• Michelito

Hur mycket har ni kvar efter ni betalt alla räkningar?

Hej.

Hur mycket har ni att röra er med efter ni betalt alla räknigar?

Vill se hur mycket olika inkomster vi har.

Är det en bra månad, har jag in ca över 27 i månaden.

Tillsammans med sambon brukar vi ha in ca 35- 38 tusen/månaden.

Efter jag betalt räkningar har jag ca 22 tusen över.

Vill tilläga att jag tidigare levt på socialen i många år och det är inget fel i det. Kram på er!

• Svar på tråden Hur mycket har ni kvar efter ni betalt alla räkningar?
  • me33

Glöm inte å slå ut nyårshummern på 12 månader med Flört

Det ligger i människans natur bara att vilja se det lite grönare än vad det är.

Men jag håller med om att det är utmanande idag att hålla sig låg på mat-inköpen, jag blir sur när jag börjar närma mig 1000:-/mån.

Ambitionen är 0:-/mån till slut, det kan jag nå en sommar-månad efter mycket egen-skörd snart. 

Mitt nya projekt är att bo så gratis som möjligt, nu 3500:- och efter det att transportera mig framåt gratis.

• Anonym (...)
    Anonym (gg) skrev 2022-11-13 14:58:13 följande:
    Inte jag heller. Men jag tror att vissa underskattar vad de lägger på mat. Det är något jag ofta ser i dessa trådar.

Jag köper inget extraordinärt på ica, coop och willys, men har svårt att klara mig under 3000/person för mat och sånt som toapapper, schampo, städgrejer och tvättmedel etc. Vi är dock bara två, och jag lägger mer än så på maten nu när jag kan, för jag tycker mat är viktigt, och jag tycker om att laga mat osv
    Vi sätter över matpengar på Ica-kortet. Enkelt då att se vad man spenderar eller om man överskrider 
  • Xlr8

Runt 15k efter alla måsten betalade. 
    Ligger väl på 500-700k per år i rena pengar, sen finns det 
    Förmåner och duktigt med pensions sparande (ej synliga för Skatteverket)

• Anonym (Erik)
    Anonym (Gift par) skrev 2022-11-12 17:18:44 följande:

Glömde:
    tandläkare 2 personer
    läkarbesök
    mediciner
    kosttillskott
    frisör 2 personer 1000 kr per månad 
    hudvårdsorodukter
    schampoo
    apoteksvaror allmänt

Så det blir nog närmare 10000 kr per månad , vi är båda i femtioårsåldern och behöver lite extra underhåll ?.Glad

Så cirka 120 000 om året för att se snygga ut och hålla er friska?

Läkarbesök och mediciner har ju högkostnadsskydd, där betalar man bara en bråkdel av vad det verkligen kostar, men räknar  högt 20 000 totalt/år, klippning 12 000/året.

Kvar tandläkare och en massa apoteksvaror samt kosttillskott. Ni måste ha väldigt dåliga tänder, dålig hy, samt otroligt dåligt immunförsvar om ni måste knapra kosttillskott i de mängderna. 

50 år och redan i så dåligt skick. 
  • Anonym (Gift par)
    Anonym (Erik) skrev 2022-11-14 09:21:12 följande:
    Så cirka 120 000 om året för att se snygga ut och hålla er friska?

Läkarbesök och mediciner har ju högkostnadsskydd, där betalar man bara en bråkdel av vad det verkligen kostar, men räknar  högt 20 000 totalt/år, klippning 12 000/året.

Kvar tandläkare och en massa apoteksvaror samt kosttillskott. Ni måste ha väldigt dåliga tänder, dålig hy, samt otroligt dåligt immunförsvar om ni måste knapra kosttillskott i de mängderna. 

50 år och redan i så dåligt skick. 

Tvärtom, vi ser ganska fräscha ut för vår ålder! Men visst det var lite högt räknat. Men det finns ju annat. SVD och fönsterputs och trädgårdstjänster tex, vi landar nog på 40000 i månaden som jag Uppskattade från början. 

Vi får in 83000 i månaden. 40000 går till löpande. 40000 blir över och sparas eller ges till barnen. Av dessa 40000 sparas en del på medellång sikt, för inköp av bil och renoveringar och större möbelinköp. Eller resor. En del sparas till pension.

Men allt är uppskattningar från höften. Men vi kan ju se på nedersta raden vilket resultat det blir, vi sparar hela tiden, Men vi skulle förstås kunna spara ännu mer. Nu är jag drygt femtio och ser mina föräldrar sitta på en massa kapital, efter att ha sparat ett helt liv. De har ingen nytta av detta nu,tyvärr. 

Använder hellre pengarna nu och köper en del dyra kosttillskott och ibland dyr och hälsosam mat och satsar på olika typer av träning. På min femtioårskontroll som min vårdcentral gjorde så var sjuksköterskan nästan avundsjuk på mina fina värden. 

• flemens

Jag har 19000 kvar efter att ha betalt fasta räkningarna, BRF-avgift+lån, tele/strömningstjänster, el. Får ut 28 000:-

Allt blev löjligt mycket bättre efter jag gjort mig av med alla skulder och gjort mig av med bilen, förutom bostadslånet då.

• flemens
    Agdaa skrev 2017-04-01 18:35:55 följande:

Trodde inte man kunde bli rik i Sverige men här verkar d som varannan har överflöd efter räkningar. Vad gör ni med alla pengar då? Sparar på hög tills ni dör el vad?

Jag har, innan covidhysterin satte fart, rest mycket, långt och bekvämt. Nu får jag spara mer helt enkelt (skänker iofs pengar lite hit och dit, mest Ukrainas krigsmakt just nu)
  • me33

Vanliga dödliga tror ofta det är omöjligt att bli "rik" i Sverige, inställningen säger allt egentligen och är därmed inget som förenar mig med vanliga dödliga. 

Jag har klättrat uppför mina toppar helt själv, då fanns det inget i mig som sade "det är omöjligt" 
    Ni skulle bara veta vad man kan uträtta med en bättre attityd men samtidigt är jag benhårt övertygad att många människor vill sitta kvar i hålet och inte göra annat än att titta på TV3/kanal 5(dåliga tv-program)

• Anonym (Gift par)
    me33 skrev 2022-11-15 09:09:44 följande:

Vanliga dödliga tror ofta det är omöjligt att bli "rik" i Sverige, inställningen säger allt egentligen och är därmed inget som förenar mig med vanliga dödliga. 

Jag har klättrat uppför mina toppar helt själv, då fanns det inget i mig som sade "det är omöjligt" 
    Ni skulle bara veta vad man kan uträtta med en bättre attityd men samtidigt är jag benhårt övertygad att många människor vill sitta kvar i hålet och inte göra annat än att titta på TV3/kanal 5(dåliga tv-program)

Det som behövs är ju en förmåga att spara och göra kloka investeringar. Min farfar var arbetare och hade låg inkomst. Farfar sparade och investerade i aktier, kunde gå i tidig pension och hade ett ganska stort kapital till slut. Man kan ju inte spara på bankkonto, det ger ju ingen utveckling av kapitalet.
  • me33

Tänk att det gör det, om du har ca 20 miljoner. Då får du ränte-avkastning om ca 18.000:-/mån.
    Räknade på de här summorna förut och minns det fortfarande, det är bra att tänka så. Varje krona ska rulla på för en men såhär tänker folk inte längre.

Känt citat som jag gillar.
    De går ändå inte att förklara nåt för någon som ändå inte begriper något.

• Agdaa
    flemens skrev 2022-11-14 22:28:53 följande:
    Jag har, innan covidhysterin satte fart, rest mycket, långt och bekvämt. Nu får jag spara mer helt enkelt (skänker iofs pengar lite hit och dit, mest Ukrainas krigsmakt just nu)
    Fint av dig att skänka men tänk på vilka du skänker till.
    Trist att du o många andra har gått på Ukrainakriget o dina pengar går rakt ner i fickan i den korrupta familjen Biden tyvärr :( Du kan säkert skänka till nåt bättre
  • Anonym (Elin)

Får ut lite drygt 7.700 i månaden. Har jag riktig tur har jag 3.500 kvar när räkningarna är betalda men ofta mycket mindre.

• me33

Jikes!

Men bra att du lever snålt. 

• Anonym (Sanaaz)
    Vi har legat på in ca 60 000 in i månaden med fasta avgifter som nu i inflationstider legat på ca 25 tkr. då är det ränta och amortering på huset, el och sophämtning etc, barnomsorg, bil, försäkringar, CSN, bredband och telefoner. Nu får vi nya jobb och kommer landa på ca 74 000 in efter skatt. Så det blir mellan 45-50 tusen kvar efter fasta avgifter. Känns helt otroligt mycket tycker jag, även om någon säkert tycker att det är lite. Vi är verkligen inga karriärister någon av oss, men har väl haft lite flyt på arbetsmarknaden antar jag. 
  • Anonym (.,.)

Två tonåringar vv, singel och en 10år gammal bil. Hyres 3:a i GBG.
    Brutto 35.400. Dagtid i tillverknings-industrin med lite utökat ansvar, blue collar.
    Efter allt betalt och lite sparande på börsen.
    Ca: 8-9 tusen kvar till mat,kläder,nöjen

• me33
    Anonym (Sanaaz) skrev 2023-03-04 10:16:13 följande:
    Vi har legat på in ca 60 000 in i månaden med fasta avgifter som nu i inflationstider legat på ca 25 tkr. då är det ränta och amortering på huset, el och sophämtning etc, barnomsorg, bil, försäkringar, CSN, bredband och telefoner. Nu får vi nya jobb och kommer landa på ca 74 000 in efter skatt. Så det blir mellan 45-50 tusen kvar efter fasta avgifter. Känns helt otroligt mycket tycker jag, även om någon säkert tycker att det är lite. Vi är verkligen inga karriärister någon av oss, men har väl haft lite flyt på arbetsmarknaden antar jag. 
    Det kan alltid vända för er också...
Svar på tråden Hur mycket har ni kvar efter ni betalt alla räkningar?