• traveler

Någon här som är HELT emot abort?

Och då menar jag inte bara t.ex. att "Ja, jag tycker kanske att det är lite för många tonårstjejer som gör abort just nu" utan som är helt emot det. Om man tycker att kvinnan ska få göra abort ifall det är fara för hennes liv så räknas det också som HELT emot enligt mig.

Någon?

P.S. Jag är inte emot abort men nyfiken på ifall det finns nån riktigt konservativ person här på FL :)     

• Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MerTe skrev 2013-03-14 23:27:42 följande:
    Om man utgår från att foster är människor (vilket du visserligen har ändrat uppfattning om) så förstår jag fortfarande inte varför den benämningen i sig automatiskt innebär att de är skyddsvärda. Jag är inte ute efter att kritisera egentligen, jag förstår bara inte att vad man benämner 'saker' kan spela så stor roll för ställningstagandet. Oavsett vad du väljer att kalla ett foster för (foster/barn/människa/cellklump) så ändrar ju inte det egenskaperna hos detta. Vet inte om jag får fram min poäng.
    Premiss 1, människor är skyddsvärda. Om människor är skyddsvärda och foster är människor finns det en enda möjlig logisk slutsats.

Att du (och numer jag) inte håller med om premisserna är fullständigt irrelevant, det var ju det logiska resonemanget du kritiserade och det är hållbart.
    Tygtiiger skrev 2013-03-15 12:57:53 följande:
    Fisken - ytterligheternas man Från stockkonservativ till extremliberal!!

Jag håller varken med om premiss 1 eller 2. Människor är skyddsvärda i de flesta situationer, men vi anser ju att det är ok att döda (redan födda, kännande, tänkande, friska) människor i vissa situationer. Alltså är inte människor alltid skyddsvärda. 
    Och ett foster är inte samma sak som en människa - men det är en blivande människa.

/extrem-mitten.
    Nej, jag håller inte med om någon av premisserna nu heller. Men jag var ung på den tiden, och lite dummare än nu.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MerTe
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-15 13:59:51 följande:
    Premiss 1, människor är skyddsvärda. Om människor är skyddsvärda och foster är människor finns det en enda möjlig logisk slutsats.

Att du (och numer jag) inte håller med om premisserna är fullständigt irrelevant, det var ju det logiska resonemanget du kritiserade och det är hållbart.
    Nej, jag håller inte med om någon av premisserna nu heller. Men jag var ung på den tiden, och lite dummare än nu.
    Nu är det visserligen du som påstår att jag kritiserar den logiska följden av premisserna, medan jag menat att ifrågasätta på vilket sätt det är rationellt att överhuvudtaget grunda premiss 1 (utan vidare preciseringar).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MerTe skrev 2013-03-15 14:13:28 följande:
    Nu är det visserligen du som påstår att jag kritiserar den logiska följden av premisserna, medan jag menat att ifrågasätta på vilket sätt det är rationellt att överhuvudtaget grunda premiss 1 (utan vidare preciseringar).
    Ok, då missförstod jag dig.

Men inte heller det är särskilt avancerat, det finns bara två hårda gränser att prata om när det gäller foster. Tillblivelse och födsel. Allt däremellan är en fråga om definitioner. Medvetande? Ja, vad innebär det, hur mycket medvetande krävs för att bli skyddsvärd? Handlingar, som någon tog upp med att suga på tummen, är samma sak, det går inte att sätta en specifik och fast gräns där. Veckor? Varför just den och den veckan?

Därför är det en ganska rationell position att man är människa från befruktningen, om det är så att man bortser från saker som personhood och överlevnad (som också är en något flytande gräns) vilket jag gjorde då men inte gör nu. Jag anser att man missar en hel del om man helt bortser från det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Dr Mupp
    Uffesson skrev 2013-03-15 13:05:21 följande:
    Då ska möjligheten finnas att adoptera bort barnet.

Tror att barnet mår bättre "oönskat" än dött. I alla fall om det ges hjälp och stöd. 
    OCh vem ska ta ansvar för de skador som amman utsätts för under graviditet och förlossning. Vem ska hålla koll på mamman så hon inte kan göra nått för skada barnet. 

Kan ju säga att om jag tvingades föda barn mot min vilja hade jag med största sannolikhet gjort en hemma abort eller begått självmord.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • AnooYoo
    Dr Mupp skrev 2013-03-15 14:23:27 följande:
    OCh vem ska ta ansvar för de skador som amman utsätts för under graviditet och förlossning. Vem ska hålla koll på mamman så hon inte kan göra nått för skada barnet. 

Kan ju säga att om jag tvingades föda barn mot min vilja hade jag med största sannolikhet gjort en hemma abort eller begått självmord.  
    Det hade jag också.
  • MerTe
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-15 14:20:53 följande:
    Ok, då missförstod jag dig.

Men inte heller det är särskilt avancerat, det finns bara två hårda gränser att prata om när det gäller foster. Tillblivelse och födsel. Allt däremellan är en fråga om definitioner. Medvetande? Ja, vad innebär det, hur mycket medvetande krävs för att bli skyddsvärd? Handlingar, som någon tog upp med att suga på tummen, är samma sak, det går inte att sätta en specifik och fast gräns där. Veckor? Varför just den och den veckan?

Därför är det en ganska rationell position att man är människa från befruktningen, om det är så att man bortser från saker som personhood och överlevnad (som också är en något flytande gräns) vilket jag gjorde då men inte gör nu. Jag anser att man missar en hel del om man helt bortser från det.
    Ja där är vi inte riktigt överens. Medvetande och lidande är som sagt avgörande för mitt ställningstagande, så för min del är det faktiskt irrelevant vid vilken tidpunkt man väljer att börja kalla någon för människa. Vad jag vet kopplas nervbanorna till hjärnbarken ungefär vid vecka 25, vilket är en förutsättning för den medvetandegrad som jag tycker är intressant att överhuvudtaget diskutera.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MerTe skrev 2013-03-15 17:57:56 följande:
    Ja där är vi inte riktigt överens. Medvetande och lidande är som sagt avgörande för mitt ställningstagande, så för min del är det faktiskt irrelevant vid vilken tidpunkt man väljer att börja kalla någon för människa. Vad jag vet kopplas nervbanorna till hjärnbarken ungefär vid vecka 25, vilket är en förutsättning för den medvetandegrad som jag tycker är intressant att överhuvudtaget diskutera.
    Det är vi nog, jag håller med dig.

Men man kan inte kalla mitt tidigare, och många människors nuvarande, ställningstagande för irrationellt av den enkla anledningen att det är rationellt inom de ramar man valt att ta med i sin bedömning.

Hjärnbarkens kopplande är en möjlig gräns men skiljer sig värdet från vecka till vecka? Dag till dag? Minut till minut?
    Det måste det göra om man vill hävda en hård gräns, vilket man förstås inte gör när man motiverar sig utifrån personhood och liknande.
  • traveler

Jag tillhör iaf den moderna människan. Det är kvinnans kropp och hon bestämmer. Även om det är ett par i ett sunt förhållande som skaffat barn och plötsligt så ändrar sig kvinnan så måste pappan som vill behålla barnet respektera kvinnans beslut.

• Jennie med ie

Jag argumenterar inte för ett abortförbud.

Däremot är min etiska ståndpunkt att abort är fel, oavsett om graviditeten kommit till efter ömsesidgt sex eller våldtäkt, oavsett om kvinnan är 13, 30 eller 43, oavsett om fostret/barnet har kromosomfel eller ej, oavsett om kvinan är i en utsatt ekonomisk och social situation eller ej o s v. Ser man det som att vara helt emot abort, eftersom man inte ser olika på det beroende på ålder o s v, så är jag väl det. Är det sådana som mig du också undrar över?

• traveler
    Jennie med ie skrev 2013-03-16 15:32:32 följande:
    Jag argumenterar inte för ett abortförbud.

Däremot är min etiska ståndpunkt att abort är fel, oavsett om graviditeten kommit till efter ömsesidgt sex eller våldtäkt, oavsett om kvinnan är 13, 30 eller 43, oavsett om fostret/barnet har kromosomfel eller ej, oavsett om kvinan är i en utsatt ekonomisk och social situation eller ej o s v. Ser man det som att vara helt emot abort, eftersom man inte ser olika på det beroende på ålder o s v, så är jag väl det. Är det sådana som mig du också undrar över?

Ja precis, skapade tråden för att ni ska kunna uttrycka er åsikt utan att bli påhoppade. Jag dömer ingen. En fråga bara. Vad anser du om abort om kvinnans liv är i fara?
Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?