• Tess1990

Vet du mer om periodisk fasta?

Läst en del och även sett vetenskapens värld om det (tror det var det programmet iaf?)

Om Periodisk Fasta

alltså att man regelbundet och kontrollerat fastar under kortare perioder
    finns olika varianter på det

en jag läste om handlade om att fasta 16 timmar på ett dygn och äta under 8 timmar, man äter då inte frukost eller äter den mycket senare och äter helt "normalt" under alla 8 timmar, antingen små måltiden ofta eller få större

en var att man skulle fasta i 2-4 dagar på en vecka, varje vecka i 4-8 veckor (om jag inte minns helt fel) och sen upprepar man det med jämna mellanrum, under fastan ska man få sig max 200-300kcal

en annan var att man skulle fasta varannan dag, inget eller max 200-300kcal under fasta och teorin var då att man inte orkar äta 200% av sitt kaloriintag den dagen man ska äta, utan kanske bara äter 100-125% och då har man ju ätit 100-75% mindre under dom två dagarna, låter ju logiskt

En annan som jag läst om, som jag är mest intresserad av att testa
    är att man ska fasta 2 dagar i veckan, och då få i sig max 500kcal
    dagarna ska inte vara efter varandra och man kan ändra dag nästan hur som helst, bara man verkligen fastar 2 dagar på 7 dagar. "normal" kost men går även bra att kombinera med LCHF/GI

I programmet jag såg så fick mannen som testade det en massa hälsofördelar av att fasta! han kolesterol gick ner, något ämne som ökade risken för tarmcancer minskades, hans celler levde längre (eller så var det någon forskning som visade det?) han kände sig piggare när han kom in i det och gick ner i vikt

och rent historiskt sett så är det ju inte främmande för människokroppen att äta lite eller fasta en kortare period  

jag VET att det inte är någon "mirakelkur" att "svälta" sig själv!
    och jag tror inte heller att det är lösningen eller att jag kommer gå ner alla kilon eller må perfekt 
    men jag är intresserad av att testa, både rent vetenskapligt och gå ner ett par kg/bli piggare
    att inte äta mat på en längre stund är inget nytt för mig, och jag har i princip aldrig kunnat äta frukost så det kommer inte vara några problem, största problemet är väl att hålla det, ingen bra diciplin på mig ^^

men är det någon här som vet mer om Periodisk Fasta?
    som testat det och kan ge tips och råd? fallgropar? tips på "fastemat"?

• Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?
  • mice

Åh, tusen tack Tess! Nu förstår jag hela grejen och kunde till och med förklara om det för en väninna. Skrattande Har gått med på att peppa varandra. Både för kropp och själ, för hennes del vill hon gärna gå ner en storlek eller två, för min del vill jag mest lära mig att inte överäta och få mer kontroll över min vardag.

• MissT01

Bra jobbat tjejer!

Nu får jag komma in här och skämmas. Jag har glömt bort att jag ska fasta efter kl 19. Skäms För mkt av det goda helt enkelt. 

• Mme

Sånt som händer MissT01.
    Själv glömmer jag att börja äta vid 12, så jag startar ofta kl 13 istället!
    Sätta reminder på telefonen kanske kan hjälpa?

• mice

Brukar ni ha en rutin för de dagar ni fastar, eller blir det lite hipp som happ? Tänkte om det spelar roll om det är olika många dagar emellan fastedagarna.

• Körsbärsblom90

Hej på er!

Har läst igenom allt ni skrivit! :) Började min 5-2 "diet" -  eller vad man nu ska kalla det - idag. Egentligen igår, då jag började dagen utan att äta mer än den koppen med mjölk (som jag nog får vänja av mig från) jag hade på morgonen och fram till 15, men då brast det. Huset var fullt med chips, godis och choklad så "jag var tvungen" att äta upp allt det innan jag kunde börja på riktigt ^^ Men idag körde jag stenhårt - förutom mjölken i kaffet då... till mitt försvar fick jag inte reda på att man inte får ha det i kaffet förrän idag ;) - åt middag kl 20. Lite allt möjligt: minestronesoppa, knäckebröd med tomat och ett stekt ägg. Ägg är väl dock protein så det kanske jag borde hoppa också? 

Imorgon får väl bli en vanlig dag. Vi får se hur detta går. Alla andra försök till dieter har gått åt skogen för mig då jag också har lite problem med att jag vill äta mer än nödvändigt! Ska följa er andra också :) 

• Mme

En och en halv vecka in, kör 16/8. Det har varit riktigt enkelt att följa och jag har inte ätit utanför mitt fönster en enda gång. Minus 2 kg hittills. Känns riktigt bra än så länge!

• Körsbärsblom90

Vad duktigt! Jag har spenderat mesta delen av första natten med att ligga hungrig och springa på toa så många gånger att jag tappat räkningen! Konstigt detta med hunger för jag har lagt mig hungrig förut och aldrig känt så under natten.. Men är ändå stolt över att ha klarat första fastedagen!:)

• Qarina

Hur lång tid ska d dröja innan omkretsen minskar tro? Har inte märkt nån skillnad där alls å de 3 kg jag gick ner de första 2 veckorna har smygit sig tillbaka igen. Alla andra som man läser om redovisar bra resultat så jag blir förvirrad. Varför funkar d inte på mig?

• LH1973

Hej ni verkar veta vad ni talar om här behöver lite input på mitt upplägg är inne på min 2 vecka och har gått ner 2 kg så det verkar fungera men det kan man väl igentligen inte säga så mycket om redan nu

Min dag ser ut så här:

Söndag kväll 16.45 middag ( Normal)

Börjar fastan 17:00

(16 timmar ingen mat endast dryck)

9-10 Frukost (250 kcal)

13-14 Lunch (250 kcal)

18:00 Middag (normal)

MVH
    Linda

• Kelsson1

LH1973: Egentligen ska fastan vara i ca 36 timmar o inte 24 timmar så du borde skippa middagen om du gör av med dina 500 kalorier på frukost o lunch... eller skippa frukost för att spara kalorier till middagen.

• MissT01

Hej igen,

Det funkar inte alls för mig med min 12:10 (min variant på 16:8). Funderar på om det är bättre med 5:2. Men jag är rädd att jag går runt och blir hungrig. Hur mycket mat är 500kcal egentligen? 

• Kelsson1

MissT01: Googla på kaloritabell, så får du säkert fram några alternativ.
    Satsar du på kokt fisk eller kyckling o grönsaker så får man äta sig mätt (delat på två mål om dagen, o man klarar sig utan frukost med bara the o vatten till lunch). 

• MissT01

Av en slump kom jag in på en sida där man kan räkna den mängd kalorieintag som passar ens längd,vikt och ålder. Eftersom jag är liten tillväxten så blir mitt kcal inte mer än 1543,75 och genomsnitt för kvinnor är 2000 kcal. Enligt 5:2 dieten skall man äta 25% av sitt dagliga behov, hamnar jag på 386 kcal. Det är inte mkt...

Här är sidan för att räkna ut sitt kalorie intag.
    http://5-2dietenrecept.se/fakta/hur-du-raknar-ut-hur-manga-kalorier-du-ska-ata-pa-din-52-diet-fastedag/ 

• Tess1990
    MissT01 skrev 2013-10-18 17:07:24 följande:
    Av en slump kom jag in på en sida där man kan räkna den mängd kalorieintag som passar ens längd,vikt och ålder. Eftersom jag är liten tillväxten så blir mitt kcal inte mer än 1543,75 och genomsnitt för kvinnor är 2000 kcal. Enligt 5:2 dieten skall man äta 25% av sitt dagliga behov, hamnar jag på 386 kcal. Det är inte mkt...

Här är sidan för att räkna ut sitt kalorie intag.
    5-2dietenrecept.se/fakta/hur-du-raknar-ut-hur...
    Under 2 dagar ja, men annars ska du äta så mycket som är ditt vanliga behov dom andra 5 dagarna
    dessutom behöver man inte följa det exakt, om du ökar till 500kcal under fastedagarna så gör det absolut inget, det beror på vad du äter och hur du mår
    det handlar ju om att äta så rena och naturliga produkter som möjligt, och inte så mycket lagad mat
    dessutom spelar din aktivitetsnivå, ämnesomsättning och mående in! man kan aldrig lyssna helt och hållet på kalkylatorer och sånt man läser på internet, då det handlar om individer. 
  • MissT01
    Tess1990 skrev 2013-10-18 18:42:10 följande:
    Under 2 dagar ja, men annars ska du äta så mycket som är ditt vanliga behov dom andra 5 dagarna
    dessutom behöver man inte följa det exakt, om du ökar till 500kcal under fastedagarna så gör det absolut inget, det beror på vad du äter och hur du mår
    det handlar ju om att äta så rena och naturliga produkter som möjligt, och inte så mycket lagad mat
    dessutom spelar din aktivitetsnivå, ämnesomsättning och mående in! man kan aldrig lyssna helt och hållet på kalkylatorer och sånt man läser på internet, då det handlar om individer. 
    Du har absolut rätt. =) Mkt annat spelar in också. Jag tänker på om jag inte ska testa och räkna ut mitt vanliga kcal per dag. Är ganska säker på att det ligger över 2000. :( Får som första steg gå ner till den nivå som jag bör ligga på, dvs 2000 eller strax under.
Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?