Vilket är det vanligaste tjatet du säger till dina barn?
Vilken är den vanligaste tjat-meningen du säger hemma?
Berätta :)
Vilken är den vanligaste tjat-meningen du säger hemma?
Berätta :)
SITT NER!
Stäng datorn!
Ta en tugga nu!
Om du inte äter kommer du inte orka leka/ha kompisar här/förskolan/cykla!
Nu är munnen redo för en tugga till!
Några tuggor till!
2 köttbullar till sen får du gå från bordet
Så har vi det dag ut och dag in. Och tjatar jag inte så äter inget av mina barn, och blir tillslut helt omöjliga att ha att göra med. Allt snurrar kring mat här hemma känns det som.
hmm.. inget av dem du nämnde men däremot : " Titta på mig när du/jag pratar med mig/dig" och "Lyssna (...)"- tösen är som en liten duracellkanin och detta gör oftast att hon uppmärksammas på allt runtomkring när man pratar med henne. Det finns ju sååå många spännande saker runtomkring ju.. :)
Stäng munnen när du tuggar. Har en smaskare i övrigt är det mest i stil med "haallåå, hoho, vad var det du skulle göra?" Hon är sjukt disträ, noll koncentration. Ska hon städa rummet kan det ta hela dagen för hon glömmer vad hon sysslar med varannan minut och börjar med annat.
En alldeles vanlig dag så börjar barnen tjafsa om något och jag och jag eller mannen säger:
-Nu räcker det!
-Men det var han som började, klagar nåt av barnen och vårt svar blir alltid:
-Det spelar ingen roll vem som började! Sluta tjafsa nu!
Klar tvåa kommer "Ställ in i diskmaskinen!"
"Kom igen nu!". Han kommer aldrig. ALDRIG när vi ska gå på morgonen. Jag blir tokig.
Följt av tvåan:
"Kan du stanna och lyssna på mig?" när han springer runt som en jädra duracellkanin och inte lyssnar eftersom han sjunger, leker, pratar, tjoar, skjuter eller skriker ;)
"Ha inte sönder saker" är nummer ett hemma hos oss då sonen älskar att pilla för att se hur de ser ut på insidan.
I morse sa jag nog "stäng av tv'n" ungefär 10ggr.
Fast på olika sätt;
Frukosten är snart färdig, och då är det dags att stänga av tv',
Nu ska vi äta frukost, är du snäll och stänger av tv'n
Kom nu så äter vi, stäng av tv'n
Du kommer att bli själv vid frukostbordet om en stund, stäng av tv'n
Jag är snart färdig med min frukost, nu vill jag att du stänger av tv'n
Och säkert några varianter till!
"Ha inte sönder saker" är nummer ett hemma hos oss då sonen älskar att pilla för att se hur de ser ut på insidan.