• Jargaltai

Kan min kille få komma tillbaka?

Hej.

Jag har under en lång tid läst olika trådar här på denna site om folk i liknande situation som jag är i och skulle nu vilja ha lite tips själv, och råd!

2012-03-03 är datumet jag och min kille började kalla oss ett riktigt par. Vi förlovade oss ganska snabbt, i oktober. Vi älskar varandra mer än något annat i världen MEN... Han var i sverige olagligt, jag visste inte hur länge i början och jag fick inte veta det på direkten. Han pratade INTE om att vi skulle gifta oss på direkten så han fick stanna utan vi tog beslutet efter mycket om och men att han tyvärr skulle åka hem till Mongoliet igen.
    Det var det svåraste beslutet i hela mitt liv och jag gråter forfarande för jag skcikade iväg honom, även om det var det enda rätta vi kunde göra.

Vi ÄR ETT RIKTIGT PAR så om ni bara har saker som: han vill bara ha visum , att säga kan ni vara tysta tack! Jag vill ha seriösa svar från folk som vet om detta ämne!

Vi gjorde en ansökan om att han ska komma tillbaka pga anknytning då vi levde som sambos och vi har riktiga framtidsplaner som vi fortfarande står fast vid.
    Ansökan skickades in 10e januari i år. Jag åkte och besökte honom i Mongoliet i slutet av februari ( då det engligt MIG´s hemsida skulle ha varit ca halva väntetiden som då låg på 4mån ).
    Jag stannade i ca 2,5 vecka och fick se hans vackra land och träffa HELA släkten, helt underbar upplevelse.
    Hans mamma hade fixat vår förlovningsfest som då hölls på vår 1års dag och alla nära och kära välkomnade mig till deras familj.
    Men under tiden jag var där hade vi fortfarande inte fått svar, då skickade jag ett långt och ganska argt email till MIG som efter 2 dagar skickade mail om att vi skulle boka en tid för honom på närmsta svenska ambassad, och ca 3 veckor efter jag åkt hem var han i Peking på sin intervju.
    Efter det har allt stått stilla..
    Det enda vår handläggare säger är att det inte kommer gå snabbt, även om deras sida sa det i början...
    Jag får inte maila henne om jag inte har nått som kan tillföra ärendet, men man vill ju veta!?
    Det har ju förtusan gått 6 månader snart!! Det skulle ta max 4!!!!
    Det tar jäkligt hårt på ett förhållande att vara ifrån varandra i ovisshet om han ens får komma tillbaka..
    Något tips? Vad ska man göra? Kan man byta handläggare utan att väntetiden går upp?
    Jag behöver lite svar eller funderingar eller nått från några andra som vart med / är med om samma sak!

Från någon som är trött på att gråta sig till söms.

Tårtan från vår fest.
  • Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?
  • Marita Jakobsson
    zemer skrev 2013-08-17 14:38:23 följande:
    Normalt behöver inte båda gå på intervju. Partnern i Sverige behöver bara göra det om det är någonting mig.verket undrar över, tex nått som verkar fel. Jag fick göra det för att en person höll på att skicka massa brev till mig.verket och sa att vårt förhållande inte va på riktigt, att jag hade fått betalt m.m. Så dom va tvugna att fråga mig om det. Efter min intervju tog det dock bara 2 dagar för dom att ta ett beslut och ca 1 vecka att skicka brevet till mig :)

Interjuven är obligaorisk för alla för att säkerställa att förhållandet är äkta, de som slipper är oftast de som har barn tillsammans eller sökt härifrån och fått åka hem och söka i sitt land..

General praksis är interjuv för båda annars kan ju mannen ljuga i hop vad som helst  man stämmer oftast bara av era historior därför är det bra att fråga partnern vad han eller hon har sagt...

Jag har gått igenom detta för och gör det igen, just på den fronten finns inga nya regler..

Men interjuven är inget att oroa sig för alls kommer gå som en dans :)       
  • zemer

Jag och fler kompisar/släktingar har gått igenom detta åh det är inte så att båda ska på intervju. Det står även på migs hemsida. Mannen går på intervju i sitt hemland. Vi får ett papper att fylla i här. Sen om det finns några frågetecken så kallar mig även oss på intervju.

• Marita Jakobsson
    zemer skrev 2013-08-17 21:28:23 följande:
    Jag och fler kompisar/släktingar har gått igenom detta åh det är inte så att båda ska på intervju. Det står även på migs hemsida. Mannen går på intervju i sitt hemland. Vi får ett papper att fylla i här. Sen om det finns några frågetecken så kallar mig även oss på intervju.

stämmer inte då ska alltså mannen kunna ljuga i hop vilken story som helst nej interjuven kommer man tyvärr inte undan har många killar och tjejer 3 av tio har sluppit interjuv för att interjuven gjordes innan mannen lämnade Sverige..

Men vill du ha fakta ring gärna migrationsverkets kundtjänst eller jurist i ärrendet. tror fortfarande personal och juridska ombud kan detta bättre än genee man och kvinna

1 på kanske 100 personer slipper interjuven  alltså mycket få
  • Anonym (kram)
    Marita Jakobsson skrev 2013-08-17 23:21:43 följande:

stämmer inte då ska alltså mannen kunna ljuga i hop vilken story som helst nej interjuven kommer man tyvärr inte undan har många killar och tjejer 3 av tio har sluppit interjuv för att interjuven gjordes innan mannen lämnade Sverige..

Men vill du ha fakta ring gärna migrationsverkets kundtjänst eller jurist i ärrendet. tror fortfarande personal och juridska ombud kan detta bättre än genee man och kvinna

1 på kanske 100 personer slipper interjuven  alltså mycket få
    Jag tror du har fel nu. Om du kollar på denna länken: https://www.migrationsverket.se/info/6540.html så står det att intervju görs på utlandsmyndigheten. Hade det varit rutin med intervju i Sverige så hade det också stått med som ett steg i processen. Jag behövde inte göra någon intervju.
  • Marita Jakobsson

Nej det står inte med, men det görs  där står bara vad som händer honom i ansökningen

och jag har gjort detta innan som sagt 
  • Anonym (Bidr1)
    Anonym (Bidrag) skrev 2013-08-17 18:52:04 följande:
    Men det är klart att de skall bo i sverige! Hur skall de annars försörja sig om inte vi andra hjälper till?

Tragiska bara att det är så otroligt uppenbart.
  • Anonym (längtar)

Åhhh, nu har äntligen saker kommit gång! Killen fick mail om att boka tid för intervju och nu har han fått det den 22a!! Så om fyra dagar så är det intervjuuu :D Det verkar inte bli någon intervju för min del då jag inte hört något eller fått någon kallelse. Läste lite ovan... verkar vara olika hur det går till? Antar att det är för att vi har barn ihop.

Så nu är jag i alla fall extremt hoppfull att han kanske kommer vara här nästa månad eller så, eftersom det verkar gå rätt fort efter själva intervjun :) Om dom nu inte blir misstänksamma efter intervjun och måste kalla mig, men det finns det ju ingen anledning till haha. Nu har vår efterlängtade dotter kommit i alla fall och jag längtar till hon ska få träffa sin pappa ♥ Jag vet inte om jag vågar hoppas på att han får se henne innan hon blir två månader (hon blir en månad nu på tisdag), men jag viiiill ju så gärna!

Anonym (??) skrev 2013-08-17 15:07:37 följande:
    Varför sånt jobb för att dom ska komma hit? Kan inte ni åka till era respektives länder istället?
    Om du verkligen undrade så i mitt fall så är det väldigt svåra förhållanden där min pojkvän lever just nu. Han kan inte röra sig utanför deras lilla område då han tillhör en utsatt folkgrupp. Det sker självmordsbombningar och bilbomber med jämna mellanrum. Där vill varken jag eller han leva. Om det hade varit bättre så, visst varför inte =) men nu är det ju inte så...

• Anonym (ex)

jag va gift med en marockan när jag va yngre, vi va alltså på riktigt gifta o för oss tog det ett helt år o då bodde vi ihop hela tiden, alltså flyttade jag till Marocko i ett år,
    vi vänta o vänta o inte fick vi veta något om hur länge de skulle ta men ja de drar ju ut på de för att se om förhållandet är på riktigt. tyvärr när de är äkta men bra när det gäller folk som betalar för att få komma in i landet.

håll ut vet att de är svårt,
    lycka till och grattis!

• Anonym (kram)
    Anonym (längtar) skrev 2013-08-18 04:38:46 följande:
    Åhhh, nu har äntligen saker kommit gång! Killen fick mail om att boka tid för intervju och nu har han fått det den 22a!! Så om fyra dagar så är det intervjuuu :D Det verkar inte bli någon intervju för min del då jag inte hört något eller fått någon kallelse. Läste lite ovan... verkar vara olika hur det går till? Antar att det är för att vi har barn ihop.

Så nu är jag i alla fall extremt hoppfull att han kanske kommer vara här nästa månad eller så, eftersom det verkar gå rätt fort efter själva intervjun :) Om dom nu inte blir misstänksamma efter intervjun och måste kalla mig, men det finns det ju ingen anledning till haha. Nu har vår efterlängtade dotter kommit i alla fall och jag längtar till hon ska få träffa sin pappa ♥ Jag vet inte om jag vågar hoppas på att han får se henne innan hon blir två månader (hon blir en månad nu på tisdag), men jag viiiill ju så gärna!

Om du verkligen undrade så i mitt fall så är det väldigt svåra förhållanden där min pojkvän lever just nu. Han kan inte röra sig utanför deras lilla område då han tillhör en utsatt folkgrupp. Det sker självmordsbombningar och bilbomber med jämna mellanrum. Där vill varken jag eller han leva. Om det hade varit bättre så, visst varför inte =) men nu är det ju inte så...

Stort grattis till din flicka!!

Hoppas han får komma snart :D 
  • zemer

Marita
    Du har fel. Som jag skrev så står det på Migrationsverket hemsida och JAG har redan gått igenom det här så jag VET. Åh killen kan inte bara ljuga efter som man ska lämna in fler bevis, som att man faktiskt har träffat, umgåtts, chatt utskrifter, foton m.m åh tjej får fylla i ett papper där man bekräftar relationen och svarar på lite frågor. Det ÄR det vanligaste. Tycker Migrationsverket att det inte räcker, det finns frågetecken om relationen, nått verkar inte stämma m.m DÅ får tjejen också komma på intervju.

Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?