Inlägg från: Anonym (Karla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karla)

tycker synd om bonus

Som är vv sen 5 år. Varje byte från mamman och hit gråter hon i flera dagar. Jag förstår henne. Både mamman och pappan är bra men de jobbar olika och kan inte enas. Bonus vill vara hos mamman och vh här. Pappan vägrar. Hur ska jag stötta bonus?

• Svar på tråden tycker synd om bonus
  • Anonym (Karla)
    Ess skrev 2014-07-19 20:30:47 följande:

Mamman och pappan vill absolut inte ändra umgänget?

OM mamman kan tänka sig att ha henne på heltid, men pappan vägrar. Så finns ju möjligheten att dra det vidare, förutsatt att barnet är gammalt och moget nog att själv föra talan om vart hon vill bo.

Varför vill hon inte va hos er vv, trivs hon inte?
    Försök först gå till botten med varför hon inte vill bo vv, om det kanske är något som kan ändras så att hon ska trivas bättre. 
    Eller om hon helt enkelt tillhör de som inte trivs att flacka fram o tillbaks, utan vill ha en fast punkt.

Mamman kan tänka sig att ha flickan på heltid men pappan ser det som ett misslyckande i föräldrarollen. Hon är inte gammal nog att bestämma. Problemet ligger egentligen i att det är såpass olika uppfostran mellan hemmen. Båda hemmen har flera barn att anpassa till så att anpassa bara till bonusen går ej, dessutom har mamman och pappan så olika personligheter att det inte skulle fungera. Jag tror eller vet, för jag har pratat med bonus, att hon ser mamman som den trygga punkten och jag förklarar att det är helt ok och normalt.

Hon vill bo hos mamman och komma hit vh. Hennes önskan har alltid varit det. Pappan brister inte i nåt, och bonusen mår inte förfärligt så jag tror mamman inte riktigt känner att situationen måste förändras på hennes initiativ heller. Men flickan gråter efter sin mamma och uttrycker i ord till mig att "flickor brukar tycka om sin mamma mest, det är väl okej?" Men hon vill inte göra sin pappa ledsen.
  • Anonym (Karla)
    Anonym skrev 2014-07-20 06:55:34 följande:

Så sorgligt. Men inte ovanligt. Så länge inte pappan lyssnar på flickan finns inget att göra. Har du pratat med din sambo TS, och förklarat att det inte är ett misslyckande att vara lyhörd?

Han lyssnar, bara inte på det örat när hon hintar att hon vill bo hos mamman. Jag vill inte framstå som den elaka styvmorsan som vill ha bort bonus för så är det inte.
  • Anonym (Karla)
    Anonym (aaa) skrev 2014-07-20 07:01:18 följande:

Pappan är visst en dålig pappa som struntar i flickans önskemål och väljer att blunda för hur hon mår. Det samma kan man nästan säga om mamman. Till hennes ursäkt kan man väl dock säga att hon inte är lika insatt i hur flickan reagerar hos er.

Tvärtom tycker jag. Han gör vad han tror är rätt.
  • Anonym (Karla)

Skillnader i de olika hemmen.

Hos mamman är flickan väldigt "fri". Hon är trygg med mamman och bossar mycket. Spelar ut alla känslor. Äter på mcd flera ggr/v och får godis och glass ofta. Flickan har fetma. Där gör de saker hela tiden och har bara en bebis att ta hänsyn till. På en vecka kan de vara på djurpark en dag, badland nästa, äventyrsbad tredje, tivoli fjärde dagen och så vidare.

Här har vi tv-tider, regler för utevistelser, vi har två barn gemensamt som vi ju har hela tiden och således jobbar för att lära dem vad vi tycker är viktigt. Som godis i måttlig mängd på lördagar, väldigt sällan skräpmat, vi åker inte bort på saker jämt utan tror det är nyttigt att barnen får vara kreativa själva och hitta på saker. Vi har heller inte "fri uppfostran" och tolererar inte att barnen skriker på oss och kallar oss fula ord. Det blir naturligtvis en stor omställning för flickan. Varken vi eller mamman vill väl ändra sina sätt att uppfostra. Jag klandrar inte flickan för att hon inte anpassar sig, hon är ett barn. Men hon har roligast hos mamman och känner säkert därför trygghet där. Helt ok. Hon behöver en fast punkt.

• Anonym (Karla)
    Gung Ho skrev 2014-07-20 11:59:07 följande:

Känns som det kan vara annat än en 'trygg punkt' som drar hos mamman. Du verkar beskriva att det mesta sker på hennes villkor hos mamman. Självklart lockar det jämfört med regler, men barn behöver ramar och regler för just trygghet. Kanske det är mamman som är den 'dåliga' föräldern (om ngn)?

Alltså jag tycker att båda föräldrarna är bra, på sina sätt. Men jag tycker det är synd att de inte jobbar mer lika. Naturligtvis tycker jag att vårat sätt är bättre eftersom det är så vi uppfostrar våra gemensamma också. Jag förstår att detta är en jobbig sits för bonus.
  • Anonym (Karla)
    Ess skrev 2014-07-20 13:53:02 följande:
    Jag förstår både pappan och flickan.
    Min man hade sina vh. Han älskar ju självklart sina barn, MEN dom har inte den nära relationen eftersom dom inte delade vardagen.

Flickan sitter ju i en rävsax eftersom hon inte vill göra någon besviken. 
    Han hade inte kunnat tänka sig att prova en period, för att sen utvärdera? Det är ju möjligt att hon vill gå tillbaks till vv sen, när hon ev stillat sitt mammabehov lite.

Sen förstår jag att mamman inte heller vill starta en tvist. Det kostar både ork, tid, pengar. För att sen inte nämna framtida samarbete, som nog blir helt kört i botten. 
    Det är det jag vill ha hjälp att få fram, att det kanske kan vara värt att prova för att se om flickan mår bättre. Hon mår ju inte direkt dåligt här men kontrasterna är enorma om du förstår.

Mamman och pappan kommer också överens men har som sagt aldrig jobbat lika och har ju fler i varsina familjer att ta hand om.

Åh det är så svårt!
  • Anonym (Karla)
    Anonym (dhdhg) skrev 2014-07-20 14:52:40 följande:

Om flickan har fetma och mamman inte tar det på allvar så är ju verkligen inte lyckat att hon är där mer tid.

Det låter heller inte bra att hon känner sig mindre trygg hos pappan, men det kanske bara är ett olyckligt ordval? I annat fall så är det ju något som behövs arbetas med hos er.
    Jag är också för att barn ska kunna leka själva, men samtidigt behöver de tid med sina föräldrar. Kanske kan pappa göra lite saker med bara henne ibland? De veckor som hon inte är där kan ni ju vika dagar för att era gemensamma barn får ensam-aktivitet med endera föräldern också så det blir rättvist. 
    Inga dyra aktiviteter, utan med fokus på att umgås.

Alla barn mår bra av att bli sedda som individer och inte bara en i skocken, och förmodligen är det svårare om man kan jämföra med att vara nästan enda barnet halva tiden.

Nej det är det ju inte ur den vinkeln men jag undrar också om mamman kanske kompenserar genom att ge flickan mat och godis och saker att göra konstant. Jag vet faktiskt inte. Det är en känslig sak att lägga sig i som bonusmamma. Jag bara känner så stor sympati för bonus. Jag vet ju hur hon vill ha det eftersom hon pratar med mig om det. Vad ska jag göra? Hur ska jag bemöta henne?

I jämförelse med hos mamman känner hon sig mindre trygg här. Hon har liksom "valt" förälder och det tycker jag man måste respektera då valet vart så tydligt så länge.

Oj vi hittar till och med på saker ensamma med henne. Hela dagen hon kommer gör vi nåt för att hon ska känna att det är kul också. Vi aktiverar henne och övriga barn på samma sätt annars.

Ja det är enormt svårt för henne detta, det märks ju. Samtidigt kan vi inte släppa allt vv för henne
  • Anonym (Karla)
    Gung Ho skrev 2014-07-20 19:33:17 följande:

Är hon mindre trygg hos er? Hur visar det sig att hon är otrygg?

Pappan måste ju prata om detta med henne. Fråga varför hon hellre vill bo hos mamma...på ett väldigt enkelt sätt.

Bor själv med sambo son och bonusdotter och har vv. Vi har oxå 'mer regler' än mamman. Det har ju hänt att man får 'hemma hos mamma...' i ansiktet men då får man sitta ned och prata igenom det.. (Han är 7). Det är oxå hos mamman som han utmanar och 'kaxar' sig medan han är lugn hos mig.. Som sagt, frihet och att få allt kan locka, men är inte vad barn behöver..

Jag utgår här främst från hur hon själv formulerar sin önskan (till mig) om att bo hos mamman. Och att hon gråter i flera dagar när hon kommer hit, saknar mamman. Att hon sist dagarna hos oss innan hon ska till mamman är "handlingsförlamad" och låg. Mest sitter och väntar på kommando, är kort i tonen, säger att hon snart får åka till mamma.

Om jag frågar varför så säger hon i en fråga typ "det är väl okej att ett barn tycker mer om ena föräldern...?" Och så vidare i lite olika formuleringar. Nu har jag faktiskt sagt att det är helt normalt att det blir så och sagt att jag var vh hos pappa som liten och att hon måste prata med föräldrarna. Vad mer kan jag göra?

Hon behöver ju dessa regler för att kunna bli trygg vuxen. Jag vet ju det. Men kontrasterna mellan hemmen är enorm. Jag vill bara att hon ska må bra och det vill nog vi alla vuxna.
  • Anonym (Karla)

Min fråga är inte huruvida bonus ska bo här vv eller inte

Min fråga är hur jag får pappan att förstå och gå med på att bonus bor här vh

• Anonym (Karla)
    Anonym (Låt henne inte bestämma.) skrev 2014-07-21 07:40:26 följande:

Jag tycker inte ni ska låta henne bestämma det. Istället måste ni peppa henne att trivas hos er med. Och får henne att förstå att man inte alltid kan få det man vill ens som barn, ibland måste man gilla läget och göra saker man inte vill för sådant är livet.

Att flickan berättar sådant för dig men inte för sin far tycker jag tyder på att du tar för stort ansvar för barnet. Peppa honom att tillbringa mer tid på egen hand med barnet. Det är såkalrt bra hon trivs med dig och känner förtroende men det är ett dåligt tecken när ett barn är närmare sin bonusförälder än sin bio tycker jag.

Var 6e vecka ligger sambons schema så att barnen måste vara ensamma med mig måndag- onsdag plus helgen och den veckan är riktigt jobbig för oss alla. De kommer ju vv för att vara med honom i första hand. Inte med mig, även om de gillar mig.

Vi har försökt i alla år. Hon vill inte. Det räcker nu. Ja antar att hon väljer att prata med mig för att hon inte är rädd att såra mig. Det är inget dåligt tecken att hon bryr sig mer om pappan.
  • Anonym (Karla)
    Anonym (Samma) skrev 2014-07-21 07:48:50 följande:

Vi har också problemet att det tillåts saker hos mamman som vi inte gör. De måste inte städa rummet där, hon har högre tolerans för röra och smuts än vad vi har. De får ofta pizza på fredag eller lördag eller båda ( här finns också ett barn med övervikt)

De får gå i myskläder till skolan och mammans man gör deras mackor.

Här måste man städa, vara inne klockan 19 30 för kvällen, plocka i ordning på rummet, bada regelbundet, osv.

Barn kan dock förstå detta med olika regler. Om man förklarar för dem och inte lägger massa värderingar i det, att den andra föräldern skulle vara sämre på något vis för att den har andra regler.

Den här flickan mår dåligt av kontrasterna mellan hemmen. Hon är den typ av barn som behöver en enda fast punkt.

Kan någon svara på min fråga nu?
  • Anonym (Karla)
    Anonym (Låt inte henne bestämma.) skrev 2014-07-21 08:03:30 följande:
    Nej man ska inte strunta i henne, det sa jag väl ändå aldrig? Men det låter ju som om hon väljer mamman för att det ställs lägre krav på henne där. I mina ögon låter det som om hon i längden kommer inte kommer må bättre av att bara bo där, med tanke på bristen på disciplin där och då måste man kanske se längre än till situationen just för ögonblicket och se helheten.

Plus att det för mig låter som en klassisk situation av barn som lämnas med bonusmamman, jag tror pappan måste ta större ansvar.
    Fast så är det inte ett dugg faktiskt
  • Anonym (Karla)
    Anonym (dhdhg) skrev 2014-07-21 10:02:45 följande:

Föräldrar ska förvisso lyssna på sina barn men besluta efter vad som de bedömer är långsiktigt bäst för barnen. Jag tycker det verkar som om din sambo är en klok pappa som agerar just så och att din bonus mamma är en klok mamma som inte tar tillfället och går emot honom i detta. 

Det bästa du kan göra som klok bonusmamma är att låta bli att undergräva föräldrarna genom att ha en egen liten motståndsrörelse för vh. Du ger flickan motstridiga besked mot vad hennes föräldrar gör och bidrar snarare till den komplexitet med olika bud på olika håll som du uppger att hon har problem med.

Att du enbart är intresserad av att avhandla hur pappan ska förmås till vh och inte hur flickan ska kunna må bra på bättre sätt talar inte för att du bara har flickans bästa för ögonen faktiskt.

Mycket vettigt inlägg. Det här har pågått så länge att jag tog ett beslut att försöka stötta bonus i känslorna hon har istället för att låtsas att jag tycker hon ska behöva gråta flera dagar varje gång hon kommer efter sin mamma. Hur det än ser ut i min text så har jag faktiskt bonus bästa i åtanke och min övertygelse är att hon mår bättre där hon säger att hon mår bättre. Jag har valt att börja lyssna på henne med respekt för individen istället för att ta pappans önskan och envishet i främsta rum. Detta är väldigt svårt att göra på rätt sätt för alla inblandade eftersom alla inblandade känner olika.
  • Anonym (Karla)
    Iam skrev 2014-07-21 13:04:12 följande:

Ts,

I min förra relation hade jag två bonusbarn. Flickan var 5 år när jag kom in i bilden. Hon skrek hysteriskt varje gång hon skulle till mamma, gömde sig, sprang i väg. Hon ville till varje pris stanna hos pappa.

Det handlade dock inte om att hon inte ville vara hos mamma, utan om att hon inte vågade lämna pappa.

Han hade inga regler och lämnade besluten till barnen i tron att dom hade det bättre om dom fick som dom ville. Mamman i sin tur hade regler och struktur. Detta gjorde att flickan inte kände att pappa var trygg och tog därmed på sitt ansvar att "hjälpa honom". I flickans värld klarade sig mamma utan henne, men pappa gjorde det inte, alltså kände hon sig tvingad att vara hos pappa. Ett barn kan dock inte uttrycka detta utan reagerar primitivt med skrik, ledsamhet, rädsla och/eller aggressioner.

När pappan började få struktur på tillvaron och införde regler blev flickan trygg i att han klarade sig själv och åkte glatt till mamma utan problem.

Något att reflektera över kanske.

Oj....nu slog du huvet på spiken! Vilken insikt du gav mig! Så har jag inte tänkt förr alls men naturligtvis är det så det är! Jag kommer på flera tecken nu.

För det första får ingen, varken barn eller vuxna prata om hennes mamma. Helst inte nämna hennes namn innan bonus går in i försvar för sin mamma. Hon oroar sig hur mamman har det väldigt ofta och när de pratar i telefon är bonus som besatt av att få svar på massa frågor som barn inte borde bry sig om. Kläder som hon hade med hit tar hon i smyg ansvar för eller berättar hela veckan för oss hur viktigt det är att de tas med till mamman igen. Vi säger att hon inte ska tänka på det.
  • Anonym (Karla)
    Anonym (Vänligt men bestämt) skrev 2014-07-21 15:50:19 följande:
    För liten för?? Vet inte om det skrivits någonstans exakt ålder på flickan. Men då det pågått i fem år måste hon ju vara iaf minst så gammal. Alls inte för liten för att välja den roligaste enklaste vägen.

Har ni pratat med mamman? Vet ni att allt detta sker, de roliga sakerna, skräpmatsätandet? Så det inte bara är fabulerande? Barn är mästare på att spela ut föräldrar mot varann och då måste man visa att de inte kommer någonstans med det. Min bonus gick och sa till sin mamma att jag aldrig lagade mat utan bara serverade kokt ägg när pappan jobbade. Han sa till oss att mamman sagt saker om oss som heller inte stämde. Tack vare att vi pratar med varandra och har en bra kontakt så fattar han nu att det är lönlöst att spela ut oss mot varann.

Jag tror på att se det som att jobba tillsammans för att valla får. Ibland försöker fåret rymma och då är vi där alla fyra och jobbar tillsammans för att få in det i hagen igen. Det är vår uppgift att vara en stadig mur av vuxna som inte låter sig rubbas. Det är ett barn som gärna tar den enkla vägen ut och som måste hanteras med bestämdhet- och kärlek såkalrt, så inte någon tror något annat
    Ja vi kommunicerar och vet hur det funkar där
  • Anonym (Karla)
    Iam skrev 2014-07-21 17:10:01 följande:
    Är glad att mina erfarenheter kunde sätta lite nytt ljus på situationen.

Om du tror det kan finnas möjlighet att det är så kanske ni behöver prata med mamman, alt ta kontakt med en kurator som kan hjälpa er. Svårt att få någon annan att inse brister i deras föräldraskap.
    Tusen tack! Jag hade inte ens tänkt i de banorna. Nu är det så självklart! Vad lättad jag blev för nu kan man börja jobba för en förändring utan att stå som ett konstant frågetecken. Frågan är hur man ska kunna börja. Det är svårt att ändra på mamman såklart.
  • Anonym (Karla)
    Anonym (Mamman?) skrev 2014-07-21 17:28:00 följande:
    Men varför är då mamman inte intresserad av att lösa situationen?

Skulle hennes liv gå att lösa rent praktiskt om dottern skulle bo hos henne hela tiden? Om min man skulle ha sina barn hos oss på heltid så skulle vi få byta jobb, åtminstone han

Har ni diskuterat problemet med henne och vad säger hon isf?
    Det är hon väl men det kan ju inte vara så himla lätt att förstå att man behöver ändra på nåt sånt. Eller för mig är mycket sunt förnuft. Som med skräpmat med mera. Praktiskt skulle det funka lika bra där som här. Hon har en bonuspappa också. Vi har tagit upp saker vi tror vi kan påverka, eller pappan har, som vikten som till och med Bvc reagerade på när hon var så liten och gick där. Hon ändrar sig en stund men är väl lite lat och gottegris själv också tyvärr.
Svar på tråden tycker synd om bonus