• Anonym (Karla)

tycker synd om bonus

Som är vv sen 5 år. Varje byte från mamman och hit gråter hon i flera dagar. Jag förstår henne. Både mamman och pappan är bra men de jobbar olika och kan inte enas. Bonus vill vara hos mamman och vh här. Pappan vägrar. Hur ska jag stötta bonus?

• Svar på tråden tycker synd om bonus
  • Ess

Mamman och pappan vill absolut inte ändra umgänget?

OM mamman kan tänka sig att ha henne på heltid, men pappan vägrar. Så finns ju möjligheten att dra det vidare, förutsatt att barnet är gammalt och moget nog att själv föra talan om vart hon vill bo.

Varför vill hon inte va hos er vv, trivs hon inte?
    Försök först gå till botten med varför hon inte vill bo vv, om det kanske är något som kan ändras så att hon ska trivas bättre. 
    Eller om hon helt enkelt tillhör de som inte trivs att flacka fram o tillbaks, utan vill ha en fast punkt.

• Anonym (Karla)
    Ess skrev 2014-07-19 20:30:47 följande:

Mamman och pappan vill absolut inte ändra umgänget?

OM mamman kan tänka sig att ha henne på heltid, men pappan vägrar. Så finns ju möjligheten att dra det vidare, förutsatt att barnet är gammalt och moget nog att själv föra talan om vart hon vill bo.

Varför vill hon inte va hos er vv, trivs hon inte?
    Försök först gå till botten med varför hon inte vill bo vv, om det kanske är något som kan ändras så att hon ska trivas bättre. 
    Eller om hon helt enkelt tillhör de som inte trivs att flacka fram o tillbaks, utan vill ha en fast punkt.

Mamman kan tänka sig att ha flickan på heltid men pappan ser det som ett misslyckande i föräldrarollen. Hon är inte gammal nog att bestämma. Problemet ligger egentligen i att det är såpass olika uppfostran mellan hemmen. Båda hemmen har flera barn att anpassa till så att anpassa bara till bonusen går ej, dessutom har mamman och pappan så olika personligheter att det inte skulle fungera. Jag tror eller vet, för jag har pratat med bonus, att hon ser mamman som den trygga punkten och jag förklarar att det är helt ok och normalt.

Hon vill bo hos mamman och komma hit vh. Hennes önskan har alltid varit det. Pappan brister inte i nåt, och bonusen mår inte förfärligt så jag tror mamman inte riktigt känner att situationen måste förändras på hennes initiativ heller. Men flickan gråter efter sin mamma och uttrycker i ord till mig att "flickor brukar tycka om sin mamma mest, det är väl okej?" Men hon vill inte göra sin pappa ledsen.
  • Anonym

Så sorgligt. Men inte ovanligt. Så länge inte pappan lyssnar på flickan finns inget att göra. Har du pratat med din sambo TS, och förklarat att det inte är ett misslyckande att vara lyhörd?

• Anonym (aaa)

Pappan är visst en dålig pappa som struntar i flickans önskemål och väljer att blunda för hur hon mår. Det samma kan man nästan säga om mamman. Till hennes ursäkt kan man väl dock säga att hon inte är lika insatt i hur flickan reagerar hos er.

• Anonym (Karla)
    Anonym skrev 2014-07-20 06:55:34 följande:

Så sorgligt. Men inte ovanligt. Så länge inte pappan lyssnar på flickan finns inget att göra. Har du pratat med din sambo TS, och förklarat att det inte är ett misslyckande att vara lyhörd?

Han lyssnar, bara inte på det örat när hon hintar att hon vill bo hos mamman. Jag vill inte framstå som den elaka styvmorsan som vill ha bort bonus för så är det inte.
  • Anonym (Karla)
    Anonym (aaa) skrev 2014-07-20 07:01:18 följande:

Pappan är visst en dålig pappa som struntar i flickans önskemål och väljer att blunda för hur hon mår. Det samma kan man nästan säga om mamman. Till hennes ursäkt kan man väl dock säga att hon inte är lika insatt i hur flickan reagerar hos er.

Tvärtom tycker jag. Han gör vad han tror är rätt.
  • Anonym (Karla)

Skillnader i de olika hemmen.

Hos mamman är flickan väldigt "fri". Hon är trygg med mamman och bossar mycket. Spelar ut alla känslor. Äter på mcd flera ggr/v och får godis och glass ofta. Flickan har fetma. Där gör de saker hela tiden och har bara en bebis att ta hänsyn till. På en vecka kan de vara på djurpark en dag, badland nästa, äventyrsbad tredje, tivoli fjärde dagen och så vidare.

Här har vi tv-tider, regler för utevistelser, vi har två barn gemensamt som vi ju har hela tiden och således jobbar för att lära dem vad vi tycker är viktigt. Som godis i måttlig mängd på lördagar, väldigt sällan skräpmat, vi åker inte bort på saker jämt utan tror det är nyttigt att barnen får vara kreativa själva och hitta på saker. Vi har heller inte "fri uppfostran" och tolererar inte att barnen skriker på oss och kallar oss fula ord. Det blir naturligtvis en stor omställning för flickan. Varken vi eller mamman vill väl ändra sina sätt att uppfostra. Jag klandrar inte flickan för att hon inte anpassar sig, hon är ett barn. Men hon har roligast hos mamman och känner säkert därför trygghet där. Helt ok. Hon behöver en fast punkt.

• Anonym (aaa)
    Anonym (Karla) skrev 2014-07-20 09:45:22 följande:

Tvärtom tycker jag. Han gör vad han tror är rätt.

Det är många föräldrar som misslyckas trots goda avsikter. Och i föräldraskap är det inte avsikten som räknas utan resultatet.
  • Gung Ho

Känns som det kan vara annat än en 'trygg punkt' som drar hos mamman. Du verkar beskriva att det mesta sker på hennes villkor hos mamman. Självklart lockar det jämfört med regler, men barn behöver ramar och regler för just trygghet. Kanske det är mamman som är den 'dåliga' föräldern (om ngn)?

• Anonym (aaa)
    Gung Ho skrev 2014-07-20 11:59:07 följande:

Känns som det kan vara annat än en 'trygg punkt' som drar hos mamman. Du verkar beskriva att det mesta sker på hennes villkor hos mamman. Självklart lockar det jämfört med regler, men barn behöver ramar och regler för just trygghet. Kanske det är mamman som är den 'dåliga' föräldern (om ngn)?

Det tror inte jag. Inte när det handlar om ett så litet barn. Du vet, barn gillar och blir trygga med föräldrar som sätter gränser och ramar. Däremot gillar de inte och blir otrygga med föräldrar som inte är lyhörda och som kränker dem.

Jag tror inte att flickan trivs med pappans sätt. En lösning vore att flickan bor mindre hos pappan. En ännu bättre lösning vore dock att pappan blev en bättre pappa istället så att flickan trivdes hos honom. Vet inte hur realistiskt det är att hoppas att han vill ändra på sig dock.
Svar på tråden tycker synd om bonus