• traveler

Någon här som är HELT emot abort?

Och då menar jag inte bara t.ex. att "Ja, jag tycker kanske att det är lite för många tonårstjejer som gör abort just nu" utan som är helt emot det. Om man tycker att kvinnan ska få göra abort ifall det är fara för hennes liv så räknas det också som HELT emot enligt mig.

Någon?

P.S. Jag är inte emot abort men nyfiken på ifall det finns nån riktigt konservativ person här på FL :)     

• Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?
  • lövet2

Med den definitionen är jag helt emot abort. Om liv står mot liv eller om fostret har sådana skador att det inte kan leva utanför livmodern - då är jag däremot öppen för diskussion om saken.

• Elin 885
    Deo volente skrev 2013-03-14 17:16:09 följande:
    Till alla ni som undrar över abort bid våldtäkt; Jag tror att de flesta människor som har blivit till vid våldtäkt ändå är glada att mamma valde att behålla. Eller tror ni att man hellre önskar sig aldrig vara född, aldrig få en chans överhuvudtaget. (finns säkert några, men då har dom haft ett riktigt tufft och hårt liv för övrigt, det behöver ju inte bli så)
    Vad det än är i v 4-5 så är det liv, början till en människa.
    Jag skulle aldrig kunna göra en abort.
    jag hade inte kunnat se på eller älska ett barn som kommit till under en våldtäkt tyvärr.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Pimpinellan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-14 15:28:22 följande:
    Intressant att någon moderator valde att flytta den här tråden till det öppna forumet trots att flera anonyma svarat på TS fråga. Bra sätt att döda diskussionen.

Exakt deras syfte också!
  • MerTe
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-14 15:32:55 följande:
    Logiken är inte konstig alls. Människofoster -> människa -> människovärde -> skyddsvärt.

Men det är inte så enkelt, även om jag tyckte det då.
    Med den definitionen av 'människa' så tycker jag inte det är logiskt att tillskriva alla 'människor' (läs: foster) människovärde och skyddsrätt. Men det här kanske spårar ur till en mer filosofisk diskussion. För egen del anser jag medvetande och lidande vara avgörande för vad som är skyddsvärt och inte, därav har jag svårt att förstå ditt tidigare resonemang.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MerTe skrev 2013-03-14 18:41:52 följande:
    Med den definitionen av 'människa' så tycker jag inte det är logiskt att tillskriva alla 'människor' (läs: foster) människovärde och skyddsrätt. Men det här kanske spårar ur till en mer filosofisk diskussion. För egen del anser jag medvetande och lidande vara avgörande för vad som är skyddsvärt och inte, därav har jag svårt att förstå ditt tidigare resonemang.
    Vad i resonemanget är ologiskt?

Här är resonemanget i sin helhet:
    P1. Människor är skyddsvärda.
    P2. Ett foster är en människa.
    S. Foster är skyddsvärda.

I vilken av dessa steg menar du att logiken brister? Notera gärna att jag ändrat mitt ställningstagande på P2, men det förändrar inte det logiska resonemanget, som är det du kritiserar.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MerTe
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-14 18:45:37 följande:
    Vad i resonemanget är ologiskt?

Här är resonemanget i sin helhet:
    P1. Människor är skyddsvärda.
    P2. Ett foster är en människa.
    S. Foster är skyddsvärda.

I vilken av dessa steg menar du att logiken brister? Notera gärna att jag ändrat mitt ställningstagande på P2, men det förändrar inte det logiska resonemanget, som är det du kritiserar.
    Om man utgår från att foster är människor (vilket du visserligen har ändrat uppfattning om) så förstår jag fortfarande inte varför den benämningen i sig automatiskt innebär att de är skyddsvärda. Jag är inte ute efter att kritisera egentligen, jag förstår bara inte att vad man benämner 'saker' kan spela så stor roll för ställningstagandet. Oavsett vad du väljer att kalla ett foster för (foster/barn/människa/cellklump) så ändrar ju inte det egenskaperna hos detta. Vet inte om jag får fram min poäng.
  • AnooYoo
    Anonym (Många) skrev 2013-03-14 14:07:14 följande:
    Ja,jag är är emot abort utom vid fara för mammans liv och möjligen vid incest om mamman är under 15. Det finns helt enkelt inga andra godtagbara skäl till abort! Livet börjar vid befruktningen,så enkelt är det. Man man inte påstå att livet börjar senare. Och vi är väldigt många som tycker så här,inte alls nån försvinnande minoritet utan tvärtom en växande skara.
    Menar du att du föredrar att de kvinnor som inte vill ha barn ska använda galgar och andra stickobjekt när de är oönskat gravida? Det är det som är alternativet.
  • Uffesson

Jag är kritisk till den rådande abortlagstiftningen. Tycker, för det första, absolut inte att det ska vara okej fram till vecka 18!

Sedan tycker jag att det helst ska råda speciella omständigheter om man ska få en abort. Tycker heller inte att man ska få det om man slarvat med preventivmedel. 

Oavsett vad som anses om fostrets livskapacitet inne i livmodern, så är det ett faktum att det sannolikt kommer att födas levande om det inte aborteras. I alla fall då man gått så pass "långt" att man kan ta ett graviditetstest. Alltså, så är det att ta ett liv och att beröva någon chansen till en plats i den här världen. 

• Uffesson
    AnooYoo skrev 2013-03-15 12:42:49 följande:
    Menar du att du föredrar att de kvinnor som inte vill ha barn ska använda galgar och andra stickobjekt när de är oönskat gravida? Det är det som är alternativet.
    Om man är i en sådan hemsk situation att man är beredd att använda sådana metoder, tycker jag att man borde få hjälp och stöd av samhället.

Är man i en sådan situation att man har en våldsam man, att man hotas eller att man inte har några pengar alls... då tycker jag att man har rätt till bra hjälp och stöd att komma ur den jobbiga eller hotfulla situationen.
  • AnooYoo
    Uffesson skrev 2013-03-15 12:50:43 följande:
    Jag är kritisk till den rådande abortlagstiftningen. Tycker, för det första, absolut inte att det ska vara okej fram till vecka 18!

Sedan tycker jag att det helst ska råda speciella omständigheter om man ska få en abort. Tycker heller inte att man ska få det om man slarvat med preventivmedel. 

Oavsett vad som anses om fostrets livskapacitet inne i livmodern, så är det ett faktum att det sannolikt kommer att födas levande om det inte aborteras. I alla fall då man gått så pass "långt" att man kan ta ett graviditetstest. Alltså, så är det att ta ett liv och att beröva någon chansen till en plats i den här världen. 
    Tänker du att det är bättre att ett foster utvecklas till en människa som får växa upp oönskad så länge den som slarvat straffas?
Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?