Barnuppfostran!!
sextiotalist skrev 2012-12-12 22:21:23 följande:
Jag har väldigt svårt att förstå varför man skall få ett argt barn att klappa snällt, personligen så tycker jag att det är inte respektera barnet.Nej, man pussas och kramas inte istället för att vara arg, man får vara arg. Man har rätt att vara arg
Har tvååringar hemma som trotsar fruktansvärt och ena killen har ett temprament från en annan planet. han blir totalt vansinnig när han inte får som han vill. jag brukar låta honom vara vissa gånger och gå och prata med honom när han själv "ber" om det. det vill säga när han kommer fram till mig. andra gånger så försöker jag avleda, säger lungt till honom att jag förstår hans ilska men att han inte får göra si eller så.
och såklart finns det tillfällen jag helt enkelt får ta upp honom och gå iväg med honom eller ta bort den sak han absolut skall ha,
så med andra ord, om pojkarna bråkar om en leksak och andra killen vinner och första blir arg låter jag det vara. han går gärna och skriker eller slänger sig på marken och sparkar. eller pratar förstående med honom och ger honom en annan leksak. blir han så arg att han slår sin bror får jag rycka in och ta honom därifrån istället då det kan vara fara.
Men jag vill att mina barn skall lära sig att hantera sina känslor och sina fighter själva, men givetvis finns jag där för dem också-
däremot så får jag dem att säga förlåt till varandra om de slår/retar eller liknande. för visst får de vara arga det hör till livet. men de får inte skada andra.