• zemer

Kan min kille få komma tillbaka?

Normalt behöver inte båda gå på intervju. Partnern i Sverige behöver bara göra det om det är någonting mig.verket undrar över, tex nått som verkar fel. Jag fick göra det för att en person höll på att skicka massa brev till mig.verket och sa att vårt förhållande inte va på riktigt, att jag hade fått betalt m.m. Så dom va tvugna att fråga mig om det. Efter min intervju tog det dock bara 2 dagar för dom att ta ett beslut och ca 1 vecka att skicka brevet till mig :)

• zemer

TS ignorera bara alla inlägg som inte tillför något av värde. Det är inte värt att bry sig. Jag håller tummarna för att allt går bra för er och att ni snart är tillsammans igen :)

• zemer

Jag och fler kompisar/släktingar har gått igenom detta åh det är inte så att båda ska på intervju. Det står även på migs hemsida. Mannen går på intervju i sitt hemland. Vi får ett papper att fylla i här. Sen om det finns några frågetecken så kallar mig även oss på intervju.

• zemer

Marita
    Du har fel. Som jag skrev så står det på Migrationsverket hemsida och JAG har redan gått igenom det här så jag VET. Åh killen kan inte bara ljuga efter som man ska lämna in fler bevis, som att man faktiskt har träffat, umgåtts, chatt utskrifter, foton m.m åh tjej får fylla i ett papper där man bekräftar relationen och svarar på lite frågor. Det ÄR det vanligaste. Tycker Migrationsverket att det inte räcker, det finns frågetecken om relationen, nått verkar inte stämma m.m DÅ får tjejen också komma på intervju.

• zemer

Längtar
    Grattis till dottern :) håller tummarna för att dom är snabba! Tycker ju att dom borde va det när det finns barn med i bilden.

• zemer

Lilla vän? Haha!
    Du är som sagt inte den ända som gått igenom det här. När jag va på intervju så sa vår handläggare till mig att ÄNDA anledningen till att jag fick göra intervju var att någon skickade anonyma brev om att vårt förhållande va fejk. På deras hemsida står exakt vad båda partnern ska göra, där står ingen intervju för den i Sverige med. Åh ingen av mina vänner som gått igenom detta har vart på intervju. Det skulle ta alldeles för mycket tid om ALLA skulle gå på intervju och väntetiderna skulle bli ännu längre.
    Nu tänker jag inte diskutera det här med dig mer för det gynnar inte TS mening med den här tråden. Åh det spelar ingen roll för mig om du tror att du har rätt eller inte.

• zemer

Jag har för mig att dom va ganska noggranna med att det va original, men det kanske räcker med kopia.. Eller att man kompletterar senare (men risk finns väl då att det tar längre tid?) Går du ner till skatteverket så får du ju personbeviset i handen, men sen är det ju hur lång tid det tar att komma fram till han?

• zemer

Ja det löser sig säkert! :) Men det är väl inte äldre än 3 månader som gäller?

• zemer

Kan vara så men jag tror faktiskt att det är 3 månader på båda :) vet att jag läste det alldeles nyss då en kompis precis på börjat processen och ville ha lite hjälp. Men fråga dom så vet du ju säkert :)

• zemer

När ni har fått det beviljat så måste han åka till ambassaden igen och hämta uppehållskortet, sen är det bara att komma hit :)
    (För oss tog det ca 1 vecka innan kortet va färdig efter att vi fick beslutet)

• zemer

Lycka till! Det kommer gå jätte bra. Jag behövde inte visa upp nått (förutom legitimation) Allt annat skickade vi ju in tidigare med ansökan och min man lämnade på ambassaden. Fick tillbaka våra kort istället :)

• zemer

Jo det förstår jag, men ni har väl redan lämnat in allt sånt? Tror inte att dom kommer vilja se det, men är ju bättre att ha med det i fall att :) Jag prata med dom i ca 10 minuter, fick tillbaka våra kort och lite papper vi lämnat in tidigare och sen va det klart. Det kommer gå jätte bra! Ta det lugnt bara.

• zemer

Jupp ca 10 minuter, kanske en kvart :) Dom frågade bara lite allmänt om det jag redan svarar på i blanketten och sen om breven dom fått om att vårt förhållande inte skulle va på riktigt. Sen tog det 2 dagar för dom att ta ett beslut och ca 1 vecka innan jag fick brevet hem. Vi gjorde en pappersansökan så dom hade ju alla våra original och kort.

• zemer

Stort grattis till er!! Underbart :)

• zemer

Skaffa svenskt person.nr, anmäl han till försäkringskassan..
    Finns inte mycket info om sånt på migs hemsida, jag sökte runt på internet för att hitta vad man ska tänka på och vad som är bra att ordna.
    Svenskt id-kort är bra att fixa, kan va lite krångligt ibland med utländskt pass, även om det oftast funkar.
    Skriv in sig på arbetsförmedlingen, börja på SFI.. Skaffa försäkring.
    Finns säker massa mer saker...

Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?