra halvan.

Inom exempelvis islam utgör födelsen i sig (om man är barn till en muslimsk far) de första halvan och den muntliga bekännelsen den andra halvan av att vara muslim. Således en del som inte ens föräldrarna kan välja bort.

Om man som döpt lämnar lämnar kyrkan vid vuxen ålder är man inte längre det som det kyrkliga dopet gav.

Även könsstympning ingår i ett muslimskt dop
  • Tom Araya

Föräldrars krav och förskolornas flathet inför dessa är skrämmande...

Sex av tio förskolor säger ja till slöjtvång

Göteborgs-Posten har ringt runt till 40 kommunala förskolor i utsatta områden i Göteborg, Stockholm och Malmö och frågat om de kan tänka sig att aktivt kontrollera att barn bär slöja och tvinga på barn slöja mot deras vilja. Fler än sex av tio förskolor svarade ja, trots att det kan bryta mot lagen.

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sex-av-tio-forskolor-sager-ja-till-slojtvang

• Padirac
    Tom Araya skrev 2018-06-07 15:34:40 följande:
    Föräldrars krav och förskolornas flathet inför dessa är skrämmande...

Sex av tio förskolor säger ja till slöjtvång

Göteborgs-Posten har ringt runt till 40 kommunala förskolor i utsatta områden i Göteborg, Stockholm och Malmö och frågat om de kan tänka sig att aktivt kontrollera att barn bär slöja och tvinga på barn slöja mot deras vilja. Fler än sex av tio förskolor svarade ja, trots att det kan bryta mot lagen.

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sex-av-ti...

Artikeln i fråga är bygger på att en reporter på GP ringt runt och föreställt sig att vara en förälder som vill kontrollera om förskolan kan se till att barnet har slöja på sig hela tiden. 

TS och GP är enligt min uppfattning missledande i fråga om hur saken framställs och rubriksätts. 

Vad är då en slöja enligt wikipedia

"Slöja är ett kvinnoplagg av tunt och lätt material som bärs framför ansiktet eller över håret med ursprungligt syfte att dölja ansikte respektive hår."

Är artikeln hos GP trovärdig? läs citatet nedan och fråga er sedan om förskolepersonal skulle ha möjlighet att avsätta en anställd för att filma ett barn hela dagen? Eller sätta upp kameror och spela in och kontrollera vad ett barn gör hela dagen.

Låter det absurt? Kan det vara möjligt med tanke på barngruppernas storlek och hur många personal som arbetar?

SVTs rapportering  om GPs artikel

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sex-av-ti...

"Ett återkommande fenomen är att föräldrarna vill att deras barn ska bära slöja. Bland annat berättar Götebors-Posten om att personal på en förskola gått med på att filma en flicka för att föräldrarna ska kunna kontrollera att dottern aldrig tar av sig slöjan."

Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?