Inlägg från: Anonym (längtar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (längtar)

Kan min kille få komma tillbaka?

Åh mitt hopp sjönk när jag läste detta. Vi ansökte i maj.... och har ansökt om förtur eftersom att bebisen kommer i juli. Ingen verkar ens ha kollat på ärendet än :( och så ska det ta lång tid efter intervjun också?! 
    Men följer tråden... vill gärna se hur fort det går för andra. :) 

• Anonym (längtar)
    Jargaltai skrev 2013-07-01 18:50:41 följande:
    Jag förstår inte att ni som är gravida inte får förturen ni ska få???
    Det står ju på MIG's hemsida att man kan ansöka om förtur pga graviditet eller sjukdom, hur kan dom låta bli att titta extra på de som ansöker om förtur och kan ge svar tex : ni har beviljats förtur svar kommer inom kort, eller typ : Ni har tyvärr inte beviljats förtur..
    Så man vet lixom :O
    Väntan är sjukt jobbig :/
    Vad har du för historia? ( om du vill dela med dig här eller privat eller inget alls få du själv välja ^^ )
    Ja, det låter ju konstigt att man ens kan söka om förtur om det inte ska spela nån roll... Fast vad innebär förtur egentligen?! Så lång tid som det verkar ta för alla andra så känns det ju nästan som om förtur vore 4-5 månader :/ 
    Ja, det tycker jag också! Allt som står nu är liksom att ärendet inte har blivit behandlat...

Haha, vi har inte värsta romantiska historian :) han kom hit för 9 år sedan och sökte asyl. Vi hittade varandra för 2 år sedan och blev planerat gravida. Tyvärr så ville inte MIG att han skulle få stanna för ja, han hade inte tillräckligt med själ enligt dem... Så han fick återvända till Afghanistan, där det inte finns någon svensk ambassad :/ så han lever undangömd i Pakistan i väntan på kallelse till ambassaden där. Usch :( väntan är ju värst.
    Dandountiii skrev 2013-07-01 18:56:09 följande:
    Finner inga ord... jag förstår dig  inte roligt o födda ensam jag lovar dig 
    Det är klart det tr evigheter  när de sitter o dricker kaffe alva dan snacka skit andra halvan jobbar vid 4 o drar hem vid 5 eller 6 hur ska arbetet bli gjort?

jag har tänkt ringa o skälla ut dem, men blir rädd att de ignorerar ärendet o låter han aldrig komma... 
    Hoppas verkligen att han får komma snart. Första månaderna är ju så mysiga har jag hört... Förhoppningsvis så kan jag få annat stöd under förlossningen.

Någon som vet om det faktiskt hjälper att ligga på och ringa till MIG? Jag får aldrig svar på mail därifrån... Jag har dessutom beställt kopia på vår ansökan genom hemsidan, men har inte fått respons där heller....

• Anonym (längtar)
    Jargaltai skrev 2013-07-01 19:10:01 följande:
    Har ni inte fått någon handläggare?? Min handläggare svarar alltid på typ 5 minuter??? Det är sjukt hur snabbt hon svarar men att de tar så förjävla lång tid att jobba?

Somsagt så säger MIG en sak och handläggaren en anna sak, dom verkar inte ha något samarbete?! sjukt frustrerande..

Men usch vad hemskt att behöva leva undangömd :( Ännu större anlending att han måste få komma tillbaka asap!
    Oj, *OPLANERAT gravida menade jag, haha. :) Sån miss.

Men nej, vi har inte ens fått någon handläggare än :( så känns som att man typ inte har någon att kontakta heller. Ingen vet något så känns som att man inte tjänar nåt på att ringa och gå dit... Fast tänkte ändå gå till Solna någon gång i veckan och försöka pressa dem... Även om det kanske inte fungerar... Man måste ju göra något känns det som.

Jaa, man tycker ju det :/ Men att leva under mänskliga förhållanden är ju inte direkt prio ett enligt MIG... 
  • Anonym (längtar)
    Dandountiii skrev 2013-07-01 19:11:04 följande:
    FÖRVÄNTA DIG INTE NÅN SVAR.. 

MANNEN KOM HIT FÖR NÅGRA MÅNADER MED VISUM som han fick tack o lov för o träffa dottern MEN HAN fick inte förlänga den för han har ett ärende som måste fatta beslut i så han åkte tillbaks..

JA det är underbart med barn, men man vill ju att man delar minnen med killen/mannen också det är ju hans barn också barnet ska växa upp med pappan vid sidan också  
    Tusan också. :( Det känns verkligen som att man går runt i cirklar och bara väntar på att få någon slags respons... Men det känns nästan lite som att ärendet lätt kan "glömmas bort" och "försvinna"... Det är jag rädd för.

Vi sökte hindersprövning också innan eftersom att vi ville hinna gifta oss också, men när vi kom tillbaka 2 månader senare utan att ha fått något svar från skatteverket så hade de inga uppgifter om att vi skulle lämnat in någon... Känns som att man kanske har lika tur på MIG. 

Ja, precis. Det vill man ju allra helst :( 
  • Anonym (längtar)
    Jargaltai skrev 2013-07-01 19:19:16 följande:
    Jag längtar till Hosoo är tillbaka i min famn och vi kan bilda familj! Längtar :)

Gör som jag, har ni inget svar 2 månader efter ni sökt, skicka ett förjäkla argt mail till MIG, det gjorde jag och sen fick ju min kille åka på intervju på en svensk ambassad!
    Det blir ju lite svårare att veta status på sitt ärende om man inte ens fått handläggare :/
    Och nu i sommar är dom ju bara 50% bemannade på kontoret :(
    KÄMPA PÅ!!!!!!!!!
    Åhh, förstår det :') längtan är störst när man är ifrån varandra...

Då börjar det bli dags att förbereda sig med att argt mail nu då! :D Fast känns nästan hopplöst då responsen på mina tidigare mail har varit lika med noll ungefär.. Ska vara lite extra arg och frustrerad när jag kräver svar nrä jag går dit och pratar med någon. :)
    Tack {#emotions_dlg.flower} kämpa på ni också! Skönt att prata med andra i samma situation 
  • Anonym (längtar)
    Jargaltai skrev 2013-07-01 19:37:55 följande:
    :)
    Om du vill kan du få se vad jag har skickat till MIG och kanske få lite tips eller så :)
    En annan jobbig sak med att han är borta är att jag har gått upp i vikt .___.
    sitter och tröstäter och ugglar här framför datan mest hela tiden :/

Men jag gjorde ett bra val med andra ord att skriva här ^^ håller med om att det är skönt att prata med människor som verkligen vet vad det är som händer och vad man går igenom!!! :)
    Åhh, det vore ju jättebra! Kul att du vill dela med dig :D ska jag PMa dig eller är du bekväm med att lägga ut det här?
    hahah, jag förståååår dig! Han har inte sett mig på flera månader nu och man blir ju inte direkt mer trimmad av en graviditet :p en del kan man ju förstå att man går upp men ehhh, det är nog mycket fett och lite bebis just nu.

Ja, verkligen :D blev skön stämning här och inte sådär lynchmode som jag förväntade mig först när jag läste din TS. En del människor kan ju aldrig hålla sig du vet... 
  • Anonym (längtar)
    Jargaltai skrev 2013-07-01 19:57:46 följande:
    Tar det hälst utanför tråden då det finns människor ( finns väl 2 kommentarer so far?? ) som bara kommer med onödiga kommentarer! :)

Haha men motivationen att röra på sig är så extremt liten, och skulle jag göra det skulle jag få mindre tid varje dag att prata med Hosoo som ligger +6 timmar :/

Haha jag blir bara arg när folk dummar sig, tycker det är asskönt att ventilera sig bland likasinnade :D
    Okej, skickar PM alldeles strax! :D

Jaa, förstår det :( jag har ju lite "tur" i oturen att han bara är +3 timmar, men vi har ju inte riktigt samma rutiner ändå. Det är så himla varmt där så under dagen sover de flesta :( 
    Jargaltai skrev 2013-07-01 20:23:43 följande:
    Hur sökte ni förresten?? Via webben eller papper? :O
    Vi sökte via webben! Var 6 månader när vi sökte (nu är det ju 7....) så knappast att man vågade riskera något annat :( men om det är samma som med deras väntetid i telefonen (20 minuters kötid blir 40...) så vågar man ju knappast vara positiv till det heller....

• Anonym (längtar)
    Jargaltai skrev 2013-07-01 20:45:56 följande:
    SNAP! Har nu suttit och kopierat alla mail till ett word dokument.. 17 sidor xD Kommer behöva pussla lite på dom men ska försöka fixa det till idag så du har nått att läsa ^^
    Måste ju nanna kudden snart! haha!

Läste igenom lite snabbt på vissa mail och det som fångade mitt öga var hur väntetiden varierade, herregud säger jag bara..
    Åhh, nej men ta det lugnt! :D Om du inte hinner så är det ingen fara, ta det i din egen takt! :)
  • Anonym (längtar)

Hörni, har lite panik nu :( När jag ringde till Migrationsverket sist så fick jag ett ärendenr. Nu när jag var på Migrationsverket idag så verkar jag ha fått en siffra fel! alltså skulle det varit 40 istället för 48 som kvinnan sa till mig i telefonen. Vi har sökt förtur på detta felaktiga ärendenummer nu ju!!! :( Jag skrev dock även hans namn och kontrollnummer, så dom borde ju kunna se vilket ärende det är ändå, men fortfarande... Är detta förgäves nu? Måste vi göra om? 
    Orkar inte med ännu mer fördröjning......... Blir så himla arg. Jag fick dock veta idag att det fanns en handläggare till ärendet som vi kunde kontakta... ska givetvis fråga henne om detta också, men det är ju imorgon... Har ångest nu ju.

• Anonym (längtar)
    Jargaltai skrev 2013-07-02 21:24:41 följande:
    Det bör gå att fixa utan problem då dom haft rätt namn och kontrollnummer!
    Kan dom inte åtgärda vad dom gjort fel... Då vet jag inte vad..
    Vad är det ni söker förtur för? Hur länge har ni fått vänta? Har ni fått en handläggare?
    Jag hoppas det...! 
    Vi har sökt förtur för att vi ska ha en bebis nu i Juli :) men vi gjorde ansökan först i maj och sedan förtur i juni, så han lär ju inte hinna komma tillbaka i tid trots förtur, om vi nu får det...
    Ja, vi hade tydligen fått en handläggare! Det fick jag veta idag, så fick kontaktuppgifter till henne. Sjukt att det är sånt man ska behöva sitta och vänta i 2,5 timme för att få veta :) man tycker ju att handläggaren ska kontakta en när den fått ansvar för ens ärende... Eller att det i alla fall ska gå att kolla på hemsidan..
Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?