• hipsterpappan

Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?

Enligt en undersökning så kräver vissa föräldrar att deras döttrar ska ha slöjan på hela tiden på förskolorna och kräver ibland t.om även bildbevis på det. Det står helt i konflikt med förskolornas uppdrag att främja jämlikhet och allas lika värde så vems krav ska dom tillmötesgå? 
    aftonbladet.se/debatt/a/VRMJg3/nej-forskolor-for-aldrig-tvinga-barn-att-ha-sloja

• Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2018-06-08 07:13:34 följande:
    GPs artikel har jag läst innan du länkade den, den säger inte mer än att 'det förekommer' utan att ange mer precisa detaljer. En skit-artikel i fråga om kvalité.

Artikeln bygger i sin helhet på obekräftade/ej redovisade uppgifter OCH GPs samtal där de är hittepå-förälder.

Artikeln liksom TS är en osaklig framställan med ett möjligt försök till ett dold budskap från artikel- och TS-författaren.
    Man får inte testa personalens reaktion och hur de bemöter problemet så som GP gjort alltså?
  • vargbjörn

Detta är sån där jävla höger propaganda. Att någon framför ett krav(om det ens är sant) är knappast något nytt inom barnomsorgen. många krav är helt orimliga och ska naturligtvis inte följas som detta. Men fokusen på slöjor o muslimer blir löjlig eftersom det e ett så tydligt försök att skapa opinion. det finns tusentals orimliga krav som inte har med muslimer att göra så det är inte INTE en indikation på att Sverige är på väg åt nåt håll alls. det är enbart ett sätt att försöka få folk att fokusera  på ett visst ämne. 

• Nimzay
    vargbjörn skrev 2018-06-08 22:55:21 följande:

Detta är sån där jävla höger propaganda. Att någon framför ett krav(om det ens är sant) är knappast något nytt inom barnomsorgen. många krav är helt orimliga och ska naturligtvis inte följas som detta. Men fokusen på slöjor o muslimer blir löjlig eftersom det e ett så tydligt försök att skapa opinion. det finns tusentals orimliga krav som inte har med muslimer att göra så det är inte INTE en indikation på att Sverige är på väg åt nåt håll alls. det är enbart ett sätt att försöka få folk att fokusera  på ett visst ämne. 

Fast samtidigt kan man ju fundera på om verkligen så många av de där andra kraven handlar om att sexualisera och förtrycka småflickor.
  • vargbjörn
    Nimzay skrev 2018-06-08 23:05:58 följande:
    Fast samtidigt kan man ju fundera på om verkligen så många av de där andra kraven handlar om att sexualisera och förtrycka småflickor.
    det gör de nog inte men frågan är väl dels om dessa krav är särdeles vanligt förekommande. sen måste väl följdfrågan bli om det verkligen handlar om ett sexualiserande och förtryckande. i länder där slöja är kutym betraktas det väl snarare som ett par jeans . dvs mer som en standard o därför svår att avlägsna. nu är jag inte på nåt sätt för slöjor eftersom de så tydligt representerar en styrande manlig elits makt över kvinnor MEN det är knappast det största problem vi har i Sverige. Jag vänder mig därför emot inlägget som sådant efterom det för mig finns en risk att det är skapat i syfte att skapa opinion i ett ämne som i sin betydelse är vida överdrivet och det får folk att missa betydligt större och mer avgörande frågor gällande befolkningens väl och ve. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-06-08 22:49:41 följande:
    Man får inte testa personalens reaktion och hur de bemöter problemet så som GP gjort alltså?
    Det får man göra, med det ska rubriksättas och redovisas som vad det egentligen är, en TS här kan också redogöra för vad det egentligen är istället för att påskina något annat.

Oseriöst? Osakligt? Neorasism?

Ja på alla 3 punkter. 
  • Hejjk
    vargbjörn skrev 2018-06-08 23:18:22 följande:

det gör de nog inte men frågan är väl dels om dessa krav är särdeles vanligt förekommande. sen måste väl följdfrågan bli om det verkligen handlar om ett sexualiserande och förtryckande. i länder där slöja är kutym betraktas det väl snarare som ett par jeans . dvs mer som en standard o därför svår att avlägsna. nu är jag inte på nåt sätt för slöjor eftersom de så tydligt representerar en styrande manlig elits makt över kvinnor MEN det är knappast det största problem vi har i Sverige. Jag vänder mig därför emot inlägget som sådant efterom det för mig finns en risk att det är skapat i syfte att skapa opinion i ett ämne som i sin betydelse är vida överdrivet och det får folk att missa betydligt större och mer avgörande frågor gällande befolkningens väl och ve. 

Och vad tror du anledningen är ? Märks vad lite du kan om detta. islam.se/kvinnosyn/slojan
  • vargbjörn
    Hejjk skrev 2018-06-08 23:40:00 följande:
    Och vad tror du anledningen är ? Märks vad lite du kan om detta. islam.se/kvinnosyn/slojan
    nja jag har relativt gedigen kunskap på området då jag läst såväl religion som statsvetenskap och historia på universitet och bland annat haft islam som inriktning. jag har även integration som huvudinriktning i mitt pågående arbete inom statsvetenskapoch då med inriktning på just muslimers integration i västvärlden så min kunskap lär vara tillräcklig för att föra mig i detta forum. Till detta kan man säga att många personer hör av sig till mig för just kunskap inom området. problemet är väl snarare att folk generellt har problem att skilja individ från samhälle så länge samhället de tittar på är ett annat än det de själva lever i. detta gäller generellt när man med oror beskriver muslimers varande i europa och kombinerar det med islams framväxt i detsamma. det är inte fullt så enkelt att man faktiskt kan göra den kopplingen utan att begagna sig av positiva termer. 
  • Tom Araya
    vargbjörn skrev 2018-06-08 23:18:22 följande:

Din jämförelse mellan jeans och slöja haltar rejält...

Kan du ge exempel på en kultur eller samhälle där jeans anses vara ett påbud för rättroende religiösa?

Kan du ge ett exempel på en kultur eller samhälle där jeans är kutym för det ena könet endast?

Kan du ge ett exempel på en kultur eller samhälle där familjen och religionens företrädare uppmanar människor att bära specifikt jeans och inget annat?

Ser du nu vilka särskilda och i sammanhanget anmärkningsvärda faktorer som berör slöjan jämfört med jeans?

• Padirac
    Tom Araya skrev 2018-06-09 00:48:57 följande:

Din jämförelse mellan jeans och slöja haltar rejält...

Kan du ge exempel på en kultur eller samhälle där jeans anses vara ett påbud för rättroende religiösa?

Kan du ge ett exempel på en kultur eller samhälle där jeans är kutym för det ena könet endast?

Kan du ge ett exempel på en kultur eller samhälle där familjen och religionens företrädare uppmanar människor att bära specifikt jeans och inget annat?

Ser du nu vilka särskilda och i sammanhanget anmärkningsvärda faktorer som berör slöjan jämfört med jeans?

vargbjörn har större trovärdighet i frågan - så enkelt är det i det här fallet
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2018-06-08 23:24:54 följande:
    Det får man göra, med det ska rubriksättas och redovisas som vad det egentligen är, en TS här kan också redogöra för vad det egentligen är istället för att påskina något annat.

Oseriöst? Osakligt? Neorasism?

Ja på alla 3 punkter. 
    Hade din reaktion blivit densamma om GP ringt upp, låtsats vara en rasistisk förälder, sagt att deras barn inte får leka med utländska barn och viss personal svarat att de bemöter önskan positivt?
Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?