• Jargaltai

Kan min kille få komma tillbaka?

Hej.

Jag har under en lång tid läst olika trådar här på denna site om folk i liknande situation som jag är i och skulle nu vilja ha lite tips själv, och råd!

2012-03-03 är datumet jag och min kille började kalla oss ett riktigt par. Vi förlovade oss ganska snabbt, i oktober. Vi älskar varandra mer än något annat i världen MEN... Han var i sverige olagligt, jag visste inte hur länge i början och jag fick inte veta det på direkten. Han pratade INTE om att vi skulle gifta oss på direkten så han fick stanna utan vi tog beslutet efter mycket om och men att han tyvärr skulle åka hem till Mongoliet igen.
    Det var det svåraste beslutet i hela mitt liv och jag gråter forfarande för jag skcikade iväg honom, även om det var det enda rätta vi kunde göra.

Vi ÄR ETT RIKTIGT PAR så om ni bara har saker som: han vill bara ha visum , att säga kan ni vara tysta tack! Jag vill ha seriösa svar från folk som vet om detta ämne!

Vi gjorde en ansökan om att han ska komma tillbaka pga anknytning då vi levde som sambos och vi har riktiga framtidsplaner som vi fortfarande står fast vid.
    Ansökan skickades in 10e januari i år. Jag åkte och besökte honom i Mongoliet i slutet av februari ( då det engligt MIG´s hemsida skulle ha varit ca halva väntetiden som då låg på 4mån ).
    Jag stannade i ca 2,5 vecka och fick se hans vackra land och träffa HELA släkten, helt underbar upplevelse.
    Hans mamma hade fixat vår förlovningsfest som då hölls på vår 1års dag och alla nära och kära välkomnade mig till deras familj.
    Men under tiden jag var där hade vi fortfarande inte fått svar, då skickade jag ett långt och ganska argt email till MIG som efter 2 dagar skickade mail om att vi skulle boka en tid för honom på närmsta svenska ambassad, och ca 3 veckor efter jag åkt hem var han i Peking på sin intervju.
    Efter det har allt stått stilla..
    Det enda vår handläggare säger är att det inte kommer gå snabbt, även om deras sida sa det i början...
    Jag får inte maila henne om jag inte har nått som kan tillföra ärendet, men man vill ju veta!?
    Det har ju förtusan gått 6 månader snart!! Det skulle ta max 4!!!!
    Det tar jäkligt hårt på ett förhållande att vara ifrån varandra i ovisshet om han ens får komma tillbaka..
    Något tips? Vad ska man göra? Kan man byta handläggare utan att väntetiden går upp?
    Jag behöver lite svar eller funderingar eller nått från några andra som vart med / är med om samma sak!

Från någon som är trött på att gråta sig till söms.

Tårtan från vår fest.
  • Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?
  • Jargaltai
    Alby skrev 2013-06-30 20:22:08 följande:
    Det ska ju inte ta mer än 4 mån men nu under sommaren har ju de flesta semester. Vi ansökte i november och fick svar i maj, min man kom tillbaka till Sverige i juni. (Detta var ett par år sen) oftast så drar det över tiden, Migrationsverket verkar ha mycket att göra. Men de nekar aldrig någon att inte få komma hit, om du har sökt genom anknytning till dig. Gullig tårta :)
    Tack Alby för ett snabbt och possetivt svar!
    Jo dom är 50% bemannade i sommar plus att detta krigande i syrien tar stor del utav deras tid :/
    Vi är bara så trötta på denna eviga väntan, och vi vill verkligen starta vårat liv igen!
    Jag håller på att spara till entill resa till Mongoliet men det är inte billigt!
    Vi vet inte vad vi ska göra, denna eviga väntan och dessa ändlösa små bråk som kommer hela tiden :( Enbart kontakt via skype och facebook :( It suck´s :(
  • Jargaltai
    Anonym (Well) skrev 2013-06-30 20:27:30 följande:
    Och handläggningstiden beräknas vara 7 månader om man sökt via webb, och 12 månader om man ansökt på blankett. Kan även vara längre.
    Jo det vet jag, jag kolar MIG´s sida x antal ggr om dagen MEN när vi sökte var det 4 månader, sen efter ytterligare 2 månaaders väntan gick de upp i 5 månader, sen på 2 veckor upp i 7 månader.
    Man känner sig lurad och sviken av dom.
    ( vi ansökte via webben )
  • Jargaltai
    Zafirah skrev 2013-06-30 20:35:36 följande:
    Jag och min kille sökte 5:e mars och har inte ens fått en intervjuvtid än. Vet folk som sökt i november som haft intervjuv men som inte heller har fått något beslut än. Så det tar lång tid för de flesta tyvärr, pga alla flyktingar från Syrien som kommer till Sverige nu. Tror de har omplacerat nästan 50% av personalen för att endast ta hand om flyktingansökningarna så det är ju inte konstigt om allt tar längre tid än planerat. Är väl bara att ligga i och ringa och försöka få fart på det.. Vet inte om det stämmer men har läst om folk som ringt och frågat något och på så sätt fått handläggaren att titta på ansökan, och när handläggaren redan hade ansökan framme verkade det som att hen kollat igenom den och beslutet kom sedan ganska snart efter det.
    Men nu är ju väntetiderna 7 månader så ni borde ju få det klart inom en månad, kan man hoppas :)
    Jag hoppas ni får svar och inte behöver vänta ALLT för länge!
    Jag har försökt ringa handläggaren men hennes telefon har vart avstängd men hon har under den tiden svarat på mail, finner det väldigt konstigt.
    Men jag har skickat henne uppgifter som bör tilläggas i vårat fall och då borde dom väll kolla upp alla dokument och se över allt lite?
    Jag har bett om att få en ca tid av henne men hon kan inte ge svar på det :/
    Jo jag hoppas verkligen verkligen att vi får svar inom en månad och att han kan komma hem innan jag fyller :(
  • Jargaltai
    Anonym (Undrar.) skrev 2013-06-30 20:43:15 följande:
    Kan du inte flytta till honom? Är det samma regler för att få flytta dit?
    Jag har svårt att hitta Mongoliska språk kurser och vill först kunna språket ganska OK innan jag flyttar dit.
    Visst skulle jag om han får avslag även om man överklagar men jag vill helst inte flytta från sverige.
    Men måste jag så måste jag, och det kommer nog ta en hel del tid det med, visum ,UT fix och jobb ska vi nog inte ens börja prata om. Det är ont om sådant i Mongoliet. Man måste försöka tänka realistiskt och mot framtiden.
  • Jargaltai
    Alby skrev 2013-06-30 20:46:03 följande:
    Förresten kan du försörja honom? Annars blir det nog rätt svårt för honom att få komma hit?
    Ja jag kan försörja honom och lägger även undan pengar för de kostnader som komemr bli med ID handlingar och bokföringar när han kommer, så allt sådant är inga problem :)
    Plus att hans två senaste jobb har sagt att han får komma tillbaka dit, bättre än inget!
  • Jargaltai
    Zafirah skrev 2013-06-30 20:49:25 följande:
    Ja, det är så jobbigt att vänta och speciellt att inte veta NÄR man kan ses igen. Mailade MIG för några veckor sdan och frågade när vi ska få vårat mail om intervjuv, fick då svar att det ska nu vara skickat från Umeå. Men min pojkvän har fortfarande int fått mailet så jag har mailat igen och frågat vad de håller på med.. Mailade för 2 veckor sedan och väntar fortfarande på svar. Har funderat på att ringa och fråga men orkar inte sitta i telefonkö i 1-2 timmar. Vore så skönt att få intervjun avklarad iaf. Nu kommer min pojkvän få uppleva vintern först ist för sommaren... men då kanske han uppskattar sommaren mer ;)
    Vart kommer din kille ifrån?
    Hur formulerade du dig i mailet? För jag var INTE nådig när jag mailade dom, haha!
    Jag satt med MIG i luren så mkt för någon månad sen när jag klagade på väntetiderna och deras dåliga komunikation mellan kontoren då jag fick 2 olika svar från handläggaren och folk som jobbade på MIG´s kontor, sen när jag åkte till deras kontor i Hallonbergen fick jag även där två olika svar från 2 olika medarbetare. As skumt tycker jag.
    Man får hålla tummarna och nagga nagga nagga!
  • Jargaltai

Det står om något försörjningskrav på MIG´s hemsida men om jag räknas me di det elelr ej vet jag inte. Men hursom om jag nu skulle räknas in i det så kan jag försörja honom men somsagt kommer han även få tillstånd att arbeta så det ska inte vara så stor tyngd på det tror jag.

• Jargaltai
    Zafirah skrev 2013-06-30 21:00:56 följande:
    Thailand :)

Haha jo jag läste mitt mail efteråt och jag var inte så trevlig ;) Men tänkte att man behöver vara lite bestämd för att få bra svar, haha. Tänkte faktiskt på om man kunde åka till något kontor i Stockholm och försöka få något svar, kanske lättare än att ringa. Får göra det om jag inte får svar snart.
    Åh Thailand! Får man fråga lite hur ni träffades och hur gamla ni är? Vad var det du fastnade för hos honom? :)
    Kan du thailändska?
    Ett tips till dig då som jag fick av MIG i hallonbergen att man ska till kontoret i Solna om man har frågor om sin ansökan osv.!
  • Jargaltai
    Alby skrev 2013-06-30 21:03:06 följande:
    Bra ts :) när vi sökte så sa mig. Att det var ett krav att man hade inkomst (alltså personen som bor i Sverige, inte den som söker) eftersom Sverige inte ger nån form av bidrag till personen som sökt att få komma hit genom anknytning till flickvän/familjemedlem.
    Det senaste jag skickade tiill MIG var mina senaste lönespecar och en noga utförlig beräkning på månads utgifter OM han skulle vara här nu med min lön.
    Är glad att jag precis bytt jobb för på stället innan hade jag knappt pengar till hyra -.-
    Men pengar kommer absolut inte vara några problem för oss! :)
Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?