• Mammaboosten

Vilket är det vanligaste tjatet du säger till dina barn?

Vilken är den vanligaste tjat-meningen du säger hemma? 
    Berätta :) 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är det vanligaste tjatet du säger till dina barn?
  • pratglad och passionerad

"Om du spottar på mormor en gång till unge så får du ingen snaps till maten!"

• chrissandra
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2013-10-11 08:23:06 följande:
    lyssna! har en 3 åring som tappat öronen

hoppa inte i soffan
    hoppa inte i sängen.
    vifta inte runt med snutten!! (våldsamt så det snärtar till som fan på benen)
    bär inte lillasyster

mammas bindor är INTE klistermärken!!!!

Ett tips!

Sluta använd ordet "inte", säg istället vad barnet ska göra.

Ex.

-Sitt i soffan

-I sängen är man när man ska sova, alltså ligga ned.

-Lägg bort snutten eller håll den stilla.

-Lillasyster har egna ben, låt henne använda dem. (om hon kan gå)            

Funkar mycket bättre, jag lovar! :)

• Moflo
    chrissandra skrev 2013-10-11 13:57:24 följande:

Ett tips!

Sluta använd ordet "inte", säg istället vad barnet ska göra.

Ex.

-Sitt i soffan

-I sängen är man när man ska sova, alltså ligga ned.

-Lägg bort snutten eller håll den stilla.

-Lillasyster har egna ben, låt henne använda dem. (om hon kan gå)            

Funkar mycket bättre, jag lovar! :)

Ser fram emot ett omvänt "Sluta bråka!"... Har du nåt förslag på lut?
  • Knall

"Kan ni två låta bli varandra mer än 3 sekunder?"  Dagligen sagt till en 11- åring och 9- åring som älskar att jävlas med varandra från det att de vaknar tills de går och lägger sig.. 

Tack och lov är de helt underbara trots detta..  

Some cause happiness wherever they go; others whenever they go.
  • JoBa
    pratglad och passionerad skrev 2013-10-11 13:40:14 följande:
    "Om du spottar på mormor en gång till unge så får du ingen snaps till maten!"

Stackars barn!
  • chrissandra
    Moflo skrev 2013-10-11 15:18:58 följande:

Ser fram emot ett omvänt "Sluta bråka!"... Har du nåt förslag på lut?

Jag brukar säga att de kan dela på sig eller vara vänner om det inte går att samsas. 

När en retar en annan brukar jag säga till den som blir retad att den ska ignorera den som retas. Inte kul att retas om ingen bryr sig. 

Det är ju så att alla barn vill ha uppmärksamhet och får man det då man bråkar/retas/har sönder så fortsätter man med det. :)
    Bättre att belysa det positiva och ignorera det negativa.

Slåss någon då blir jag riktigt arg för det är förbjudet att skada varandra.  

• Moflo
    chrissandra skrev 2013-10-11 16:15:04 följande:

Jag brukar säga att de kan dela på sig eller vara vänner om det inte går att samsas. 

När en retar en annan brukar jag säga till den som blir retad att den ska ignorera den som retas. Inte kul att retas om ingen bryr sig. 

Det är ju så att alla barn vill ha uppmärksamhet och får man det då man bråkar/retas/har sönder så fortsätter man med det. :)
    Bättre att belysa det positiva och ignorera det negativa.

Slåss någon då blir jag riktigt arg för det är förbjudet att skada varandra.  

Ja, då är det som här. Men det känns inte alls kul att behöva be dem att inte vara i närheten av varandra, låter ju helsjukt!
    Men jag förstår precis hur du tänker med att belysa det positiva, är helt med på det, kände mig bara lite busig!  
  • chrissandra
    Moflo skrev 2013-10-11 19:52:32 följande:
    Ja, då är det som här. Men det känns inte alls kul att behöva be dem att inte vara i närheten av varandra, låter ju helsjukt!
    Men jag förstår precis hur du tänker med att belysa det positiva, är helt med på det, kände mig bara lite busig!  
    Stopp! Brukar jag också säga. Red upp era meningsskiljaktigheter utan att vi andra som bor här ska förlora förståndet! 

Inte så pedagogiskt men rakt på sak i alla fall. ;) 
Svar på tråden Vilket är det vanligaste tjatet du säger till dina barn?