• Jockee30

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?

• Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.
  • Anonym (lm)
    Anonym (rökt) skrev 2015-03-31 09:45:44 följande:

Och min dotter är frisk och snart 20. Inga allergie även om pappan är allergisk. Inte mer sjuk än andra under hennes uppväxt

Jag förstår verkligen inte argument som detta. Ja, din dotter är frisk, och...? Jag var med om en bilolycka, jag överlevde, jag var t.o.m helt oskadd, men inte fan påstår jag att bilolyckor är ofarliga för det.

Nej att era barn är oskadda ursäkar inte er själviskhet och egoism. 
  • Vlad

Självklart finns det mammor som har rökt under graviditeten som fått friska barn, det är inte det som är grejen utan att rökningen ökar risken för att barnet inte ska vara friskt. Ganska mycket.

Men beslutet att sluta måste komma från henne själv, hon kommer inte klara det annars. Har hon alls försökt att sluta?

• border1
    View skrev 2015-03-30 11:24:46 följande:

Rökte med första, inga fel där alls, sluta direkt men andra, inga fel där heller.... Summan... Tror det är 50/50 om det händer nått eller inte. Däremot ökar man risken för skador vid rökning och graviditet.... Men man kan aldrig säga att det kommer med garanti att hända som med allt annat.

VARFÖR drar du den slutsatsen? 
  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (lm) skrev 2015-03-30 23:40:49 följande:
    Du kan va heeelt lugn Jocke, liiita på den här personens svammel... Låter ungefär såhär, ööh gör fan inget om hon röker barnet kan ju bli cp ändå, men bäst fan vore det nog å sluta iaf...

Jo, för det är ju bara trams att rökning är skadligt för ett ofött foster. HAr du någon källa eller menar du att vi ska lita på ditt ord.

Jo, precis alla kan sluta röka. Klarar man inte det så klarar man nog inte mycket här i livet.
    Jösses... de tog dig hårt ha ha...de märks tydligt att du bara glider fram som en räkmacka genom livet Flört
  • Anonym (HejaDej!)

Blir så jävla trött på idioter som förminskar riskerna med att röka.. Men rök på, ta ett glas vin också när ni ändå håller på för det är väl inte 100% att det ger synliga skador på fostret de heller. Idioti att fortsätta röka!! Riktigt jävla egoistiskt!!

Och ja alla kan sluta, hur? FÖR INTE CIGARETT JÄVELN MOT MUNNEN. Så klart! Är inte barn i magen motivation nog så lär ju inget bara de...

• Zuzanne

Min mamma rökte under båda sina graviditeter. Vi båda hade låg födelsevikt och min bror föddes 6 v för tidigt. Vi fick båda dålig syn trots att båda föräldrar hade bra syn, för att ge exempel. Vi har många åkommor, jag och min bror. Mamma var den enda av kvinnorna i min släkt som rökte, mina kusiner är friska, jag och min bror har många fel. Vi ammades inte heller. Fy fan för föräldrar som röker, gör mig förbannad.

• Anonym (lm)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-03-31 20:34:34 följande:
    Jösses... de tog dig hårt ha ha...de märks tydligt att du bara glider fram som en räkmacka genom livet Flört
    Inte alls, blir bara förbluffad över vad folk häver ur sig för trams. Jasså, märks tydligt att du inte åstadkommit mycket i livet. Du är typen som har gott om svepskäl och ursäkter, men inga resultat. Seså, rök och drick lite till du, det är ju ändå slumpen som avgör om man drabbas av konsekvenser.

• tankfull
    Vlad skrev 2015-03-31 14:39:19 följande:

Självklart finns det mammor som har rökt under graviditeten som fått friska barn, det är inte det som är grejen utan att rökningen ökar risken för att barnet inte ska vara friskt. Ganska mycket.

Men beslutet att sluta måste komma från henne själv, hon kommer inte klara det annars. Har hon alls försökt att sluta?

Det verkar inte som att TS tänker ge några svar, tyvärr. Jag har frågat hur mycket hon röker, vilken månad hon är i och om hon tänkt dra ner eller sluta. Inget svar.
  • Jockee30

Min tjej är i vecka 9 och hon har inte ens dragit ner på rökningen, plus att hon röker dom som är extra långa.

Jag tycker det är jäkligt taskigt att hon gör det för det är lika mycket mitt barn som hennes.. Och så svårt är det inte att sluta röka.
    Jag har själv rökt från 15års ålder till jag var 27.

• Jockee30

Ett paket varar i två dagar ungefär för henne. Precis lika mycket som innan hon blev gravid.

• Anonym (Har alla rätt att bli föräldrar?)
    Anonym (Nic) skrev 2015-03-31 01:17:25 följande:
    Det var ju knappast din åsikt om rökning jag menade. Orkar inte diskutera med nån som verkligen inte fattar ett dugg för det är ju helt meningslöst. Lär dig läs och lär dig förstå vad som står innan du skriver
    Sandlådenivå på dig, ingen idè att skriva något till någon som reagerar som du, som ej kan ta kritik eller diskussion angående rökning under graviditet (men jag förstår att det säkert är väldigt käänsligt).
  • tankfull
    Jockee30 skrev 2015-04-01 09:38:12 följande:

Min tjej är i vecka 9 och hon har inte ens dragit ner på rökningen, plus att hon röker dom som är extra långa.

Jag tycker det är jäkligt taskigt att hon gör det för det är lika mycket mitt barn som hennes.. Och så svårt är det inte att sluta röka.
    Jag har själv rökt från 15års ålder till jag var 27.

Då förstår jag verkligen att du är upprörd! Att hon inte ens försöker dra ner är jäkligt dåligt! Jag tycker att du ska följa med på inskrivningen på barnmorskemottagningen och ta upp rökningen där - då kommer en utomstående prata med din flickvän om riskerna med rökning och det kanske ger henne en bättre knuff än om du säger åt henne. Och jag förstår din frustration - det ÄR ju ditt barn också!
  • Boll86

Min svärmor rökte under alla sina tre graviditeter, ett av barnen dog i leukemi som barn och dom andra två, min sambo och hans bror har andra hälsoproblem. Finns ju ingenting som säger att detta har något samband men man vill ju ändå ge sitt barn dom bästa möjligheterna här i livet och rökning är bevisat skadligt för fostret.

• View
    border1 skrev 2015-03-31 15:43:13 följande:
    VARFÖR drar du den slutsatsen? 
    För att det är så det är... Man ökar risken men det går inte att säga till 100% att det blir skador...
Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.