• Jargaltai

Kan min kille få komma tillbaka?

Hej.

Jag har under en lång tid läst olika trådar här på denna site om folk i liknande situation som jag är i och skulle nu vilja ha lite tips själv, och råd!

2012-03-03 är datumet jag och min kille började kalla oss ett riktigt par. Vi förlovade oss ganska snabbt, i oktober. Vi älskar varandra mer än något annat i världen MEN... Han var i sverige olagligt, jag visste inte hur länge i början och jag fick inte veta det på direkten. Han pratade INTE om att vi skulle gifta oss på direkten så han fick stanna utan vi tog beslutet efter mycket om och men att han tyvärr skulle åka hem till Mongoliet igen.
    Det var det svåraste beslutet i hela mitt liv och jag gråter forfarande för jag skcikade iväg honom, även om det var det enda rätta vi kunde göra.

Vi ÄR ETT RIKTIGT PAR så om ni bara har saker som: han vill bara ha visum , att säga kan ni vara tysta tack! Jag vill ha seriösa svar från folk som vet om detta ämne!

Vi gjorde en ansökan om att han ska komma tillbaka pga anknytning då vi levde som sambos och vi har riktiga framtidsplaner som vi fortfarande står fast vid.
    Ansökan skickades in 10e januari i år. Jag åkte och besökte honom i Mongoliet i slutet av februari ( då det engligt MIG´s hemsida skulle ha varit ca halva väntetiden som då låg på 4mån ).
    Jag stannade i ca 2,5 vecka och fick se hans vackra land och träffa HELA släkten, helt underbar upplevelse.
    Hans mamma hade fixat vår förlovningsfest som då hölls på vår 1års dag och alla nära och kära välkomnade mig till deras familj.
    Men under tiden jag var där hade vi fortfarande inte fått svar, då skickade jag ett långt och ganska argt email till MIG som efter 2 dagar skickade mail om att vi skulle boka en tid för honom på närmsta svenska ambassad, och ca 3 veckor efter jag åkt hem var han i Peking på sin intervju.
    Efter det har allt stått stilla..
    Det enda vår handläggare säger är att det inte kommer gå snabbt, även om deras sida sa det i början...
    Jag får inte maila henne om jag inte har nått som kan tillföra ärendet, men man vill ju veta!?
    Det har ju förtusan gått 6 månader snart!! Det skulle ta max 4!!!!
    Det tar jäkligt hårt på ett förhållande att vara ifrån varandra i ovisshet om han ens får komma tillbaka..
    Något tips? Vad ska man göra? Kan man byta handläggare utan att väntetiden går upp?
    Jag behöver lite svar eller funderingar eller nått från några andra som vart med / är med om samma sak!

Från någon som är trött på att gråta sig till söms.

Tårtan från vår fest.
  • Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?
  • Mita1973
    Smilla75 skrev 2013-07-17 15:21:02 följande:
    Jag har lite svårt för din ton måste jag säga, men för att inte andra här på forumet också ska tolka länken du skickat fel får jag poängera följande därifrån: det gäller enbart personer som väntar barn/har barn.
    det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till hemlandet för att söka.

Med står klart innebär vanligen att man ska vara gifta, det står inte klart om det är så att en intervju måste hållas. Inte rimligt att kräva är svårare att uppfylla, det räcker inte att man måste ta sig till en ambassad fem ländr bort eller att det är dyrt. Undantag görs däremot för de som kommer från Syrien och Eritrea - där det råder verkställighetsstopp.
    Vidare:

Det är konsekvenserna för ditt barn av att skiljas från sin förälder som är avgörande för om du kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.   Din ansökan om uppehållstånd inifrån Sverige kan avslås om: det är troligt att ambassaden kan pröva din ansökan inom rimlig tid ditt barn inte bedöms fara illa av er tillfälliga separation.

Rimlig tid: 3-6 månader. Det klarar alla ambassader med förtur.

Barnet inte bedöms fara illa: ett frisk barn med en frisk härvarande förälder anses inte vara illa av 3-6 månaders separation. Undantag kan t.ex göras om den härvarande föräldern inte är frisk, t.ex har en ovanligt svår graviditet, eller har en psykisk sjukdom som medför att hon inte kan ta hand om barnet.   

Du  är inte anställd vid migrationsverket. du kan inte  regeln... tack för mig..

Nej förtur med graviditet och barn tar max 2 månader i dag.. såvida det inte finns väldigt stora frågetäcken där det krävs genetiskutredning mm... Som sagt  både advokat och handläggare från migrationsverket har nu bekräftat detta....

så lägg ner  , förtur tar max 3 månader..  annars är det inte förtur aj
  • Smilla75
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-17 15:24:46 följande:
    Jaha, men då är det ju perfekt :) Vi var nämligen till en advokat förra sommaren som tutade i mig massor om sånt där... Han kanske antog att jag inte var svensk medborgare eller något av någon skum anledning...

Ja, precis! Så det känns ju positivt :) Han var i Kabul hos några kusiner de få veckor som han var i Afghanistan, men iom att han bott här i 9 år så har han inget riktigt hem i Afghanistan. Men såg i alla fall vackra bilder därifrån! 
    Wow, måste läsa den då... Det låter spännande, speciellt när man har nån sorts "anknytning" dit nu =) 

Det är faktiskt väldigt få som omfattas av försörjningsstödet, de flesta av dem är sådana som själv kommit på anknytning och senare vill ta hit en annan partner. Förmodligen hade advokaten ingen närmare koll, för det är ju inte svårt att se huruvida man omfattas.

Afghanistan är ett fantastiskt land! Jag var där för några år sedan men tyvärr är ju läget sådant att ni inte lär kunna åka dit tillsammans än på ett tag.  Lycka till!
  • Mita1973
    Smilla75 skrev 2013-07-17 15:24:30 följande:
    Jag kommer inte att försöka hjälpa dig mer utan anmäler nu ditt inlägg ditt familjeliv för hotelser.

Om du har eller väntar barn i Sverige Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få ett uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem utan att behöva lämna Sverige. Det gäller dig som har ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som har eller väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstånd. 
    Det krävs då att: du uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem i Sverige det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till hemlandet för att söka.

Barnets bästa Det är konsekvenserna för ditt barn av att skiljas från sin förälder som är avgörande för om du kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.   Din ansökan om uppehållstånd inifrån Sverige kan avslås om: du inte uppfyller kraven för uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem det är troligt att ambassaden kan pröva din ansökan inom rimlig tid ditt barn inte bedöms fara illa av er tillfälliga separation.

Din ansökan kan även avslås om du har ett kriminellt förflutet eller en betydande illegal vistelse, samt om du har lämnat oriktiga uppgifter.

Har inte hotat dig utan kontaktade en människa som kan migrationslagen  och vill anmäla dig och få fram fakta  och lägga en formell anmälan om dina förehavanden till din arbetsgivare.. hot kommer jag inte med  utan tar aktion mot människor som  ger ut information som i högsta grad är felaktig fast man till och med kan peka på att du har fel och  att de reglerna  är regler som  fanns före 2010 och du hävdar hård nackat att de är så fast det inte är det.....   

Så har du jobbat där var det före 2010 och du besitter fortfarande tystnadsplikt.   

• Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-17 15:27:52 följande:
    Du  är inte anställd vid migrationsverket. du kan inte  regeln... tack för mig..

Nej förtur med graviditet och barn tar max 2 månader i dag.. såvida det inte finns väldigt stora frågetäcken där det krävs genetiskutredning mm... Som sagt  både advokat och handläggare från migrationsverket har nu bekräftat detta....

så lägg ner  , förtur tar max 3 månader..  annars är det inte förtur aj
    Du är anmäld.

Jag skriver inte att handläggningen med förtur tar någon särskild tid, kanske beror ditt missförstånd på språkförbistring.

"Rimlig tid: 3-6 månader. Det klarar alla ambassader med förtur." Ska alltså förstås som att man inte får ansöka inifrån Sverige, efter att förtur beviljats, kan ske under denna tidsram.
  • Tow2Mater

Mita1973 skrev 2013-07-17 15:20:52 följande:
    Smilla75:  pratat med min advokat nu om hur du förfar han kommer kontakta  familjeliv för att få ut dina uppgifter då du sitter och påstår att du arbetar på migrationsverket och  pumpar ut felaktig information..

Men ge dig! På FL får man vagledning och råd, som aldrig ska tas som felfri fakta, oavsett om personer anser sig jobba på migrationsverk, som lakare, eller annat. Vi har alla lilka stor frihet att ge råd enligt vara bakgrunder och kunskasnivåer, utan att behova få hotelser om att advokater ska ta ut uppgifter och kontakta våra arbetsgivare.
  • Mita1973
    Tow2Mater skrev 2013-07-17 15:41:18 följande:

Men ge dig! På FL får man vagledning och råd, som aldrig ska tas som felfri fakta, oavsett om personer anser sig jobba på migrationsverk, som lakare, eller annat. Vi har alla lilka stor frihet att ge råd enligt vara bakgrunder och kunskasnivåer, utan att behova få hotelser om att advokater ska ta ut uppgifter och kontakta våra arbetsgivare.

Ingen hotelse ger man ut information som faktiskt kan skada folks ansökningar så är det fanken min medborgerliga rätt att stoppa personen..

Sen får du gärna tycka det är ok att man kan sabba för andra, det gör inte jag. sorry  
  • Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-17 15:33:52 följande:

Om du har eller väntar barn i Sverige Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få ett uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem utan att behöva lämna Sverige. Det gäller dig som har ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som har eller väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstånd. 
    Det krävs då att: du uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem i Sverige det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till hemlandet för att söka.

Barnets bästa Det är konsekvenserna för ditt barn av att skiljas från sin förälder som är avgörande för om du kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.   Din ansökan om uppehållstånd inifrån Sverige kan avslås om: du inte uppfyller kraven för uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem det är troligt att ambassaden kan pröva din ansökan inom rimlig tid ditt barn inte bedöms fara illa av er tillfälliga separation.

Din ansökan kan även avslås om du har ett kriminellt förflutet eller en betydande illegal vistelse, samt om du har lämnat oriktiga uppgifter.

Har inte hotat dig utan kontaktade en människa som kan migrationslagen  och vill anmäla dig och få fram fakta  och lägga en formell anmälan om dina förehavanden till din arbetsgivare.. hot kommer jag inte med  utan tar aktion mot människor som  ger ut information som i högsta grad är felaktig fast man till och med kan peka på att du har fel och  att de reglerna  är regler som  fanns före 2010 och du hävdar hård nackat att de är så fast det inte är det.....   

Så har du jobbat där var det före 2010 och du besitter fortfarande tystnadsplikt.   

Vad är det egentligen du inte kan utläsa av följande, där du menar att jag hänvisar till lagstiftningen före familjeåterföreningsdirektivet? Själv tycker jag det är relativt lättförståeligt på hemsidan.
  • Mita1973
    Smilla75 skrev 2013-07-17 15:49:59 följande:
    Vad är det egentligen du inte kan utläsa av följande, där du menar att jag hänvisar till lagstiftningen före familjeåterföreningsdirektivet? Själv tycker jag det är relativt lättförståeligt på hemsidan.

Japp men du nekar till vissa saker som faktiskt funnits sen 2010 och säger att det inte är så vilket är märkligt när man anger att man arbetar på ett ställe...

Alla vet om det som jobbar där även telefonister...

Men vi som  har  infomationen från både advokat, och migrationshandläggare  fast de riktigt  anställd  är kanske de som ljuger och ej vet om regler du vet regelverket är  djupare än de som finns på hemsidan, och svenska ev EUlagar som gäller...

Har man barn/ graviditet och finns här  behöver man inte lämmna landet, utan får söka härifrån och du nekar redan där visste jag att du inte har med migrationsverket att göra      
  • Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-17 15:57:26 följande:

Japp men du nekar till vissa saker som faktiskt funnits sen 2010 och säger att det inte är så vilket är märkligt när man anger att man arbetar på ett ställe...

Alla vet om det som jobbar där även telefonister...

Men vi som  har  infomationen från både advokat, och migrationshandläggare  fast de riktigt  anställd  är kanske de som ljuger och ej vet om regler du vet regelverket är  djupare än de som finns på hemsidan, och svenska ev EUlagar som gäller...

Har man barn/ graviditet och finns här  behöver man inte lämmna landet, utan får söka härifrån och du nekar redan där visste jag att du inte har med migrationsverket att göra      
    Detta får bli mitt sista inlägg till dig. Som jag skrivit tidigare får man söka inifrån om man har eller väntar barn med någon som är bosatt i Sverige, om man uppfyller de undantagssituationer som jag ovan redogjort för. Huvudregeln, att tillstånd ska vara klart innan inresan i Sverige, gäller också för dessa sökanden. Jag kan förstå att du vill leva på hoppet att din pojkvän inte ska behöva lämna Sverige men jag antar att du har svårt att ta till dig information.
  • Queenie70

Smilla har helt rätt i allt hon skriver. Punkt.

Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?