• Jargaltai

Kan min kille få komma tillbaka?

Hej.

Jag har under en lång tid läst olika trådar här på denna site om folk i liknande situation som jag är i och skulle nu vilja ha lite tips själv, och råd!

2012-03-03 är datumet jag och min kille började kalla oss ett riktigt par. Vi förlovade oss ganska snabbt, i oktober. Vi älskar varandra mer än något annat i världen MEN... Han var i sverige olagligt, jag visste inte hur länge i början och jag fick inte veta det på direkten. Han pratade INTE om att vi skulle gifta oss på direkten så han fick stanna utan vi tog beslutet efter mycket om och men att han tyvärr skulle åka hem till Mongoliet igen.
    Det var det svåraste beslutet i hela mitt liv och jag gråter forfarande för jag skcikade iväg honom, även om det var det enda rätta vi kunde göra.

Vi ÄR ETT RIKTIGT PAR så om ni bara har saker som: han vill bara ha visum , att säga kan ni vara tysta tack! Jag vill ha seriösa svar från folk som vet om detta ämne!

Vi gjorde en ansökan om att han ska komma tillbaka pga anknytning då vi levde som sambos och vi har riktiga framtidsplaner som vi fortfarande står fast vid.
    Ansökan skickades in 10e januari i år. Jag åkte och besökte honom i Mongoliet i slutet av februari ( då det engligt MIG´s hemsida skulle ha varit ca halva väntetiden som då låg på 4mån ).
    Jag stannade i ca 2,5 vecka och fick se hans vackra land och träffa HELA släkten, helt underbar upplevelse.
    Hans mamma hade fixat vår förlovningsfest som då hölls på vår 1års dag och alla nära och kära välkomnade mig till deras familj.
    Men under tiden jag var där hade vi fortfarande inte fått svar, då skickade jag ett långt och ganska argt email till MIG som efter 2 dagar skickade mail om att vi skulle boka en tid för honom på närmsta svenska ambassad, och ca 3 veckor efter jag åkt hem var han i Peking på sin intervju.
    Efter det har allt stått stilla..
    Det enda vår handläggare säger är att det inte kommer gå snabbt, även om deras sida sa det i början...
    Jag får inte maila henne om jag inte har nått som kan tillföra ärendet, men man vill ju veta!?
    Det har ju förtusan gått 6 månader snart!! Det skulle ta max 4!!!!
    Det tar jäkligt hårt på ett förhållande att vara ifrån varandra i ovisshet om han ens får komma tillbaka..
    Något tips? Vad ska man göra? Kan man byta handläggare utan att väntetiden går upp?
    Jag behöver lite svar eller funderingar eller nått från några andra som vart med / är med om samma sak!

Från någon som är trött på att gråta sig till söms.

Tårtan från vår fest.
  • Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?
  • Anonym (kram)
    Jargaltai skrev 2013-09-02 13:16:38 följande:
    Någon här som kan tipsa om exakt vad vi behöver göra när han kommer hem igen?
    Min kille kommer troligtvis hem redan 23e sept :D
    Härligt! det finns all information på migrationsverkets hemsida, han behöver gå till skatteverket och få personnummer, skriva in sig hos försäkringskassan och kontakta sfi i er stad. Och skriva in sig på arbetsförmedlingen :)
  • Anonym (längtar)
    Jargaltai skrev 2013-08-29 08:30:32 följande:
    Han får komma tillbaka och jag är så glad att jag sitter o gråter! HAALLLEEELLLUUULLJJJAAAAA!!!! <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
    Nu ska vi bara vänta på att kortet ska bli klart i Peking sen om max 1 månad e han tillbaka <3<3<3<3<3<3<3<3<3
    ååååååååhhh grattis :DDDD fan vad underbart <3 den känslan måste vara obeskrivlig :) hoppas vi får samma besked som er snart
  • Jargaltai
    Anonym (längtar) skrev 2013-09-02 18:25:55 följande:
    ååååååååhhh grattis :DDDD fan vad underbart <3 den känslan måste vara obeskrivlig :) hoppas vi får samma besked som er snart
    Det får ni nog :D
  • Jargaltai

Hmmm men jag förstår inte riktigt migrationsverkets hemsida.. Så kan någon förklara lite utförligare hur man skall gå tillväga när killen kommer tillbaka? vad först? :O
    Tacksam för svar :)

• zemer

Skaffa svenskt person.nr, anmäl han till försäkringskassan..
    Finns inte mycket info om sånt på migs hemsida, jag sökte runt på internet för att hitta vad man ska tänka på och vad som är bra att ordna.
    Svenskt id-kort är bra att fixa, kan va lite krångligt ibland med utländskt pass, även om det oftast funkar.
    Skriv in sig på arbetsförmedlingen, börja på SFI.. Skaffa försäkring.
    Finns säker massa mer saker...

• Anonym (längtar)

Nu har det gått två veckor på dagen och fortfarande inget beslut.. Snacka om att man är på helspänn nu :/ hoppas hoppas det kommer snart...När de säger att beslut kommer om två veckor så antar jag att man får plussa på en vecka eller så. Det är ju trots allt MIG vi pratar om ;D

• Marita Jakobsson
    Anonym (längtar) skrev 2013-09-05 22:32:04 följande:
    Nu har det gått två veckor på dagen och fortfarande inget beslut.. Snacka om att man är på helspänn nu :/ hoppas hoppas det kommer snart...När de säger att beslut kommer om två veckor så antar jag att man får plussa på en vecka eller så. Det är ju trots allt MIG vi pratar om ;D

plusa på ungefär 4 arbetsdagar de jobbar ju inte helgerna de jobbar på tok förlångsamt :)
  • houmanno

Efter 8 månader väntatid så ska handläggare ringa mig på måndag att prata med mig då ska jag veta att vad de ska tala om ? och är det rimlig att ringa istället intervju ?

• Marita Jakobsson
    houmanno skrev 2013-09-06 12:58:38 följande:
    Efter 8 månader väntatid så ska handläggare ringa mig på måndag att prata med mig då ska jag veta att vad de ska tala om ? och är det rimlig att ringa istället intervju ?

Ringa  oj första gången jag har hört de. Men de förnyar ju  saker med jämna mellanrum 

Det kommer nog gå jätte bra 
  • houmanno

Ju det gick jätte bra alltså det tog idag samtalen 15 min och det frågade massa frågor liksom komplettering om våra relation osv .

Nu vi väntar på besked , vet ni att hur länge skulle ta tid att fatta beslut ?

• Anonym (längtar)
    Marita Jakobsson skrev 2013-09-06 11:43:38 följande:

plusa på ungefär 4 arbetsdagar de jobbar ju inte helgerna de jobbar på tok förlångsamt :)
    Åh, det är sant! Hoppas det kommer snart :) Fast fick veta nu att jag missförstod.. dom sa tydligen från två veckor till en månad, så kan ju dröja hur länge som helst nu känns det som :( han lär ju ej hinna hem till dotterns tvåmånadersdag i alla fall... mindre än två veckor dit.
    houmanno skrev 2013-09-09 21:58:47 följande:
    Ju det gick jätte bra alltså det tog idag samtalen 15 min och det frågade massa frågor liksom komplettering om våra relation osv .
    Vi fick 2-4 veckor den 22a :/  väntar fortfarande

• Jargaltai
    houmanno skrev 2013-09-09 21:58:47 följande:
    Vi fick svar 1 dag efter jag vart på mig.verket :)
  • houmanno

Efter 2 veckor efter telefon samtal då fått detta mail, hur ni tolkar om besked?

Tyvärr är handläggningstiden just nu väldigt lång på grund av den ökade asylinströmningen. Beslut i ert ärende är dock på gång, antingen under denna vecka eller nästa, om inget oförutsett händer .

• Anonym (skämt)

Vist, det sägs att kärleken är blind men snälla....

• Anonym (längtar)

Uff gått över en månad nu :( börjar tappa hoppet. Känns som om vi aldrig kommer få beslut. Och lilla tjejen blir bara större och större...

• Zafirah
    Uppehållstillståndet beviljat! Skrattande

Han ska ringa igen den 7:e för att se om han kan hämta kortet då. Vill boka flyg nu men är kanske för riskabelt att boka flyg den 15:e.. Eller så väntar jag tills tillståndet sitter i passet.. Finns för 2200 kr direktflyg med norwegian... Obestämd

Så här blev det tillslut då:

Ansökan: 5:e mars
    Fick mail för att boka intervju: 13:e augusti
    Fick intervju: 2 september
    Beslut: 25:e oktober

Totalt 7 månader och 20 dagar.
  • Anonym (längtar)

Nu har killen min varit iväg i snart ett halvår. Ett HALVÅR!! Vår ansökan har alltså gjorts för nästan 6 månader sedan. Dottern fyller 4 månader om någon vecka. När vi gjorde ansökan så var väntetiden 6 månader, och vi har dessutom beviljats förtur men det verkar inte ha någon som helst betydelse när man ser till hur lång tid det ska ta. Han var på intervju för snart tre månader sen och fortfarande har vi inte hört något.

Någon som har nåt tips om vad jag ska säga till handläggaren när jag ringer (om jag får tag på henne)? Något effektivt som ni kan tipsa om? Vill ju gärna få fram vad jag tycker utan att bli otrevlig men det börjar bli jävligt svårt nu när tålamodet tryter...... 

Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?