Inlägg från: Marita Jakobsson |Visa alla inlägg
  • Marita Jakobsson

Kan min kille få komma tillbaka?

Zafirah skrev 2013-08-16 15:41:40 följande:
    Ett ljus i tunneln, när hoppet nästan var ute. Flört Efter 164 dagar, ca 5 1/2 månad har vi nu ÄNTLIGEN fått ett mail om att boka intervjuvtid i alla fall. Kom lägligt dagen efter jag landade i Thailand för att hälsa på min pojkvän i tisdags. Tyvärr tänkte vi inte på att kolla mailen så såg mailet först idag så får ringa på måndag också boka tid.  Får hoppas vi får en tid snart! :)

oh vad kul att höra :)
  • Marita Jakobsson

Hur har det gått för alla andra????????????????

• Marita Jakobsson
    Zafirah skrev 2013-08-17 09:53:25 följande:
    Fick du mail eller brev om att du också måste på intervju? Verkar vara ovanligt att båda måste gå på intervju, har bara hört om par där den som söker måste gå. Hoppas verkligen inte jag måste det..Obestämd

Nej normalt måste båda göra interjuven så dom kan se att det är äkta förhållandet alltså, killen gör det i sitt land, och du får göra det här de gör så för att sålla de äkta från de som bara gör det för papper tyvärr är det vanligare än man tror att det är för paper

var inte orolig för frågorna de är innte svåra jo på ett sätt för känner man inte varandra kommer man inte kunna svar på de flesta :) 
  • Marita Jakobsson
    zemer skrev 2013-08-17 14:38:23 följande:
    Normalt behöver inte båda gå på intervju. Partnern i Sverige behöver bara göra det om det är någonting mig.verket undrar över, tex nått som verkar fel. Jag fick göra det för att en person höll på att skicka massa brev till mig.verket och sa att vårt förhållande inte va på riktigt, att jag hade fått betalt m.m. Så dom va tvugna att fråga mig om det. Efter min intervju tog det dock bara 2 dagar för dom att ta ett beslut och ca 1 vecka att skicka brevet till mig :)

Interjuven är obligaorisk för alla för att säkerställa att förhållandet är äkta, de som slipper är oftast de som har barn tillsammans eller sökt härifrån och fått åka hem och söka i sitt land..

General praksis är interjuv för båda annars kan ju mannen ljuga i hop vad som helst  man stämmer oftast bara av era historior därför är det bra att fråga partnern vad han eller hon har sagt...

Jag har gått igenom detta för och gör det igen, just på den fronten finns inga nya regler..

Men interjuven är inget att oroa sig för alls kommer gå som en dans :)       
  • Marita Jakobsson
    zemer skrev 2013-08-17 21:28:23 följande:
    Jag och fler kompisar/släktingar har gått igenom detta åh det är inte så att båda ska på intervju. Det står även på migs hemsida. Mannen går på intervju i sitt hemland. Vi får ett papper att fylla i här. Sen om det finns några frågetecken så kallar mig även oss på intervju.

stämmer inte då ska alltså mannen kunna ljuga i hop vilken story som helst nej interjuven kommer man tyvärr inte undan har många killar och tjejer 3 av tio har sluppit interjuv för att interjuven gjordes innan mannen lämnade Sverige..

Men vill du ha fakta ring gärna migrationsverkets kundtjänst eller jurist i ärrendet. tror fortfarande personal och juridska ombud kan detta bättre än genee man och kvinna

1 på kanske 100 personer slipper interjuven  alltså mycket få
  • Marita Jakobsson

Nej det står inte med, men det görs  där står bara vad som händer honom i ansökningen

och jag har gjort detta innan som sagt 
  • Marita Jakobsson
    zemer skrev 2013-08-18 11:54:55 följande:
    Marita
    Du har fel. Som jag skrev så står det på Migrationsverket hemsida och JAG har redan gått igenom det här så jag VET. Åh killen kan inte bara ljuga efter som man ska lämna in fler bevis, som att man faktiskt har träffat, umgåtts, chatt utskrifter, foton m.m åh tjej får fylla i ett papper där man bekräftar relationen och svarar på lite frågor. Det ÄR det vanligaste. Tycker Migrationsverket att det inte räcker, det finns frågetecken om relationen, nått verkar inte stämma m.m DÅ får tjejen också komma på intervju.

Nej lilla vännen jag har inte fel, och heller inte migrationsverkets anställda eller de advokater som arbetar med detta
  • Marita Jakobsson
    Anonym (längtar) skrev 2013-08-18 16:33:41 följande:
    Jag frågade vår handläggare när det gäller original, för att min kille har inte heller alla original (typ bevis på vår bebis som jag använt för skicka till försäkringsk.) och hon sa att han skulle ta med sig vad han hade i original till intervjun, kopior på resten och om det skulle vara så att det behövdes kompletteras med original så går det att göra sen. Det borde ju gälla i ert ärende också tycker jag =)

Jag har faktiskt inte heller blivit kallad till intervju nu heller :/ Bara min pojkvän som blivit. Verkar inte vara allt för ovanligt?

Barn och graviditet hadläggs anorlunda  då har ni ett såkallat etablerat förhållande...
  • Marita Jakobsson
    Anonym (längtar) skrev 2013-08-22 22:49:09 följande:
    Tack! Gud vad omständigt (blir flyg fram och tillbaka till huvudstaden från där han är haha :p) men jaja, det kan inte hjälpas :D inte nu när vi kommit så långt. Åhhhhh :D:D:D
    Tack igen för ditt svar! 

Grattis
  • Marita Jakobsson
    Jargaltai skrev 2013-08-26 21:32:18 följande:
    nu är jag så nervös att jag inte vet vart jag ska ta vägen!
    Imorgon är det dags, möte med migrationsverket!
    Är rädd att jag kommer glömma ta med något jätte viktigt.. Vad skulle ni tagit med????

Ta med dig själv, legitimation och om du har något foto på er som du vil dom ska se  och sen svar bara på deras frågor så bäst du kan :)
  • Marita Jakobsson
    Jargaltai skrev 2013-08-27 18:23:12 följande:
    Nu är jag hemma och allt gick jätte bra! Handläggaren var så trevlig och possetiv och sa att det handlar bara om dagar nu tills vi får slutliga svaret ( som de lät så blir det ett JA men ska inte ropa förtidigt!)
    Men det gick iaf jätte bra! Känner ett lugn nu men samtidigt är det ju lite väntan kvar som gnager på en!
    MEN SNART HAR VI SVARET!!!!
    Vi satt och pratade i ca 1h

Tror det kommer gå bra :)..  Visst blir det ett ja :)
  • Marita Jakobsson

Grattis :)

Vi skrottar vårt ärende i Sverige går fortare om han åker til Nigeria och söker med dudde förtur, vi är trötta på  det söliga svenska rätts systemet 

• Marita Jakobsson
    Anonym (längtar) skrev 2013-09-05 22:32:04 följande:
    Nu har det gått två veckor på dagen och fortfarande inget beslut.. Snacka om att man är på helspänn nu :/ hoppas hoppas det kommer snart...När de säger att beslut kommer om två veckor så antar jag att man får plussa på en vecka eller så. Det är ju trots allt MIG vi pratar om ;D

plusa på ungefär 4 arbetsdagar de jobbar ju inte helgerna de jobbar på tok förlångsamt :)
  • Marita Jakobsson
    houmanno skrev 2013-09-06 12:58:38 följande:
    Efter 8 månader väntatid så ska handläggare ringa mig på måndag att prata med mig då ska jag veta att vad de ska tala om ? och är det rimlig att ringa istället intervju ?

Ringa  oj första gången jag har hört de. Men de förnyar ju  saker med jämna mellanrum 

Det kommer nog gå jätte bra 
Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?