MerTe skrev 2013-03-14 23:27:42 följande:
Om man utgår från att foster är människor (vilket du visserligen har ändrat uppfattning om) så förstår jag fortfarande inte varför den benämningen i sig automatiskt innebär att de är skyddsvärda. Jag är inte ute efter att kritisera egentligen, jag förstår bara inte att vad man benämner 'saker' kan spela så stor roll för ställningstagandet. Oavsett vad du väljer att kalla ett foster för (foster/barn/människa/cellklump) så ändrar ju inte det egenskaperna hos detta. Vet inte om jag får fram min poäng.
Premiss 1, människor är skyddsvärda. Om människor är skyddsvärda och foster är människor finns det en enda möjlig logisk slutsats.
Att du (och numer jag) inte håller med om premisserna är fullständigt irrelevant, det var ju det logiska resonemanget du kritiserade och det är hållbart.
Tygtiiger skrev 2013-03-15 12:57:53 följande:
Fisken - ytterligheternas man

Från stockkonservativ till extremliberal!!
Jag håller varken med om premiss 1 eller 2. Människor är skyddsvärda i de flesta situationer, men vi anser ju att det är ok att döda (redan födda, kännande, tänkande, friska) människor i vissa situationer. Alltså är inte människor alltid skyddsvärda.
Och ett foster är inte samma sak som en människa - men det är en blivande människa.
/extrem-mitten.
Nej, jag håller inte med om någon av premisserna nu heller. Men jag var ung på den tiden, och lite dummare än nu.