• Zafirah

Kan min kille få komma tillbaka?

Jag och min kille sökte 5:e mars och har inte ens fått en intervjuvtid än. Vet folk som sökt i november som haft intervjuv men som inte heller har fått något beslut än. Så det tar lång tid för de flesta tyvärr, pga alla flyktingar från Syrien som kommer till Sverige nu. Tror de har omplacerat nästan 50% av personalen för att endast ta hand om flyktingansökningarna så det är ju inte konstigt om allt tar längre tid än planerat. Är väl bara att ligga i och ringa och försöka få fart på det.. Vet inte om det stämmer men har läst om folk som ringt och frågat något och på så sätt fått handläggaren att titta på ansökan, och när handläggaren redan hade ansökan framme verkade det som att hen kollat igenom den och beslutet kom sedan ganska snart efter det.
    Men nu är ju väntetiderna 7 månader så ni borde ju få det klart inom en månad, kan man hoppas :)

• Zafirah
    Jargaltai skrev 2013-06-30 20:39:24 följande:
    Jag hoppas ni får svar och inte behöver vänta ALLT för länge!
    Jag har försökt ringa handläggaren men hennes telefon har vart avstängd men hon har under den tiden svarat på mail, finner det väldigt konstigt.
    Men jag har skickat henne uppgifter som bör tilläggas i vårat fall och då borde dom väll kolla upp alla dokument och se över allt lite?
    Jag har bett om att få en ca tid av henne men hon kan inte ge svar på det :/
    Jo jag hoppas verkligen verkligen att vi får svar inom en månad och att han kan komma hem innan jag fyller :(
    Ja, det är så jobbigt att vänta och speciellt att inte veta NÄR man kan ses igen. Mailade MIG för några veckor sdan och frågade när vi ska få vårat mail om intervjuv, fick då svar att det ska nu vara skickat från Umeå. Men min pojkvän har fortfarande int fått mailet så jag har mailat igen och frågat vad de håller på med.. Mailade för 2 veckor sedan och väntar fortfarande på svar. Har funderat på att ringa och fråga men orkar inte sitta i telefonkö i 1-2 timmar. Vore så skönt att få intervjun avklarad iaf. Nu kommer min pojkvän få uppleva vintern först ist för sommaren... men då kanske han uppskattar sommaren mer ;)
  • Zafirah
    Alby skrev 2013-06-30 20:46:03 följande:
    Förresten kan du försörja honom? Annars blir det nog rätt svårt för honom att få komma hit?
    Att få hit honom blir inte svårt då man inte behöver visa några bevis på att man kan försörja sin partner, då han tillsammans med uppehållstillståndet får arbetstillstånd, och man räknar med att han kan försörja sig själv.

• Zafirah
    Jargaltai skrev 2013-06-30 20:54:14 följande:
    Vart kommer din kille ifrån?
    Hur formulerade du dig i mailet? För jag var INTE nådig när jag mailade dom, haha!
    Jag satt med MIG i luren så mkt för någon månad sen när jag klagade på väntetiderna och deras dåliga komunikation mellan kontoren då jag fick 2 olika svar från handläggaren och folk som jobbade på MIG´s kontor, sen när jag åkte till deras kontor i Hallonbergen fick jag även där två olika svar från 2 olika medarbetare. As skumt tycker jag.
    Man får hålla tummarna och nagga nagga nagga!
    Thailand :)

Haha jo jag läste mitt mail efteråt och jag var inte så trevlig ;) Men tänkte att man behöver vara lite bestämd för att få bra svar, haha. Tänkte faktiskt på om man kunde åka till något kontor i Stockholm och försöka få något svar, kanske lättare än att ringa. Får göra det om jag inte får svar snart.
  • Zafirah
    Alby skrev 2013-06-30 21:03:06 följande:
    Bra ts :) när vi sökte så sa mig. Att det var ett krav att man hade inkomst (alltså personen som bor i Sverige, inte den som söker) eftersom Sverige inte ger nån form av bidrag till personen som sökt att få komma hit genom anknytning till flickvän/familjemedlem.
    Tror det bara gäller ett fåtal länder, eller om anknytningspersonen är EU-medborgare (men bor i Sverige eller nåt sånt). Min vän landade i Sverige idag med sin tjej och han har varken jobb eller bostad. Dessutom finns det någon lag som säger att man som par har rätten att få leva tillsammans så därför får egentligen inte MIG neka uppehållstillstånd, om man inte misstänker skenäktenskap. :)
  • Zafirah
    Jargaltai skrev 2013-06-30 21:06:22 följande:
    Åh Thailand! Får man fråga lite hur ni träffades och hur gamla ni är? Vad var det du fastnade för hos honom? :)
    Kan du thailändska?
    Ett tips till dig då som jag fick av MIG i hallonbergen att man ska till kontoret i Solna om man har frågor om sin ansökan osv.!
    Åh, tack för tipset :)

En vän/bekant öppnade tillsammans med en annan vän en sportbar där min pojkvän började jobba. Så jag var där på öppningsfesten och sedan gick det som det gick ;) Jag är 26 och han är 23. Vet inte riktigt vad jag fastnade för.. i början tänkte jag att det var något speciellt med hans utseende.. visste inte om han var snygg eller inte, haha. Men sen började han uppvakta mig och jag har aldrig blivit så uppvaktad i mitt liv! :) Så då föll jag pladask :)
    Jag var i Thailand för att plugga thailändska i 5 månader så nu kan jag en del, skriver mest och pratar mindre ;) Men min pojkvän pratar thai med mig ibland och jag förstår en hel del.

Hur gamla är ni? :) Ovanligt att träffa någon från Mongoliet. Vad gjorde han i Sverige innan? Mongoliet är ett väldigt vackert land :)

• Zafirah
    Jargaltai skrev 2013-06-30 21:19:06 följande:
    Där har man kanske ett nytt mail till handläggaren att dom inte har rätt att hålla oss isär!!
    Grattis till din vän :)
    Fight for the love!
    Jo jag är jätteglad för min vän.. förutom att de sökte UT 2 månader efter oss och redan är i Sverige... Haha. Men tjejen är gravid i ca 8:e månaden så det var på håret för dom.. :)
  • Zafirah
    Anonym (Well) skrev 2013-06-30 21:14:11 följande:

Finns inga försörjningskrav alls kopplade till uppehållstillståndet. Om de som hushåll sedan inte klarar sig på hushållets inkomster är de precis som alla andra berättigade till försörjningsstöd. Varför öppnar du glappet när du ej vet vad du talar om?
  • Zafirah
    Jargaltai skrev 2013-06-30 21:30:16 följande:
    Vad spännande! :)

Jag är 22 ( 23 i sept. ) och han är 28 :) Det var lite samma för oss, han började uppvakta mig och det har aldrig hänt förut och han är så vacker! Vi träffades för första gången ute på en nattklubb, min vän ingick en romans med en av hans vänner som sedan bjöd in min kille ( som kallas Hosoo ) till mitt hem när dom var över och efter den dagen var vi med varandra vareviga dag! :)
    Han kom till sverige pga lite otrevliga saker som hänt som jag inte vill dra upp :/
    Men han var lagligt i sverige i ca 2 år.
    Har du varit i Mongoliet? Jag var ju där i deras "viner tid" och det var runt -25 / -30 varje dag, men deras luft är inte lika fuktig som i sverige så man kunde vara ute ändå :)
    Jag skulle så gärna vilja vara där på sommaren och bo med Hosoo i en gjurta! :)
    Spännande! Vart från Thailand kommer din kille? :)
    Ja jag och en vän tog transmongoliska järnvägen till Kina och stannade i ca 5 dagar i Mongoliet på vägen. Vi var i  Ulan Bator och gjorde en utflykt till Gobiöknen och bodde i en jurta :) Vi var där i början på oktober och på dagen var det ok tempertur men på natten var det sjukt kallt! :P 
    Min kille kommer från Buriram, en liten stad i Nordöstra Thailand. Men han är typ uppvuxen i Bangkok och har bott ca 7 år i Phuket, där vi träffades :) 
  • Zafirah
    Jargaltai skrev 2013-06-30 21:34:03 följande:

Påväg till en övernattning i bergen åkte vi förbi dessa vackra djur och hans mamma insisterade på att jag skulle upp på en :) Fluffiga varelser!
    Haha, häftigt! :)
Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?