• Michelito

Hur mycket har ni kvar efter ni betalt alla räkningar?

Hej.

Hur mycket har ni att röra er med efter ni betalt alla räknigar?

Vill se hur mycket olika inkomster vi har.

Är det en bra månad, har jag in ca över 27 i månaden.

Tillsammans med sambon brukar vi ha in ca 35- 38 tusen/månaden.

Efter jag betalt räkningar har jag ca 22 tusen över.

Vill tilläga att jag tidigare levt på socialen i många år och det är inget fel i det. Kram på er!

• Svar på tråden Hur mycket har ni kvar efter ni betalt alla räkningar?
  • Anonym (Erik)
    me33 skrev 2022-11-12 13:31:33 följande:

Jag tror inte det är så många av er som verkligen läser igenom kontotdragen Skrattande

Man hör ju hur höftningarna i tråden haglar här hehe.

Folk tenderar att generellt överskatta sina ekonomiska situationer, sett det gång på gång. 

Nu även med så många olika saker som ökat i pris, el, drivmedel, bröd etc. Så är det mest troliga att flera av er rätt så mycket fel ute i era uppskattningar.

Håller med. Ibland blir det väldigt uppenbart att folk hittar på/höftar med siffrorna. 
  • Camarosmurfen

Jag räknade på hur mycket vi sätter undan på våra olika sparkonton varje månad. Det förs över direkt, så den är ingen uppskattning. Blir det pengar över för jag över mer. 

• Anonym (Gift par)

Jag tror inte det är så många av er som verkligen läser igenom kontotdragen Skrattande

Folk tenderar att generellt överskatta sina ekonomiska situationer, sett det gång på gång. 

Nu även med så många olika saker som ökat i pris, el, drivmedel, bröd etc. Så är det mest troliga att flera av er rätt så mycket fel ute i era uppskattningar.

Vi har inte drabbats så mycket ännu av prishöjningar , förutom maten förstås. Vi har fjärrvärme för att värma villan, som nu höjs med endast 3% och vårt elpris är bundet i två år framöver, mycket lågt bundet timpris.  Vi jobbar hemifrån 50% båda två och bor hyfsat centralt så vi har inga höga drivmedelskostnader. Lånen har vi betalat.
    Det som har ökat är maten och övrigt köper jag nu endast vid specialpris, vägrar betala för mycket!  Men eftersom många nu har ont om pengar finns det massor om extrapriser och det kommer nog bli lätt att handla billigt framöver.Gäller förstås inte mat, energi och drivmedel.
     Tidigare har jag försökt handla mycket i butik , men dels finns det så lite butiker kvar, dels är det ju förhållandevis dyrt i butikerna. Jag investerade nyligen i pjäxor och skenor för långfärdsskridskor och köpte till 25% rabatt på nätet.

• Anonym (Erik)
    Anonym (Gift par) skrev 2022-11-12 16:17:36 följande:

Vi har inte drabbats så mycket ännu av prishöjningar , förutom maten förstås. Vi har fjärrvärme för att värma villan, som nu höjs med endast 3% och vårt elpris är bundet i två år framöver, mycket lågt bundet timpris.  Vi jobbar hemifrån 50% båda två och bor hyfsat centralt så vi har inga höga drivmedelskostnader. Lånen har vi betalat.
    Det som har ökat är maten och övrigt köper jag nu endast vid specialpris, vägrar betala för mycket!  Men eftersom många nu har ont om pengar finns det massor om extrapriser och det kommer nog bli lätt att handla billigt framöver.Gäller förstås inte mat, energi och drivmedel.
     Tidigare har jag försökt handla mycket i butik , men dels finns det så lite butiker kvar, dels är det ju förhållandevis dyrt i butikerna. Jag investerade nyligen i pjäxor och skenor för långfärdsskridskor och köpte till 25% rabatt på nätet.

Och ändå betalar ni 40 000 kr i månaden, trots billigt boende, låga drivmedelskostnader. 
  • Anonym (Gift par)
    Anonym (Erik) skrev 2022-11-12 16:22:07 följande:
    Och ändå betalar ni 40 000 kr i månaden, trots billigt boende, låga drivmedelskostnader. 

Jag skrev 40000 för allt nödvändigt, men det beror ju på vad man definierar som nödvändigt. 

• Anonym (Erik)
    Anonym (Gift par) skrev 2022-11-12 16:44:44 följande:

Jag skrev 40000 för allt nödvändigt, men det beror ju på vad man definierar som nödvändigt. 

Ja, och det är ju ganska mkt om man bor billigt och har låga kostnader och knappt drabbas av prisökningar och höjd ränta. 
  • Anonym (Gift par)
    Anonym (Erik) skrev 2022-11-12 16:53:47 följande:
    Ja, och det är ju ganska mkt om man bor billigt och har låga kostnader och knappt drabbas av prisökningar och höjd ränta. 
    Du vill veta mer detaljerat vad som kostar oss 40000 i månaden?

Gör ett försök
    ICA 10000 per månad
    Försäkringar 1000 kr per månad inklusive dyra barnförsäkringar för våra vuxna ungdomar
    Hus i månaden : 6000 kr 
    Löpande mindre underhåll på hus: 2000 
    Bilar 2 st service, reparation, bensin, diesel, bilförsäkringar: 6000
    Trädgårdsgrejer av olika slag: 1000 kr per månad
    Streamintjänster och olika medlemskap  2000 kr 
    Gym 2st 1000 kr
    Utelunch fredagar 1000 kr 

Fick bara ihop 30000 så det är väl närmare 30000 då än 40000.
  • Anonym (Gift par)

Glömde:
    tandläkare 2 personer
    läkarbesök
    mediciner
    kosttillskott
    frisör 2 personer 1000 kr per månad 
    hudvårdsorodukter
    schampoo
    apoteksvaror allmänt

Så det blir nog närmare 10000 kr per månad , vi är båda i femtioårsåldern och behöver lite extra underhåll ?.Glad

• Anonym (...)

Jag tror inte det är så många av er som verkligen läser igenom kontotdragen  // Skrattande

Vi höftar absolut inte. Har en kalkyl som vi uppdaterar varje månad och lägger in exakta kostnader som kommer just den månaden. fasta kostnader sen om något tillkommer så som bilservice, födelsedagspresenter mm
  • Anonym (gg)
    Anonym (...) skrev 2022-11-13 08:58:44 följande:
    Vi höftar absolut inte. Har en kalkyl som vi uppdaterar varje månad och lägger in exakta kostnader som kommer just den månaden. fasta kostnader sen om något tillkommer så som bilservice, födelsedagspresenter mm
    Inte jag heller. Men jag tror att vissa underskattar vad de lägger på mat. Det är något jag ofta ser i dessa trådar.

Jag köper inget extraordinärt på ica, coop och willys, men har svårt att klara mig under 3000/person för mat och sånt som toapapper, schampo, städgrejer och tvättmedel etc. Vi är dock bara två, och jag lägger mer än så på maten nu när jag kan, för jag tycker mat är viktigt, och jag tycker om att laga mat osv
Svar på tråden Hur mycket har ni kvar efter ni betalt alla räkningar?