Anonym (Visst straff) skrev 2012-12-14 09:24:50 följande:
Jag vet att vissa på FL försöker driva fram ett speciellt ny-språk, men i verkliga världen är det du beskriver fortfarande straff.
Ett straff är en negativ konsekvens av ett oönskat beteende. En person i maktposition, här en förälder mot ett barn, bestämmer att beteendet A är oönskat och ska ge den för barnet negativa konsekvensen B.
Allt med syfte att få barnet att upphöra med A och inte göra det igen.
Poängen är att du tar bort godiset dör att du vet att barnet vill ha det. Och det är DU som tar godiset, det är ingen automatisk konsekvens. Om barnet i stället kastar mat som hen inte gillar skulle du förmodligen inte nöja dig med konsekvensen "då får du inte den maten".
Du kallar det antagligen "konsekvens" för att "straff" skorrar illa i dina öron, men det är straff du använder dig av. Din ny-definition av "konsekvens" är tydligen "ett straff som på något sätt är relaterat till försyndelsen".
Ok, fine, men problemet som jag ser det är att det ibland inte finns någon bra relaterad negativ konsekvens. Resultatet blir att du agerar olika på situationer som egentligen är lika, beroende på om du kan hitta på en negativ konsekvens som uppfyller ditt krav på relevans eller ej.
P slåss på lekplatsen, det blir en omedelbar negativ konsekvens, hen får genast gå därifrån och "inte vara med och roligt mer". P slåss någonstans som inte har en positiv laddning för P. Vad händer?
Problemet är ju för övrigt inte att P är på lekplatsen, problemet är att hen slåss. Att det blir en negativ konsekvens av att P slåss borde inte bero på omgivningen, inte heller vilken art av negativ konsekvens (=straff) det blir.
Oberoende av vad man har för uppfostringsprinciper så är inkonsekvens aldrig bra!
Nu vet jag att detta inte var riktat till mig men svarar ändå:
Det där om godis vet jag inte vad det rörde sig om, vi har inte godis som belöning här hemma hos oss utan det är nått de får lite nu och då, däremot kan visst beteende få konsekvenser som inverkar på möjligheten att få godis. Tex: Blir det skrik och tjaffs i affären för att barnet inte får köpa mer godis än vi kommit överrens om går vi från butiken utan att köpa något alls. Vägrar barnet äta mat och bara tjatar om godis blir det inget godis heller, är man för mätt för att äta är man för mätt för godis. Det är konsekvenser av handlandet. Ett straff med godis som exempel för mig är att tex säga att barnet inte får godis för att barnet inte hjälper till att ta av sig kläderna när man kommer hem från utelek.
Vad gäller kastad mat. Det händer ibland att våra barn kastar mat de inte tycker om, konsekvensen av det är att vi tar bort maten. De får heller ingen annan mat att äta. Vidare straff behövs givetvis inte.
Definitionen av straff vs konsekvens är faktiskt rätt fastslaget, en konsekvens är en naturlig påföljd, possitiv eller negativ. Ett straff är skapat. Behöver du fundera över konsekvensen är det inte en konsekvens utan just ett straff. Vi funderar aldrig på "konsekvenser" till barnen, de kommer naturligt av deras handlande.
Tex det där om att slåss: Slåss barnet med andra barn på lekplatsen går vi inte därifrån, slåss barnet med en leksak eller dyl tar vi leksaken, slåss barnet med knytnävar eller sparkas flyttar vi undan barnet till en annan del av lekplatsen. Hem går vi om barnet hamnar i affekt och bara vrålar och det helt enkelt inte går att vara kvar av hänsyn till övriga besökare på lekplatsen.
Detta sätt är inte ett dugg svårt att aplicera på andra situationer. Slåss barnet i butiken? Flytta på barnet. Blir barnet arg och ställer till ett jävla liv? Gå ifrån butiken.
Slåss barnet hemma hos en vän/släkting, ta barnet och gå undan. Blir det ett jävla liv, gå hem. osv. Hur konsekvent som helst!
Ibland kan det ytligt verka som att barnet vinner, tex barnet som inte vill handla om det slutar med att man går hem istället. Jag ser det dock inte så, barnet vinner egentligen ingen ting på det, viss barnet slipper besöket i butiken men på ett sätt som är allt annat än en vinst för barnet. Att bli arg, upprörd, ledsen och dessutom skämmas (jodå, de allra flesta barn skäms rätt rejält om föräldrarna drar hem dem gallskrikande ur en butik medan folk står och glor) är långt ifrån en seger.