• Jonasson

tycker synd om bonus

Anonym (Samma) skrev 2014-07-21 07:48:50 följande:

Vi har också problemet att det tillåts saker hos mamman som vi inte gör. De måste inte städa rummet där, hon har högre tolerans för röra och smuts än vad vi har. De får ofta pizza på fredag eller lördag eller båda ( här finns också ett barn med övervikt)

De får gå i myskläder till skolan och mammans man gör deras mackor.

Här måste man städa, vara inne klockan 19 30 för kvällen, plocka i ordning på rummet, bada regelbundet, osv.

Barn kan dock förstå detta med olika regler. Om man förklarar för dem och inte lägger massa värderingar i det, att den andra föräldern skulle vara sämre på något vis för att den har andra regler.

Ursäkta men varför i helskotta får inte barnen gå i myskläder till skolan?! Det är barn som går i skolan och inte anställda på bank vi pratar om. Jobbigt med föräldrar som är så jäkla uptighta att dom nästan skiter på sig. Låter verkligen trist att vara barn hos dig.
  • Jonasson
    Anonym (dhdhg) skrev 2014-07-21 10:02:45 följande:

Föräldrar ska förvisso lyssna på sina barn men besluta efter vad som de bedömer är långsiktigt bäst för barnen. Jag tycker det verkar som om din sambo är en klok pappa som agerar just så och att din bonus mamma är en klok mamma som inte tar tillfället och går emot honom i detta. 

Det bästa du kan göra som klok bonusmamma är att låta bli att undergräva föräldrarna genom att ha en egen liten motståndsrörelse för vh. Du ger flickan motstridiga besked mot vad hennes föräldrar gör och bidrar snarare till den komplexitet med olika bud på olika håll som du uppger att hon har problem med.

Att du enbart är intresserad av att avhandla hur pappan ska förmås till vh och inte hur flickan ska kunna må bra på bättre sätt talar inte för att du bara har flickans bästa för ögonen faktiskt.

Min första tanke, tack för du satte ord på den.
  • Jonasson
    Anonym (aaa) skrev 2014-07-21 10:58:02 följande:
    Hur kan du och alla fullständigt ignorera bonus känslor?? Fullständigt respektlöst.

Det finns inte en chans att hon trivs bättre hos mamman på grund av de slappare reglerna där. Det är hon för liten för. Hon vantrivs hos pappan för att någonting inte fungerar (känslomässigt?) hemma hos honom.

Istället för att förvärra barnets plågor genom att utöka tiden hos pappan (fy fan vad taskigt) så vore det vettigare för pappan att ta sig en funderare på varför dottern inte trivs där och sedan kanske testa något nytt.

Fy fan alltså. Jag skulle må dåligt av att mitt barn led hemma hos mig. Skulle aldrig klara av att ignorera det.
    Fast det ligger något i detta inlägg också. Tror också att det är något i kontakten med pappan som gör att flickan inte vill vara hos pappan inte att livet är som ett nöjesfält hos mamman. Men jag tycker verkligen att det är pappan som ska jobba med kontakten och verkligen inte bara ha VH vilket bara kommer försämra kontakten mellan dom.
Svar på tråden tycker synd om bonus