• Jackson

Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?

Om din tonåring (14-17 år) skulle fråga dig om du kunde köpa ut åt honom/henne, hade du gjort det då?
    Det kanske är en speciell fest eller du kanske oroar dig för "fulsprit", vad hade du gjort? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?
  • Thaleya1
    kikkie skrev 2012-12-18 10:33:20 följande:
    Jo fast under 18 år är det 0 tolerans på alkohol var du än är o då ska ungdomarna inte ha tillgång till alkohol ! Köper ingen ut finns ingen tillgång !
    När man tar studenten är man över 18 år o visst en flaska skumpa på avslutningen ok men inte mera !
    Jo fast det kommer alltid finnas de som köper ut. Det kommer alltid att finnas 21 åringar som tycker att den där 17-åringen är näst intill samma ålder som en själv och är mogen och vill hon dricka så ska hon väl få ta ett glas.

Det kommer alltid att finnas äldre som tycker att det är okej att ni dricker, om ni dricker hemma hos mig så att jag kan hålla koll på er. osv..

Alkohol kommer alltid vara tillgängligt, jag tycker inte att det ska vara lagligt för det skulle ändå sänka åldersnivån överlag på de som dricker. Men jag tycker att om man själv känner att man har ett ansvarsfullt barn som endast dricker några cider så förstår jag inte riktigt vad problemet är. Min storasyster hade ett kompisgäng som inte drack och idag mår hon väldigt dåligt över att hon aldrig hade kompisar som "ville ha roligt" och att hon mer eller mindre missade det roliga med att vara ung. Det gjorde säkert ondare i henne då hon såg mig som var två år yngre och hade jättekul ute.

Min lillasyster däremot började dricka på tok för tidigt då hon inte klarar av det och bland fel umgänge. Min erfarenhet är att om de su ska dricka med inte ens har ett hem/lägenhet/lokal att dricka i, de dricker hembränt, det är människor som är riktigt fulla på festen osv..om någon av de kriterierna stämmer då är det gänget inte redo att dricka.

Jag var aldrig dum nog att dricka hembränt, jag var aldrig dum nog att följa med på en fest där jag inte kände människor. Jag drack alltid vatten då och då, jag åt innan, jag gick aldrig ensam ute på kvällen. Jag visste att jag hade vänner med mig jag kunde lita på. Jag var alltid inomhus och festade. Jag drack mig inte full så att jag behövde assistans från vänner, jag behövde aldrig ringa hem - fast det var alltid prio 1 på listan om det skulle hända något. Jag visste alltid vilken tid jag skulle komma hem, eller vart jag skulle sova (ringde alltid och sa godnatt då). Jag var alltid ärlig och berättade vilka som skulle vara med, vart vi skulle vara och vilka tider.

Jag har förstått att inte alla gör på detta sätt, men så gjorde jag och mina kompisar när vi var små och det är egentligen ingen skillnad från hur jag festar idag (förutom att jag inte ringer mina föräldrar lika ofta idag). Så jag tycker som sagt att barn som var som mig tycker jag av egen erfarenhet utan problem kan få lite alkohol, så att de känner sig lite mer vuxna och sociala.

Mindre än det jag var, nej då hade jag inte gett mitt barn.
  • PinkSugar
    Queenie70 skrev 2012-12-18 11:14:29 följande:

Jag såg nu att du är väldigt ung, det förklarar saken och gör det omöjligt att argumentera :) Om du fortfarande tycker likadant när du är 35 och fått barn, så ska jag dock äta upp min hatt. Det hela är en mognadsfråga, och med tiden, så kommer du att se dina föräldrars val i ett helt annat ljus det kan jag garantera dig. Jag vet att du absolut inte tror mig nu, men du KOMMER att förstå exakt vad jag menar om högst tio år.
    Jag tänker inte skaffa barn,

Kommer jag tycka det var kul att vara ensam och utmobbad under tonåren när jag är 35? 
  • kikkie

Man kanske måste se framåt o inte tillbaka ! Du behöver söka hjälp för dina problem

• Queenie70
    PinkSugar skrev 2012-12-18 11:26:58 följande:
    Jag tänker inte skaffa barn,

Kommer jag tycka det var kul att vara ensam och utmobbad under tonåren när jag är 35? 

Nej, det kommer du aldrig att tycka, och det var ej heller vad jag sa. Däremot kommer du att förstå att det var bra att dina föräldrar inte skaffade dig alkohol för att du därmed skulle kunna köpa dig vänner som annars inte ville vara din vän. Du kommer också att förstå varför det är bra när vuxna vägrar köpa alkohol till underåriga. Och kanske kommer du även att ha barn. Du har trots allt väldigt många år att växa till dig på. Om du dessutom försöker dra ned på ditt drickande så kommer din utveckling att slippa avstanna.
  • Queenie70
    Thaleya1 skrev 2012-12-18 11:22:14 följande:
    Jo fast det kommer alltid finnas de som köper ut. Det kommer alltid att finnas 21 åringar som tycker att den där 17-åringen är näst intill samma ålder som en själv och är mogen och vill hon dricka så ska hon väl få ta ett glas.

Det kommer alltid att finnas äldre som tycker att det är okej att ni dricker, om ni dricker hemma hos mig så att jag kan hålla koll på er. osv..

Alkohol kommer alltid vara tillgängligt, jag tycker inte att det ska vara lagligt för det skulle ändå sänka åldersnivån överlag på de som dricker. Men jag tycker att om man själv känner att man har ett ansvarsfullt barn som endast dricker några cider så förstår jag inte riktigt vad problemet är. Min storasyster hade ett kompisgäng som inte drack och idag mår hon väldigt dåligt över att hon aldrig hade kompisar som "ville ha roligt" och att hon mer eller mindre missade det roliga med att vara ung. Det gjorde säkert ondare i henne då hon såg mig som var två år yngre och hade jättekul ute.

Min lillasyster däremot började dricka på tok för tidigt då hon inte klarar av det och bland fel umgänge. Min erfarenhet är att om de su ska dricka med inte ens har ett hem/lägenhet/lokal att dricka i, de dricker hembränt, det är människor som är riktigt fulla på festen osv..om någon av de kriterierna stämmer då är det gänget inte redo att dricka.

Jag var aldrig dum nog att dricka hembränt, jag var aldrig dum nog att följa med på en fest där jag inte kände människor. Jag drack alltid vatten då och då, jag åt innan, jag gick aldrig ensam ute på kvällen. Jag visste att jag hade vänner med mig jag kunde lita på. Jag var alltid inomhus och festade. Jag drack mig inte full så att jag behövde assistans från vänner, jag behövde aldrig ringa hem - fast det var alltid prio 1 på listan om det skulle hända något. Jag visste alltid vilken tid jag skulle komma hem, eller vart jag skulle sova (ringde alltid och sa godnatt då). Jag var alltid ärlig och berättade vilka som skulle vara med, vart vi skulle vara och vilka tider.

Jag har förstått att inte alla gör på detta sätt, men så gjorde jag och mina kompisar när vi var små och det är egentligen ingen skillnad från hur jag festar idag (förutom att jag inte ringer mina föräldrar lika ofta idag). Så jag tycker som sagt att barn som var som mig tycker jag av egen erfarenhet utan problem kan få lite alkohol, så att de känner sig lite mer vuxna och sociala.

Mindre än det jag var, nej då hade jag inte gett mitt barn.
    Fast ärligt....hur många föräldrar tror du köper ut till barn som de anser vara icke ansvarsfulla? Problemet är ju att ALLA föräldrar som köper ut, tror att just deras barn är det där ansvarsfulla mogna barnet. De flesta föräldrar har fel, men tror att det är just de som har rätt. Sanningen är att ju fler föräldrar som köper ut, ju mer alkohol tillgängligt finns det för alla ungdomar. Och där alkohol går in, går vettet ut även om ungdomen är ansvarsfull och duktig i vanliga fall.
  • Laura79

Skulle aldrig "köpa ut" till någon unge, vare sig mina egna eller andras Jag fattar inte hur man ens kan med att fråga sina föräldrar en sån sak. Jag skulle ALDRIG någonsin ha vågat fråga mina föräldrar om de kunde "köpa ut" när jag var tonåring.

• Thaleya1
    Queenie70 skrev 2012-12-18 11:34:11 följande:
    Fast ärligt....hur många föräldrar tror du köper ut till barn som de anser vara icke ansvarsfulla? Problemet är ju att ALLA föräldrar som köper ut, tror att just deras barn är det där ansvarsfulla mogna barnet. De flesta föräldrar har fel, men tror att det är just de som har rätt. Sanningen är att ju fler föräldrar som köper ut, ju mer alkohol tillgängligt finns det för alla ungdomar. Och där alkohol går in, går vettet ut även om ungdomen är ansvarsfull och duktig i vanliga fall.
    Det håller jag med om, och därför tycker jag det är viktigt att man tar sig en allvarlig titt objektivt på vad man har för barn.

Det kanske var det som var skillnaden för mig, jag var oftast rätt vimsig och glömsk och tappade tider och kanske inte den mest ansvarsfulla människan när det kommer till vardagliga situationer. Men när det gäller mitt liv, min säkerhet så var jag väldigt noggrann.
  • Fridiz86

jag skulle kunna tänka mig köpa ut till mina barn nä'r de är myndiga inte innan.

när jag va 18 så ville jag att min mamma skulle köpa cider till mig men fick nej, då blev det att jag köpte sprit svart och spenderade mycket pengar på puben i stället. hon kunde inte hindra mig om jag ville festa. samt hade andra som oxå kunde köpa ut.

så istället för säga nej till mina barn när de är 18 så går jag hellre in och köper några öl/cider så vet jag att de inte köper svart. när man är 18 får man ju ändå dricka på puben.

• Lufsan

Nej det skulle jag aldrig göra. Och jag förstår inte hur man ens kan tänka att det skulle vara okej. 

En dag i sänder.
  • orzia1

efter 18 år men inte så ung som 14

*den friske har många önskningar den sjuke bara en*
  • KristenTjej84

Nej, absolut inte! på några villkor alls..
    av flera olika anledningar 1. För tidig alkohol debut ökar riskerna för alkoholism redan i 20-30 års åldern.
    Finns många i min ålder som redan är alkoholister, fast de har svårt att erkänna detta. Jag är 28.
    2. Hjärnan är inte fullvuxen förrän en människa är 25, utsätter man den för alkohol i för ung ålder så riskerar hjärnan få bestående skador och stanna i sin utveckling.
    3. Jag har alkoholism i släkten, skulle aldrig vara så urbota korkad att jag skulle köpa skiten som förstör miljontals liv varje år, till mitt eget barn jag satt till den här världen.
    4. I ung ålder innan man kan hantera alkohol, finns det stora risker att tonåringen dricker för mycket och blir alkohol förgiftad. Unga påverkade av alkohol riskerar som påverkade börja prova på andra droger, och kan dö av en överdos, då de efter ett visst antal fyllor söker efter en ny kick. Väldigt många som gick i min skola, som började supa i tonåren, är nu fast i andra droger.
    Sen så höjs ju riskerna för andra olyckshändelser eller farliga situationer också(somna i minusgrader och frysa ihjäl, hamna i slagsmål etc) Skulle inte kunna leva med mig själv om jag orsakat detta genom att köpa ut till mitt barn.

• Uffesson

Nu är min pojk fortfarande i magen, men jag hoppas att jag, då han är tonåring, fortfarande har vett att säga detsamma som jag säger nu... nämligen: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!! ALDRIG!!! Inte innan han är myndig!! 

Svar på tråden Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?