• Anonym (Karla)

tycker synd om bonus

Som är vv sen 5 år. Varje byte från mamman och hit gråter hon i flera dagar. Jag förstår henne. Både mamman och pappan är bra men de jobbar olika och kan inte enas. Bonus vill vara hos mamman och vh här. Pappan vägrar. Hur ska jag stötta bonus?

• Svar på tråden tycker synd om bonus
  • Anonym (Vänligt men bestämt)
    Anonym (aaa) skrev 2014-07-21 10:58:02 följande:
    Hur kan du och alla fullständigt ignorera bonus känslor?? Fullständigt respektlöst.

Det finns inte en chans att hon trivs bättre hos mamman på grund av de slappare reglerna där. Det är hon för liten för. Hon vantrivs hos pappan för att någonting inte fungerar (känslomässigt?) hemma hos honom.

Istället för att förvärra barnets plågor genom att utöka tiden hos pappan (fy fan vad taskigt) så vore det vettigare för pappan att ta sig en funderare på varför dottern inte trivs där och sedan kanske testa något nytt.

Fy fan alltså. Jag skulle må dåligt av att mitt barn led hemma hos mig. Skulle aldrig klara av att ignorera det.
    För liten för?? Vet inte om det skrivits någonstans exakt ålder på flickan. Men då det pågått i fem år måste hon ju vara iaf minst så gammal. Alls inte för liten för att välja den roligaste enklaste vägen.

Har ni pratat med mamman? Vet ni att allt detta sker, de roliga sakerna, skräpmatsätandet? Så det inte bara är fabulerande? Barn är mästare på att spela ut föräldrar mot varann och då måste man visa att de inte kommer någonstans med det. Min bonus gick och sa till sin mamma att jag aldrig lagade mat utan bara serverade kokt ägg när pappan jobbade. Han sa till oss att mamman sagt saker om oss som heller inte stämde. Tack vare att vi pratar med varandra och har en bra kontakt så fattar han nu att det är lönlöst att spela ut oss mot varann.

Jag tror på att se det som att jobba tillsammans för att valla får. Ibland försöker fåret rymma och då är vi där alla fyra och jobbar tillsammans för att få in det i hagen igen. Det är vår uppgift att vara en stadig mur av vuxna som inte låter sig rubbas. Det är ett barn som gärna tar den enkla vägen ut och som måste hanteras med bestämdhet- och kärlek såkalrt, så inte någon tror något annat
  • Anonym (Karla)
    Anonym (Vänligt men bestämt) skrev 2014-07-21 15:50:19 följande:
    För liten för?? Vet inte om det skrivits någonstans exakt ålder på flickan. Men då det pågått i fem år måste hon ju vara iaf minst så gammal. Alls inte för liten för att välja den roligaste enklaste vägen.

Har ni pratat med mamman? Vet ni att allt detta sker, de roliga sakerna, skräpmatsätandet? Så det inte bara är fabulerande? Barn är mästare på att spela ut föräldrar mot varann och då måste man visa att de inte kommer någonstans med det. Min bonus gick och sa till sin mamma att jag aldrig lagade mat utan bara serverade kokt ägg när pappan jobbade. Han sa till oss att mamman sagt saker om oss som heller inte stämde. Tack vare att vi pratar med varandra och har en bra kontakt så fattar han nu att det är lönlöst att spela ut oss mot varann.

Jag tror på att se det som att jobba tillsammans för att valla får. Ibland försöker fåret rymma och då är vi där alla fyra och jobbar tillsammans för att få in det i hagen igen. Det är vår uppgift att vara en stadig mur av vuxna som inte låter sig rubbas. Det är ett barn som gärna tar den enkla vägen ut och som måste hanteras med bestämdhet- och kärlek såkalrt, så inte någon tror något annat
    Ja vi kommunicerar och vet hur det funkar där
  • Iam
    Anonym (Karla) skrev 2014-07-21 13:16:53 följande:

Oj....nu slog du huvet på spiken! Vilken insikt du gav mig! Så har jag inte tänkt förr alls men naturligtvis är det så det är! Jag kommer på flera tecken nu.

För det första får ingen, varken barn eller vuxna prata om hennes mamma. Helst inte nämna hennes namn innan bonus går in i försvar för sin mamma. Hon oroar sig hur mamman har det väldigt ofta och när de pratar i telefon är bonus som besatt av att få svar på massa frågor som barn inte borde bry sig om. Kläder som hon hade med hit tar hon i smyg ansvar för eller berättar hela veckan för oss hur viktigt det är att de tas med till mamman igen. Vi säger att hon inte ska tänka på det.

Är glad att mina erfarenheter kunde sätta lite nytt ljus på situationen.

Om du tror det kan finnas möjlighet att det är så kanske ni behöver prata med mamman, alt ta kontakt med en kurator som kan hjälpa er. Svårt att få någon annan att inse brister i deras föräldraskap.
  • Anonym (Mamman?)
    Anonym (Karla) skrev 2014-07-21 16:51:31 följande:
    Ja vi kommunicerar och vet hur det funkar där
    Men varför är då mamman inte intresserad av att lösa situationen?

Skulle hennes liv gå att lösa rent praktiskt om dottern skulle bo hos henne hela tiden? Om min man skulle ha sina barn hos oss på heltid så skulle vi få byta jobb, åtminstone han

Har ni diskuterat problemet med henne och vad säger hon isf?
  • Jonasson
    Anonym (Samma) skrev 2014-07-21 07:48:50 följande:

Vi har också problemet att det tillåts saker hos mamman som vi inte gör. De måste inte städa rummet där, hon har högre tolerans för röra och smuts än vad vi har. De får ofta pizza på fredag eller lördag eller båda ( här finns också ett barn med övervikt)

De får gå i myskläder till skolan och mammans man gör deras mackor.

Här måste man städa, vara inne klockan 19 30 för kvällen, plocka i ordning på rummet, bada regelbundet, osv.

Barn kan dock förstå detta med olika regler. Om man förklarar för dem och inte lägger massa värderingar i det, att den andra föräldern skulle vara sämre på något vis för att den har andra regler.

Ursäkta men varför i helskotta får inte barnen gå i myskläder till skolan?! Det är barn som går i skolan och inte anställda på bank vi pratar om. Jobbigt med föräldrar som är så jäkla uptighta att dom nästan skiter på sig. Låter verkligen trist att vara barn hos dig.
  • Jonasson
    Anonym (dhdhg) skrev 2014-07-21 10:02:45 följande:

Föräldrar ska förvisso lyssna på sina barn men besluta efter vad som de bedömer är långsiktigt bäst för barnen. Jag tycker det verkar som om din sambo är en klok pappa som agerar just så och att din bonus mamma är en klok mamma som inte tar tillfället och går emot honom i detta. 

Det bästa du kan göra som klok bonusmamma är att låta bli att undergräva föräldrarna genom att ha en egen liten motståndsrörelse för vh. Du ger flickan motstridiga besked mot vad hennes föräldrar gör och bidrar snarare till den komplexitet med olika bud på olika håll som du uppger att hon har problem med.

Att du enbart är intresserad av att avhandla hur pappan ska förmås till vh och inte hur flickan ska kunna må bra på bättre sätt talar inte för att du bara har flickans bästa för ögonen faktiskt.

Min första tanke, tack för du satte ord på den.
  • Jonasson
    Anonym (aaa) skrev 2014-07-21 10:58:02 följande:
    Hur kan du och alla fullständigt ignorera bonus känslor?? Fullständigt respektlöst.

Det finns inte en chans att hon trivs bättre hos mamman på grund av de slappare reglerna där. Det är hon för liten för. Hon vantrivs hos pappan för att någonting inte fungerar (känslomässigt?) hemma hos honom.

Istället för att förvärra barnets plågor genom att utöka tiden hos pappan (fy fan vad taskigt) så vore det vettigare för pappan att ta sig en funderare på varför dottern inte trivs där och sedan kanske testa något nytt.

Fy fan alltså. Jag skulle må dåligt av att mitt barn led hemma hos mig. Skulle aldrig klara av att ignorera det.
    Fast det ligger något i detta inlägg också. Tror också att det är något i kontakten med pappan som gör att flickan inte vill vara hos pappan inte att livet är som ett nöjesfält hos mamman. Men jag tycker verkligen att det är pappan som ska jobba med kontakten och verkligen inte bara ha VH vilket bara kommer försämra kontakten mellan dom.
  • Anonym (Karla)
    Iam skrev 2014-07-21 17:10:01 följande:
    Är glad att mina erfarenheter kunde sätta lite nytt ljus på situationen.

Om du tror det kan finnas möjlighet att det är så kanske ni behöver prata med mamman, alt ta kontakt med en kurator som kan hjälpa er. Svårt att få någon annan att inse brister i deras föräldraskap.
    Tusen tack! Jag hade inte ens tänkt i de banorna. Nu är det så självklart! Vad lättad jag blev för nu kan man börja jobba för en förändring utan att stå som ett konstant frågetecken. Frågan är hur man ska kunna börja. Det är svårt att ändra på mamman såklart.
  • Anonym (Karla)
    Anonym (Mamman?) skrev 2014-07-21 17:28:00 följande:
    Men varför är då mamman inte intresserad av att lösa situationen?

Skulle hennes liv gå att lösa rent praktiskt om dottern skulle bo hos henne hela tiden? Om min man skulle ha sina barn hos oss på heltid så skulle vi få byta jobb, åtminstone han

Har ni diskuterat problemet med henne och vad säger hon isf?
    Det är hon väl men det kan ju inte vara så himla lätt att förstå att man behöver ändra på nåt sånt. Eller för mig är mycket sunt förnuft. Som med skräpmat med mera. Praktiskt skulle det funka lika bra där som här. Hon har en bonuspappa också. Vi har tagit upp saker vi tror vi kan påverka, eller pappan har, som vikten som till och med Bvc reagerade på när hon var så liten och gick där. Hon ändrar sig en stund men är väl lite lat och gottegris själv också tyvärr.
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (dhdhg) skrev 2014-07-21 10:02:45 följande:

Föräldrar ska förvisso lyssna på sina barn men besluta efter vad som de bedömer är långsiktigt bäst för barnen. Jag tycker det verkar som om din sambo är en klok pappa som agerar just så och att din bonus mamma är en klok mamma som inte tar tillfället och går emot honom i detta. 

Det bästa du kan göra som klok bonusmamma är att låta bli att undergräva föräldrarna genom att ha en egen liten motståndsrörelse för vh. Du ger flickan motstridiga besked mot vad hennes föräldrar gör och bidrar snarare till den komplexitet med olika bud på olika håll som du uppger att hon har problem med.

Att du enbart är intresserad av att avhandla hur pappan ska förmås till vh och inte hur flickan ska kunna må bra på bättre sätt talar inte för att du bara har flickans bästa för ögonen faktiskt.

• Anonym (Samma)
    Jonasson skrev 2014-07-21 17:33:19 följande:
    Ursäkta men varför i helskotta får inte barnen gå i myskläder till skolan?! Det är barn som går i skolan och inte anställda på bank vi pratar om. Jobbigt med föräldrar som är så jäkla uptighta att dom nästan skiter på sig. Låter verkligen trist att vara barn hos dig.
    Delvis är det för att vi tycker att myskläder myser man i och i skola och på jobb är man proper. På helger och hemma får man skrota runt i vad man vill från kavaj till naken om man så önskar- byter själv om så fort jag kommer hem, slänger av mig bh och strumpor osv.

Delvis är det för att största barnet är ett tacksamt offer. Han är kort, tjock och lite minipolis som kommer med lite präktiga kommentarer. Han har få vänner och främst bland de mindre tjejerna. Jag vill inte han ska bli än mer en måltavla än vad han redan är genom att harva runt i mysbyxor som han dessutom drar upp till armhålorna.

Därav min önskan att de ska ha vanliga kläder i skolan, jeans eller chinos.
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Samma) skrev 2014-07-21 21:00:05 följande:

Delvis är det för att vi tycker att myskläder myser man i och i skola och på jobb är man proper. På helger och hemma får man skrota runt i vad man vill från kavaj till naken om man så önskar- byter själv om så fort jag kommer hem, slänger av mig bh och strumpor osv.

Delvis är det för att största barnet är ett tacksamt offer. Han är kort, tjock och lite minipolis som kommer med lite präktiga kommentarer. Han har få vänner och främst bland de mindre tjejerna. Jag vill inte han ska bli än mer en måltavla än vad han redan är genom att harva runt i mysbyxor som han dessutom drar upp till armhålorna.

Därav min önskan att de ska ha vanliga kläder i skolan, jeans eller chinos.

Snacka om att fokusera på oviktiga saker.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (aaa) skrev 2014-07-21 21:01:45 följande:
    Snacka om att fokusera på oviktiga saker.
    Tyvärr så är det ju så verkligheten ser ut. Man kan snacka hur mycket som helst om att det är insidan som räknas osv men det betyder inte ett skit när han väl står där ensam sedan utan kompisar. Om kläder kan sälja in honom så han slipper sticka ut ur mängden och vara ett tacksamt hackoffer så är det ett billigt pris att betala.

Jag tycker egentligen det viktigaste är att han leker med någon, sen om det är tjejerna i förskoleklassen är oviktigt i mina ögon. Tyvärr ser inte fröken det på samma sätt utan en del av hans utvecklingsplan är att vi och hon ska hjälpa honom att få kompisar i sin egen klass. Och nu har han själv börjat vilja det med.
Svar på tråden tycker synd om bonus