• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • Selfish Geene

Om resan påstås vara en privat resa som inte initierats av skolan och genomförs under tex ett lov kan den ändå anses vara en klassaktiviteter ifall den har planerats under skoltid eller om information har gått ut till föräldrar eller elever via skolans mail.

Föräldrar används ofta dom mellanhänder och får stå för bankkonton och liknande för att skolan ska ha ryggen fri, men iom skärpningen av skollagen 2011 är det inte lika lätt att komma runt reglerna längre

• SupersurasunkSara

Att sälja Newbody har varit mest lönsamt för min dotters klass. Men att bestämma vart man ska åka innan man har pengarna låter vansinnigt. Att ha ett mål är bra, men når man inte dit så gör man inte. Då får man åka till Riga eller nåt

• lilla mej

jag antar att du har sagt detta till skolan TS? och tagit upp detta pa foraldrar moten? Vad sager de andra da? och inte kan skolan tvinga foraldrar att betala dessa summor?

• Butterscotch

Det är ju jättebra att de siktar högt, men det måste ju bygga på att det finns en alternativ plan om de nu inte når målet, och definitivt bygga på att det är barnen själva som driver och anstränger sig för att få in pengarna. De kan baka och sälja utanför den lokala stormarknaden om de får tillstånd, de kan sälja tjänster till grannar och släktingar (typ tvätta fönster för 200 spänn) osv. De måste ju själva slita lite för att få det de vill ha och inte bara utgå ifrån att mamma och pappa ska köpa tre ton bullar för att finansiera en nöjesresa.

• Lindsey Egot the only one
    Butterscotch skrev 2014-01-15 16:59:50 följande:

Det är ju jättebra att de siktar högt, men det måste ju bygga på att det finns en alternativ plan om de nu inte når målet, och definitivt bygga på att det är barnen själva som driver och anstränger sig för att få in pengarna. De kan baka och sälja utanför den lokala stormarknaden om de får tillstånd, de kan sälja tjänster till grannar och släktingar (typ tvätta fönster för 200 spänn) osv. De måste ju själva slita lite för att få det de vill ha och inte bara utgå ifrån att mamma och pappa ska köpa tre ton bullar för att finansiera en nöjesresa.

På våra barns skola F-9 får 7-9 anordna disco för F-6 och tjäna pengar på det varje fredag om de vill. Det sker inte så ofta ändå. Till påsk, sommarlovet, halloween och jul. Men de skulle kunna ha det varje fredag om de ville.
  • Flickanx2

Men fy, detta tycker jag låter jättedumt. Har själv två barn som gått i ihögstadiet och aldrig tt det var på detta viset. Du TS som har två barn måste ju dessutom punga ut med dubbel kassa.

Det är väl meningen att barnen själva ska tjäna in till sin klassresa och om de inte lyckas med detta får de ta koncekvenserna av det. Kanske en resa som inte går så långt eller något annat kul de vill göra.

För visst ska de kunna få ha klassresa men inte under de premisserna som TS barn har. Tycker det inte verkar klokt. Mitt förslag är att prata med läraren och funkar inte det så ta ett möte med de andra föräldrarna och förklara precis hur du ser på det. Så får de säga vad det tycker.

Hoppas ni kommer överrens och att barnen förstår att det är de själva, inte föräldrarna som ska tjäna ihop pengarna.

Trodde (och så har det varit i mitt fall) att just det där med att hjälpa till med att få barnen att sälja saker etc, minskade i takt med att de växte upp och blev äldre.

Låt barnen baka själva, stå på torgen eller dela ut tidningar. Det är ett sätt att lära sig hur samhället fungerar. Vi curlar alldeles förmycket och gör dem bara en björntjänst.

Flickanx2 skrev 2014-01-15 17:36:51 följande:

Men fy, detta tycker jag låter jättedumt. Har själv två barn som gått i ihögstadiet och aldrig tt det var på detta viset. Du TS som har två barn måste ju dessutom punga ut med dubbel kassa.

Det är väl meningen att barnen själva ska tjäna in till sin klassresa och om de inte lyckas med detta får de ta koncekvenserna av det. Kanske en resa som inte går så långt eller något annat kul de vill göra.

För visst ska de kunna få ha klassresa men inte under de premisserna som TS barn har. Tycker det inte verkar klokt. Mitt förslag är att prata med läraren och funkar inte det så ta ett möte med de andra föräldrarna och förklara precis hur du ser på det. Så får de säga vad det tycker.

Hoppas ni kommer överrens och att barnen förstår att det är de själva, inte föräldrarna som ska tjäna ihop pengarna.

Trodde (och så har det varit i mitt fall) att just det där med att hjälpa till med att få barnen att sälja saker etc, minskade i takt med att de växte upp och blev äldre.

Låt barnen baka själva, stå på torgen eller dela ut tidningar. Det är ett sätt att lära sig hur samhället fungerar. Vi curlar alldeles förmycket och gör dem bara en björntjänst.

Det är just det som är krukset. Oftast kommer det kataloger från olika företag som barnen ska sälja ifrån men oftast tvingas föräldrarna ta med det till arbetsplatser där ingen ändå köper för det ligger 3-4 olika kataloger.
  • Flickanx2
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-15 17:44:23 följande:
    Det är just det som är krukset. Oftast kommer det kataloger från olika företag som barnen ska sälja ifrån men oftast tvingas föräldrarna ta med det till arbetsplatser där ingen ändå köper för det ligger 3-4 olika kataloger.
    Jo, jag vet. Det ligger alltid någon katalog på jobbet. Och visst, jag brukar köpa. Mest för att göra dem glada men jag menar - hur många bh:ar och sockar behöver man egentligen? Och VEM av dem alla ska man köpa av?

Usch, tycker inte om den utvecklingen som blivit. Kan inte tänka mig heller att precis alla föräldrar har samma varesig tid eller råd att hjälpa barnen. Och som barnet själv sedan får lida för.

Nä... tycker att lärarna skulle sätta stopp för detta.
  • rockbrud82

Min sons klass ska spara 500 per termin till sin klassresa plus att dom ska sälja kakor varje höst. Detta har givetvis jag fått göra då min son är den lataste på jorden. Har inte betalt dom 500 heller på tre terminer så nu ligger vi 1500 back.. kul när jag betalar det och knappt har råd med nåt annat den månaden... jag tycker det kunde räckt med pengarna föe kakorna då vi sålde för över 1000 spänn men ändå skulle dom jävla 500 betalas ändå!! Så jag får ju betala om jag vill att han ska komma iväg på nån resa. Annars e man ju en kass förälder.

• Gurkan

Ursäkta ts im jag kapar tråden lite! Den skola mitt barn kommer börja på kommer i årskurs sex på höstterminen ha en veckas utbyte med en engelsk klass. Eller utbyte vet jag inte om jag kallar det, de svenska eleverna får åka till England en vecka och bo på skolan. De är då 11-12 år och är borta en vecka, de barn som får panik får föräldrarna bekosta resan att hämta. Självklart ska det samlas in pengar, jag tror de har börjat samla i en stor pott istället för hålla koll på vad varje elev samlade in. Frivilligt så klart fast påtryckningarna finns där. Sen tillkommer det kostnader som föräldrarna förväntas lägga ut vid resan. Fickpengar, telefonorngar med mera. Tror det car nästan 1000-1500 min kollega fick lägga upp extra. De barn som inte följer med får vara kvar på skolan och ha lektioner med årskurs 4 eller 5. Själva resan ska det sedan göras arbete och redovisning om. Jag är fan tveksam till att släppa iväg 30 st 11-12 åringar en vecka med två lärare och 2 föräldrar förutom då att det är förbaskat dyrt.

Man kan ju sätta sig ner och kolla fonder och söka ur dom. Tex ska deglar en studieresa till Rom så kanske de kan söka stöd för det. Men då måste de även ha en studieplan för resan tex museum, besöka Vatikanstaten osv

Min brorsdotter ska till Argentina med sin klass i studieresa och de har fått pengar från nån fond. De ska arbeta/göra studiebesök på ett barnhem/förskola och sedan ska de bo hos sin lärares släkt (hon är från Argentina) de läser iof barn och fritid på gymnasienivå. Men det finns ju massor av olika fonder man kan söka ur. Man måste bara hitta dom.

• Maria S

Tycker det låter helt vansinnigt med de summorna. Över 200000 kr! Herregud! Jag tycker oxå att det har gått till överdrift det här. Köpa korv som man inte gillar, godis som är både dyrt och onyttigt.... hade jag varit i din situation så hade jag tagit ett snack med läraren om att inte vara så "på"! Verkar ju som om han själv vill ha en betald semester på arbetstid?!

Ett litet tips ska jag ge! Min dotters klass har sålt något som heter Tvättmästarn, det är såna grejor som man ändå behöver och bra kvalitet och vettiga priser. Det tjänade 22000 kronor men det viktigaste av allt var det som köparna sa " vad skönt att inte köpa bara för att vara snäll". Sen tjänar de pengar på det efterhand som det kommer in beställningar. Har varit riktigt lättsålt. Min dotter "knackade dörr" och drog in 2500 kronor till klassen själv på 4 timmars arbete.

Sen var det en av klasskompisarnas pappor som hade lantbruk som lovat att skänka 1000 kilo morötter som de skall sälja på torget.....

Men de skall INTE dra in 200000 kr! Tack och lov!

• aefsedf

HUR TÄNKER DOM !!!!
    vi går i 5an och till och med vi har sålt olika saker i 1 år och har fått ihop ca 9000kr  (vi var 24 individer som kämpade)  vi undrar hur 1 barn kan samla ihop till över 8000 var jag tycker att du borde komma till klassen dom går i och bärrätta vad du tycker om detta

• Sedna

Det är ett jätteproblem det där, att de tongivande föräldrarna bestämmer en massa saker som de andra inte vågar säga nej till. Och trots att det är förbjudet för skolor att samla in pengar, så kommer de runt det genom att det - på papperet - är föräldrarna som samlar in pengarna enligt en "frivillig" överenskommelse. Jag tycker att skolorna borde sätta stopp! Klasslärarna vet ju för det mesta om vad som sker! Kommunerna och Skolverket borde också ta itu med oskicket!

• Mooomin

Men är det ett tvång att följa med? Jag gjorde inte det minns jag..

• jahele

Har inte läst hela tråden så kan hända att detta redan sagts, men det är ju för det första olagligt att samla in sådana summor eftersom skolan ska vara gratis och familjens ekonomi inte ska spela någon roll. 

För det andra, jag är förvånad att detta med klassresor fortfarande lever kvar, det är så otroligt otidsenligt och jag har genom alla år (som elev, förälder, jobbat i skola samt pratat med vänner och bekanta) varit med om/hört så extremt mycket mer negativt än positivt om dessa klassresor. Tycks bara vara så att man gör "som man alltid gjort" utan att tänka efter själva.

Det som många elever skulle behöva, istället för att ränna runt och störa grannar med att sälja saker som ingen vill ha (så att föräldrarna sedan ändå får betala för allt...) är ju att fokusera på skolan, att bli godkända i alla ämnen, nå så långt de kan och lägga en bra grund för framtiden. Den tid som blir över sedan tid lagts på skolarbete, ska väl ungdomarna få ha ledigt, vila, vara med kompisar, syssla med sina fritidsintressen och träffa familjen?? Hur har dessa klassreseförespråkare tänkt att redan stressade ungdomar ska hinna med allt? Eller ska de strunta i skolan, sina vänner, familj eller fritidsintressen för att gå runt och sälja äckliga bullar eller strumpor som ingen vill ha? 

De som skriker högst på föräldramöten om att barnen ABSOLUT ska ha "sin" klassresa, är enligt min erfarenhet totalt socialt inkompetenta människor som inte tycks vara kapabla att skapa sitt eget vän-nätverk utan de tar denna slumpvis ihopsatta klass och tvingar på dem deras idéer och sociala närvaro. De flesta reser ju hellre med sin familj eller några få vänner än en hel grupp. Blir ändå oftast väldigt grupperat när det är skolresor, mer bråk än sammanhållning. Har inte de som vill tvinga på andra sin närvaro (via klassresor) förmåga att hitta egna vänner eller familj att resa med?

Nej, detta med klassresor är överspelat, inte minst även för att det är så vanligt nuförtiden att byta skola. Ska man slita med att samla ihop pengar i flera år för att sedan flytta till en annan skola och inte få följa med på resan? Eller åka snålskjuts då på det den nya skolan samlat ihop? Nej, det blir bara bökigt och krångligt detta, en kvarleva från en svunnen tid och inte en positiv sådan. Låt eleverna fokusera på vad skolan är till för - skolarbete, och tiden som är över låt dem ta det lugnt med vänner och familj eller satsa på sitt fritidsintresse istället för att tvinga på grannar gamla bullar

• legomum

Jag vet att r sonen åkte med spanskaklassen till spanien en weekend så betalade vi föräldar 500 spänn +del av mat och fickpengar. Var inte ens någon försäljning av koev eller kakor.

Skolan sökte stipender för hela resan.

Samma sak för italenresan och englandsresan.

Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!