• traveler

Någon här som är HELT emot abort?

Och då menar jag inte bara t.ex. att "Ja, jag tycker kanske att det är lite för många tonårstjejer som gör abort just nu" utan som är helt emot det. Om man tycker att kvinnan ska få göra abort ifall det är fara för hennes liv så räknas det också som HELT emot enligt mig.

Någon?

P.S. Jag är inte emot abort men nyfiken på ifall det finns nån riktigt konservativ person här på FL :)     

• Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?
  • AnooYoo
    liv skrev 2013-03-18 13:20:38 följande:
    Anledningen till att man är helt emot abort= det är ett fullvärt människoliv. Inte ett foster eller embryo. Det är ett barn.

Scenario ett: En mamma riskerar sitt eget liv om hon behåller barnet i magen

Scenario två: En mamma och ett fött barns liv står på spel. Mamman kan välja att rädda sig själv eller barnet.

De flesta skulle anse att mamman i scenario två borde offra sig för barnet.

Om både det ofödda och det födda barnet har samma värde så borde alltså mamman i scenario ett också offra sig. Eller hur?

Varför borde mamman offra sig? Av vilken anledning är barnets liv värt mer än hennes?
  • liv
    traveler skrev 2013-03-18 13:25:29 följande:
    Jag väljer nog hellre mamman än barnet. Barnet har ingen livsuppfattning än även om du kalla det för enmänniska.
    Men visst skulle det vara konstigt om en mamma valde sitt eget liv före sitt barns. Om man nu själv har den uppfattningen menar jag.
  • Regnig måndag
    liv skrev 2013-03-18 13:20:38 följande:
    Anledningen till att man är helt emot abort= det är ett fullvärt människoliv. Inte ett foster eller embryo. Det är ett barn.

Scenario ett: En mamma riskerar sitt eget liv om hon behåller barnet i magen

Scenario två: En mamma och ett fött barns liv står på spel. Mamman kan välja att rädda sig själv eller barnet.

De flesta skulle anse att mamman i scenario två borde offra sig för barnet.

Om både det ofödda och det födda barnet har samma värde så borde alltså mamman i scenario ett också offra sig. Eller hur?

Jag hänger inte med alls... Gråter
    Jag behöver sova för att få igång hjärnan. Jag återkommer i morgon eller så...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Regnig måndag skrev 2013-03-18 13:31:11 följande:
    Jag hänger inte med alls... Gråter
    Jag behöver sova för att få igång hjärnan. Jag återkommer i morgon eller så...
    Men tack för att du försökte i alla fall! {#emotions_dlg.flower}
  • liv
    AnooYoo skrev 2013-03-18 13:28:22 följande:
    Varför borde mamman offra sig? Av vilken anledning är barnets liv värt mer än hennes?
    Som mamma är det ju inte helt ovanligt att man sätter sina barn för sig själv. Om man är frisk.
  • liv
    Regnig måndag skrev 2013-03-18 13:31:33 följande:
    Men tack för att du försökte i alla fall! {#emotions_dlg.flower}
    Det är jag som är rörig.. Får inte till det bättre än så(A)
  • Felicia111
    AnooYoo skrev 2013-03-18 13:28:22 följande:
    många anser nog att i hennes ögon borde det vara det...
  • traveler
    liv skrev 2013-03-18 13:39:52 följande:
    Som mamma är det ju inte helt ovanligt att man sätter sina barn för sig själv. Om man är frisk.
    jovisst men handlar det verkligen om barn som ligger i magen. Det är ju ett barn man inte hunnit anknyta sig till än. Det är ju inte som att offra sig för sin ett/tvååring direkt. Iaf enligt mig.
  • Felicia111
    traveler skrev 2013-03-18 13:44:10 följande:
    jovisst men handlar det verkligen om barn som ligger i magen. Det är ju ett barn man inte hunnit anknyta sig till än. Det är ju inte som att offra sig för sin ett/tvååring direkt. Iaf enligt mig.
    så bara för att du inte hunnit lära känna individen är h*n mindre värt ett liv?
  • AnooYoo
    liv skrev 2013-03-18 13:39:52 följande:
    Frågan var varför du tycker att en mamma ska göra det.

Att de flesta skulle göra det, eller att du skulle göra det är ju inte samma fråga som varför du anser att hon ska göra det.
  • Regnig måndag
    liv skrev 2013-03-18 13:40:17 följande:
    Det är jag som är rörig.. Får inte till det bättre än så(A)
    Det tror jag inte, jag är utmattad och behöver sova... Jag är alltså mycket trögtänkt just nu.
  • AnooYoo
    Felicia111 skrev 2013-03-18 13:40:55 följande:
    många anser nog att i hennes ögon borde det vara det...
    Jag har förstått det. Varför?
  • Felicia111
    AnooYoo skrev 2013-03-18 13:48:39 följande:
    Jag har förstått det. Varför?
    modersinstiskter, att man är villig att offra allt för sitt barn.. en resa man ger sig in på från dagen man  blir gravid .
  • AnooYoo
    Felicia111 skrev 2013-03-18 13:56:11 följande:
    modersinstiskter, att man är villig att offra allt för sitt barn.. en resa man ger sig in på från dagen man  blir gravid .
    Menar du att det är så DU känner eller att det är så alla borde känna?
  • traveler
    Felicia111 skrev 2013-03-18 13:47:26 följande:
    så bara för att du inte hunnit lära känna individen är h*n mindre värt ett liv?

Du får tycka att jag är elak om du vill men jag tycker faktiskt att en mamma som är en fullt levande människa och som har en utvecklad livsuppfattning faktiskt går före ett barn som inte har någon uppfattning om någonting, varken om livet eller sig själv. Dvs det barnet inte har upplevt är det inte heller rädd för att sakna.

Jag har en son är drygt två år. Jag skulle lätt kunna offra mitt liv för honom men när det gäller barn som inte ens har fötts så tycker jag inte det är samma sak.  

Så nu är det sagt, men du har säkert en annan uppfattning.    
  • Trädblåsare
    Felicia111 skrev 2013-03-18 13:56:11 följande:
    I vilket ögonblick startar detta liv och modersinstinkterna ska kicka in?
  • Jennie med ie
    traveler skrev 2013-03-16 16:26:13 följande:

Ja precis, skapade tråden för att ni ska kunna uttrycka er åsikt utan att bli påhoppade. Jag dömer ingen. En fråga bara. Vad anser du om abort om kvinnans liv är i fara?

Tanken om att slippa påhopp är fin men kanske något naiv.

Om kvinnans liv "bara" är i fara kvarstår min åsikt om att abort är fel. Däremot om man mer eller mindre vet att bara kvinnan eller det ofödda barnet kan få leva, inte båda två, så är det lika rätt/fel vilket av de två liven man än väljer. Eftersom det ofödda livet knappast kan välja så ligger ju valet i kvinnans händer...  
  • Kofot
    liv skrev 2013-03-18 13:28:22 följande:
    Men visst skulle det vara konstigt om en mamma valde sitt eget liv före sitt barns. Om man nu själv har den uppfattningen menar jag.

Det beror väl på vilken situation kvinnan befinner sig i och hur hennes övriga liv ser ut?

Jag hade aldrig offrat mitt liv och lämnat mina barn utan mamma p.g.a. en graviditet.  
  • chewielusen

Jag är inte för att förbjuda abort. Varje kvinna råder över sin egen kropp. Men för mig är ett foster ett liv och gör man abort har man dödat sitt barn. Det gäller också pappan.

Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?