Kan min kille få komma tillbaka?
Hej.
Jag har under en lång tid läst olika trådar här på denna site om folk i liknande situation som jag är i och skulle nu vilja ha lite tips själv, och råd!
2012-03-03 är datumet jag och min kille började kalla oss ett riktigt par. Vi förlovade oss ganska snabbt, i oktober. Vi älskar varandra mer än något annat i världen MEN... Han var i sverige olagligt, jag visste inte hur länge i början och jag fick inte veta det på direkten. Han pratade INTE om att vi skulle gifta oss på direkten så han fick stanna utan vi tog beslutet efter mycket om och men att han tyvärr skulle åka hem till Mongoliet igen.
Det var det svåraste beslutet i hela mitt liv och jag gråter forfarande för jag skcikade iväg honom, även om det var det enda rätta vi kunde göra.
Vi ÄR ETT RIKTIGT PAR så om ni bara har saker som: han vill bara ha visum , att säga kan ni vara tysta tack! Jag vill ha seriösa svar från folk som vet om detta ämne!
Vi gjorde en ansökan om att han ska komma tillbaka pga anknytning då vi levde som sambos och vi har riktiga framtidsplaner som vi fortfarande står fast vid.
Ansökan skickades in 10e januari i år. Jag åkte och besökte honom i Mongoliet i slutet av februari ( då det engligt MIG´s hemsida skulle ha varit ca halva väntetiden som då låg på 4mån ).
Jag stannade i ca 2,5 vecka och fick se hans vackra land och träffa HELA släkten, helt underbar upplevelse.
Hans mamma hade fixat vår förlovningsfest som då hölls på vår 1års dag och alla nära och kära välkomnade mig till deras familj.
Men under tiden jag var där hade vi fortfarande inte fått svar, då skickade jag ett långt och ganska argt email till MIG som efter 2 dagar skickade mail om att vi skulle boka en tid för honom på närmsta svenska ambassad, och ca 3 veckor efter jag åkt hem var han i Peking på sin intervju.
Efter det har allt stått stilla..
Det enda vår handläggare säger är att det inte kommer gå snabbt, även om deras sida sa det i början...
Jag får inte maila henne om jag inte har nått som kan tillföra ärendet, men man vill ju veta!?
Det har ju förtusan gått 6 månader snart!! Det skulle ta max 4!!!!
Det tar jäkligt hårt på ett förhållande att vara ifrån varandra i ovisshet om han ens får komma tillbaka..
Något tips? Vad ska man göra? Kan man byta handläggare utan att väntetiden går upp?
Jag behöver lite svar eller funderingar eller nått från några andra som vart med / är med om samma sak!
Från någon som är trött på att gråta sig till söms.
Tårtan från vår fest.