• lundalina

Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?

Jag såg på nyheterna hur upprörda folk blev av delfinslakt i Japan. Samtidigt äter de gärna kyckling från kycklingfabriker, eldar upp fästingar och dränker getingar. Malmö stad har också infört en råttfälla som spetsar råttan på spjut! Så hur är det egentligen? Är det mer ok att plåga vissa djur?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?
  • GalerieMaeght
    OLilly skrev 2014-02-03 22:09:00 följande:
    En insekt kan vara ett leddjur. Denna definitionen finns i Nationalencyklopedin: 

insekter (latin inse´cta 'insekter', eg. 'djur försedda med inskärningar' .....

Men jag tror jag förstår vad Minniemouse.... menar. Vad jag förstår syftar h*n på boskap som kreatur, sådana som vi människor har som en del av vår basföda och som ingår i kostcirkeln. Det gör inte insekter, om man nu inte är i tex. Thailand.  

Jo, men de är ändå liv. Och om man ska definiera djur utifrån vad vi äter och inte äter, så finns det massor av levande varelser som i så fall inte skulle kallas djur, t ex ödlor.

Ödlor äts förvisso säkert någonstans i världen, men det gör ju insekter med. Precis so du var inne på.  
  • Fagerlund
    GalerieMaeght skrev 2014-02-03 11:53:09 följande:

Vad är en insekt?
    Insektsmyckel - en sån man får på IKEA.
  • OLilly
    GalerieMaeght skrev 2014-02-04 11:09:14 följande:

Jo, men de är ändå liv. Och om man ska definiera djur utifrån vad vi äter och inte äter, så finns det massor av levande varelser som i så fall inte skulle kallas djur, t ex ödlor.

Ödlor äts förvisso säkert någonstans i världen, men det gör ju insekter med. Precis so du var inne på.  
    Absolut! Visst är de också liv och jag kan inte påstå något annat heller. Ser inte att de skulle vara mindre "värda" för att de är just insekter. Ville bara lägga in en definition av insekten. 
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • lundalina
    Fagerlund skrev 2014-02-04 11:27:45 följande:

Trodde det hette insex
  • GalerieMaeght
    Fagerlund skrev 2014-02-04 11:27:45 följande:
    Eller en benämning för att någon är med i en sekt...INsekt.
  • Zoja

Nej, det är absolut inte okej att plåga djur, oavsett vilken ras det är.

Blir så jävla förbannad på folk som tror att det är okej att plåga insekter och liknande smådjur bara för att de är.. Ja vadå? Små? 

• lundalina
    Zoja skrev 2014-02-05 21:24:58 följande:
    Nej, det är absolut inte okej att plåga djur, oavsett vilken ras det är.

Blir så jävla förbannad på folk som tror att det är okej att plåga insekter och liknande smådjur bara för att de är.. Ja vadå? Små? 

Får man slå ihjäl dem?
  • Zoja
    lundalina skrev 2014-02-05 23:58:59 följande:

Får man slå ihjäl dem?
    Det är väl klart att man "får". Men är det moraliskt rätt?
  • Farsa på stan

Jag tycker inte att man ska PLÅGA något djur alls, men visst, det är mer okej att döda ett obehagligt och oskäligt djur som en insekt, en hund eller en gnagare, än att ta livet av ett trevligt och nyttigt djur som en spindel, en katt eller en fågel.

• Fagerlund
    Farsa på stan skrev 2014-02-12 21:22:27 följande:
    Jag tycker inte att man ska PLÅGA något djur alls, men visst, det är mer okej att döda ett obehagligt och oskäligt djur som en insekt, en hund eller en gnagare, än att ta livet av ett trevligt och nyttigt djur som en spindel, en katt eller en fågel.
    Och hur tänker du!?
  • Farsa på stan
    Fagerlund skrev 2014-02-12 21:31:37 följande:
    Och hur tänker du!?
    Tja, som människa tar man sig ju rätten att bestämma över och förtrycka andra djur, eller hur? Även om man inte äter kött är det ett måste för att bygga hus och vägar. Jag tycker att man ska vara snäll mot djur i så stor utsträckning som möjligt, men det hade varit ganska jobbigt om man t ex inte tillåter sig slå ihjäl myggor på sommaren, eller sätta ut råttfällor i sitt hus (om man nu av någon outgrundlig anledning inte vill ha en katt), eller slå ihjäl farliga hundar som gärna mumsar i sig ett oskyldigt barn.
  • Fagerlund
    Farsa på stan skrev 2014-02-12 21:42:40 följande:
    Tja, som människa tar man sig ju rätten att bestämma över och förtrycka andra djur, eller hur? Även om man inte äter kött är det ett måste för att bygga hus och vägar. Jag tycker att man ska vara snäll mot djur i så stor utsträckning som möjligt, men det hade varit ganska jobbigt om man t ex inte tillåter sig slå ihjäl myggor på sommaren, eller sätta ut råttfällor i sitt hus (om man nu av någon outgrundlig anledning inte vill ha en katt), eller slå ihjäl farliga hundar som gärna mumsar i sig ett oskyldigt barn.
    skadliga djur är detsamma som oskäliga djur, och kan dödas utan eftertanke?
  • Farsa på stan
    Fagerlund skrev 2014-02-12 21:55:15 följande:
    Så skadliga djur är detsamma som oskäliga djur, och kan dödas utan eftertanke?
    Nej, jag tycker inte att man ska döda något utan eftertanke. Man måste kunna motivera vad man gör, precis som på de flesta andra områden här i livet.
Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?