Inlägg från: traveler |Visa alla inlägg
  • traveler

Någon här som är HELT emot abort?

Och då menar jag inte bara t.ex. att "Ja, jag tycker kanske att det är lite för många tonårstjejer som gör abort just nu" utan som är helt emot det. Om man tycker att kvinnan ska få göra abort ifall det är fara för hennes liv så räknas det också som HELT emot enligt mig.

Någon?

P.S. Jag är inte emot abort men nyfiken på ifall det finns nån riktigt konservativ person här på FL :)     

• Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?
  • traveler
    Anonym (Lite) skrev 2013-03-14 09:01:01 följande:
    Jag anser att abort är mord och skulle aldrig själv göra en abort och har stått i det valet att fullfölja graviditet/abort eller adoptera bort det. 

Jag har vänner som gjort abort och har stöttat dem för att behålla men är inte så nöjd med deras val men det är som sagt deras val och inte mitt. Erbjöd en vän senast att få alla mina barnsaker efter mitt barn om problemet var pengar. Men hon valde ändå att göra abort :( 
    Men om vi leker med tanken att du hade makten att totalföbjuda abort i Sverige skulle du utnyttja den då?
  • traveler
    buffybuffy skrev 2013-03-14 12:55:54 följande:
    Nej om det är fara för mamman, eller barnet och om barnet inte skulle överleva ändå,så är det okej,men inte annars.
    Anser att har man oskyddat sex eller missar sina p-piller då ska man ta sitt ansvar.
    Om man inte kan ta hand om barnet och gör abort tar man inte ansvar då?
  • traveler
    Anonym (Ja till livet) skrev 2013-03-14 14:12:02 följande:
    Det finns en studie gjord i New York på kvinnor som blitt våldtagna och gravida och där en del födde barnet och del de gjorde abort. Gissa vem som mådde bäst ett tag efteråt? Jo,de som behållt barnet! De ansåg att två fel gör inte ett rätt utan barnet var ju lika mycket deras som mannens och då kundde se bortom våldtäkten. De som gjort abort mådde dåligt både av själva våldtäkten och sen av själva aborten. Det är jättevanligt med både fysiska och psykiska besvär efter abort,men så får man inte säga i Sverige... Här ska det viftas undan och jämställas med att klämma en finne typ!

Du får säga så. Det var därför jag startade tråden
  • traveler
    liv skrev 2013-03-14 16:00:21 följande:
    Jag tycker väl lite att antingen så är man emot abort alltid eller aldrig. Antingen så är det ett människoliv och då är det alltid fel oavsett omständigheter annars är det inte det och då kan man göra hur många aborter som helst. Förstår inte riktigt hur det kan vara okej ibland. I så fall borde det alltid vara okej. 

Jag är väl egentligen mot. MEN. Jag är för att andra ska få välja själva. Om jag fick bestämma skulle jag bestämma att alla får välja själva. Däremot så äcklar det mig att man får göra abort så sent som vecka 22. REdan i vecka 18 då det fortfarande är fri abort suger bebisen på tummen osv... Usch... Och alla de här sena aborterna där fostret lever efteråt.... Fy! 

Håller inte riktigt med där. Det finns ju inget land i världen där det iaf på pappret är förbjudet att göra abort ifall kvinnans liv är i fara. Det är ju väldigt svårt att motivera varför det skulle vara försvarbart. Jag anser nog att man kan säga sig vara emot abort och samtidigt tycka att detta undantag är ok.    
  • traveler

Jag tillhör iaf den moderna människan. Det är kvinnans kropp och hon bestämmer. Även om det är ett par i ett sunt förhållande som skaffat barn och plötsligt så ändrar sig kvinnan så måste pappan som vill behålla barnet respektera kvinnans beslut.

• traveler
    Jennie med ie skrev 2013-03-16 15:32:32 följande:
    Jag argumenterar inte för ett abortförbud.

Däremot är min etiska ståndpunkt att abort är fel, oavsett om graviditeten kommit till efter ömsesidgt sex eller våldtäkt, oavsett om kvinnan är 13, 30 eller 43, oavsett om fostret/barnet har kromosomfel eller ej, oavsett om kvinan är i en utsatt ekonomisk och social situation eller ej o s v. Ser man det som att vara helt emot abort, eftersom man inte ser olika på det beroende på ålder o s v, så är jag väl det. Är det sådana som mig du också undrar över?

Ja precis, skapade tråden för att ni ska kunna uttrycka er åsikt utan att bli påhoppade. Jag dömer ingen. En fråga bara. Vad anser du om abort om kvinnans liv är i fara?
  • traveler

Här är en liten video om abort. Titta gärna den är bara 2 och en halv minut lång.

">

• traveler
    liv skrev 2013-03-18 11:53:55 följande:
    Hur patetiskt är det inte att jämföra att avbryta ett liv med att äta på burger king? Oavsett var man står i frågan. 
    Det är väl tänkt att man skall skratta åt det:)
  • traveler
    liv skrev 2013-03-18 13:20:38 följande:
    Anledningen till att man är helt emot abort= det är ett fullvärt människoliv. Inte ett foster eller embryo. Det är ett barn.

Scenario ett: En mamma riskerar sitt eget liv om hon behåller barnet i magen

Scenario två: En mamma och ett fött barns liv står på spel. Mamman kan välja att rädda sig själv eller barnet.

De flesta skulle anse att mamman i scenario två borde offra sig för barnet.

Om både det ofödda och det födda barnet har samma värde så borde alltså mamman i scenario ett också offra sig. Eller hur?

Jag väljer nog hellre mamman än barnet. Barnet har ingen livsuppfattning än även om du kalla det för enmänniska.
  • traveler

Får ni också känslan av att många som har svårt att få barn är emot abort?

• traveler
    liv skrev 2013-03-18 13:39:52 följande:
    Som mamma är det ju inte helt ovanligt att man sätter sina barn för sig själv. Om man är frisk.
    jovisst men handlar det verkligen om barn som ligger i magen. Det är ju ett barn man inte hunnit anknyta sig till än. Det är ju inte som att offra sig för sin ett/tvååring direkt. Iaf enligt mig.
  • traveler
    Felicia111 skrev 2013-03-18 13:47:26 följande:
    så bara för att du inte hunnit lära känna individen är h*n mindre värt ett liv?

Du får tycka att jag är elak om du vill men jag tycker faktiskt att en mamma som är en fullt levande människa och som har en utvecklad livsuppfattning faktiskt går före ett barn som inte har någon uppfattning om någonting, varken om livet eller sig själv. Dvs det barnet inte har upplevt är det inte heller rädd för att sakna.

Jag har en son är drygt två år. Jag skulle lätt kunna offra mitt liv för honom men när det gäller barn som inte ens har fötts så tycker jag inte det är samma sak.  

Så nu är det sagt, men du har säkert en annan uppfattning.    
Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?