Vilket är det vanligaste tjatet du säger till dina barn?
Vilken är den vanligaste tjat-meningen du säger hemma?
Berätta :)
Vilken är den vanligaste tjat-meningen du säger hemma?
Berätta :)
"härma inte henne (lillasyster) när hon skriker sådär!"
Det jag säger var eviga dag, förutom "Jag älskar dig!!" är: "Nu vill jag att ni slutar bråka, ni behööööööver väl inte tjafsa om allt!!!!"
Visst ja, en annan fras som jag säger DAGLIGEN är: "Snälla hjärtat! Du måste ha bälte på!"
Har en 5 åring som avskyr bilbältet som pesten.
Jag spänner fast. Hon knäpper av. Jag stannar bilen, spänner henne igen.
Hon knäpper av.
Det tar ibland 20 min att köra en 8 minuters körväg...... BTW, någon som har ngt tips??
Jag har testat allt!! :) (OT, sorry;))
- sitt ner! (Står upp i stolen och äter)
- bli inte så arg, ta det lugnt (går inget som damen vill så blir hon fly förbannad min lilla dotter på 2år )
Hör du vad jag säger!?!?!?
Det spelar ingen roll vem som började
Det känns väl mest rätt, mina tjejer bråkar alltid om att det ska vara helt jämnt mellan dom. Det är alltid någon annan som börjar bråka och dom har svårt att sätta sig in i att dom själva gör "samma sak tillbaka" - dom anser att det är helt rätt att tex skrika eftersom den andra började skrika
Mina föräldrar körde med att "är inte bältena på så startar inte bilen." Funkade tills jag kom på pappa med att ha glömt bilbältet. ;)
"ta på dig skorna nu!"
"Bit inte på naglarna"
Stanna där! Sätt på dig byxorna! Hoppa inte från soffan! Kladda inte med maten! Har en 3-åring och 2 månaders
Det där med pengar står nog högt rankat, men på topp hos mig är att dom ska plocka upp i hallen, skor väskor , tjocktröjor och jackor... Mest skor och väskor som dom bara släpper ifrån sig på golvet ...
Hur lever ni andra med era barn?
Min man ska snart ta över föräldrar ledigheten och jag ska åter till jobbet sedan vårt barn födelse.
Nästa alla dagar när jag är själv hemma tex när min man jobbar (han jobbar skift) så har jag och sonen rutiner. Tex går vi en förmiddag promenad eller annan utomhus aktivitet efter frukost oavsett väder. Detta mår vi båda bra av. Sen har jag även en rutin för vad som sker innan dotter ska sova.
Tex läser vi en specifik bok, byter blöja och borstar tänderna, sedan blir det en vaggvisa och flaska.
De dagarna min man är ledig ruckas nästa alltid dessa rutiner. Han tycker inte de så viktigt utan barnet ska bara hänga på. Problemet som uppstår är att det är en massa gnäll eller ett barn som inte vill sova vid läggning.
Vi har haft många tjafs och diskus om detta. Men vi tycker olika.
Hur gör ni andra och vad tycker ni?
hur har ni gjort med era barn?
Jag tycker vissa rutiner är bra, andra mindre viktiga. Försök se till så att man håller på de viktigaste rutinerna/tryggheten så att barnen mår bra. För övrigt tycker jag han ska få skapa sina egna dagar med barnen. Han behöver inte göra exakt som du gjort. Men hålla på det som är viktigt är bra.
T.ex sovstunder, läggningstid, måltider osv tycker jag är viktigt.
Ytterst få fasta rutiner .det blev folk av dem ändå. Och skönt med barn som kan äta, sova mm även om de inte är hemma och saker inte är som de brukar.
Ytterst få fasta rutiner .det blev folk av dem ändå. Och skönt med barn som kan äta, sova mm även om de inte är hemma och saker inte är som de brukar.
Jag har jobbar hårt för att ha så lite detaljrutiner som möjligt med barnen. Vi har ätit vid ungefär samma tid och gått och lagt barnen vid ungefär samma tid, men vad som sker innan har varierat. Målet var att ha barn som kunde äta och sova var som helst i princip. Det lyckades vi med!
Hade mina barns pappa krävt att jag skulle genomföra exakt samma rutiner som han hade, hade vår relation sannolikt tagit slut väldigt snabbt!
Jag tycker att det i grunden är upp till den förälder som är hemma att bestämma hur dagarna ser ut. Vi är ju alla olika och har lite olika föräldrastilar, och jag skulle tro att det mest bara är nyttigt för barnen att få uppleva skillnaden. De behöver lära känna både mamma och pappa och vad de kan förvänta sig av dem. Jag vill påstå att det är en av de stora fördelarna med att ha två föräldrar - olikheterna. Vilken lyx att få två bra exempel på hur man kan göra!
Visst kan det vara jobbigt att ta ett steg åt sidan när man är van vid att sköta det själv och har en fungerande rutin. Men man kan nog inte göra så mycket mer än tipsa om "så här brukar vi göra, så de är vana vid det" och sedan låta mannen köra sitt race och själv hitta fram till vad som funkar för honom. Är han normalvettig blir det troligtvis ett normalvettigt föräldraskap av det, även om det ser annorlunda ut än hur man själv hade gjort.
Med det sagt är det alltid en balans att veta när man ska ingripa och inte, för ibland ÄR det bra att man ingriper. En annan fördel med att vara två är nämligen att man kan hålla koll på varandra och varna i tid när dåliga vanor och mönster börjar etablera dig - om kvällarna är totalt kaos för jämnan och det aldrig verkar bli någon ordning får man så klart ta ett snack.
Flaska efter tandborstning låter inte så bra.
Var och en har de rutiner de själva önskar, båda är väl kapabla föräldrar.
Flaska efter tandborstning låter inte så bra.
Var och en har de rutiner de själva önskar, båda är väl kapabla föräldrar.