Vilket är det vanligaste tjatet du säger till dina barn?
Vilken är den vanligaste tjat-meningen du säger hemma?
Berätta :)
Vilken är den vanligaste tjat-meningen du säger hemma?
Berätta :)
Av alternativen i listan är "Ät upp dina grönsaker." den som dominerar. Hon är kräsen med maten. Annars behöver jag nog inte tjata så mycket.
Tvåa är nog "Gå och lägg dig, det är dags att sova."
Trea "Borsta tänderna."
Fyra "Kan du skynda dig lite."
Femma "Kom hem nu, klockan är mycket." (om man ringer till henne när hon är hos kompisar)
Annars vill jag nog påstå att hon är en ängel faktiskt. De få gånger jag måste gnälla är lätträknade.
"Har du tvättat händerna?".
Sluta bråka!
Spola toaletten
Tror vårt vanligaste här hemma (med tre HÖGljudda och pratsamma förskolebarn) är "sschhh, du behöver inte skrika, jag står/sitter precis bredvid dig"
"Men sätt FART nu då!"
9-åring som växer fast vad hon än ska göra, särskilt när det är bråttom.
"Kan du dämpa dej lite" eller "kan du vara tyst en liten stund?" Eller "kan du sluta föra oljud?"
Hon väsnas precis all sin vakna tid. Om hon inte kommer på något att säga så visslar, sjunger, brölar, skrälar eller härmas hon. Samtidigt som hon klappar händerna, knäpper med fingrarna eller trummar med hälarna i golvet. Jag önskar mej en fullständig hörselnedsättning ungefär 100000 ggr/dag
Allt?
"Va' snäll på lillasyster"
"Va' snäll på katten"
"Hosta i armvecket"
"Är du kissnödig?"
"Ska vi gå på toa?"
"Kom nu"
"Man får inte slåss"
...till en viljestark kille mitt i treårstrotsen och toaträning - ihop med en lillasyster på tre månader...puh.
Vifta inte med skeden! Vira inte upp toarullen! Hoppa inte i soffan! Sluta kasta! Man får inte slåss! Stanna!
Älskar min vilda tvååring. :)
"ska jag bli arg på dig?"
"ska du sitta på mattan en stund (time out)?"
"Nu är jag lite trött på dig."
"Mamma är upptagen."
Usch stackars barn...
"Var snäll och använd gaffeln när du äter"
"Nej, ni får inte titta på TV nu" (fast där ser jag det mer som att det är de som tjatar)