• Anonym (TS)

Barnuppfostran!!

Hej hej! Tänkte lägga upp en tråd för att starta en debatt om barnuppfostran. 
    Hur gör ni när barnen trotsar /beter sig illa? Läser man många trådar på FL får man absolut inte ge barnen några straff när de har betett sig illa. Så hur gör ni??

Själv så kör vi på utegångsförbud, sitta på rummet, indraget lördagsgodis beroende på vad barnen har gjort och bettet sig. Lägger den här tråden i känsliga rummet annars blir man väl lynchad av fl mobbenFlört. Vi säger till och med att om ni inte är snälla så kommer inte tomten! 

Så nu till frågan hur gör ni????? 

• Svar på tråden Barnuppfostran!!
  • Mariohn

JAg behandlar mitt barn med respekt. Han är ett barn. Det innebär att han inte alltid kan skilja rätt från fel. Det är nämligen min uppgift som förälder att lära honom det. Och jag vill att han förstår skillnaden och frivilligt väljer att göra det som är rätt och bra. Jag vill inte att han ska göra saker för att han är rädd att straffas om han inte gör dem. 

Därför straffar jag inte mitt barn utan är noga med att konsekvensen har en direkt koppling till det inträffade. Att dra in lördagsgodiset för att barnet svor på tisdagen är sådant jag inte förstår. Inte barnet heller. 

Skämspall och skämshörn är också rätt vidriga saker. Barn lär sig av att tänka, använda huvudet och lyssna. De behöver hjälp med det. Att prata om varför saker blev som de blev hjälper barnet att tänka på och kring det man vill att h*n ska tänka på. Vad tror man att barnet tänker på när de sitter och skäms, känner sig orättvist behandlade och undanskuffade utan att förstå varför?   

• Anonym (TS)
    Mariohn skrev 2012-12-12 11:42:03 följande:
    JAg behandlar mitt barn med respekt. Han är ett barn. Det innebär att han inte alltid kan skilja rätt från fel. Det är nämligen min uppgift som förälder att lära honom det. Och jag vill att han förstår skillnaden och frivilligt väljer att göra det som är rätt och bra. Jag vill inte att han ska göra saker för att han är rädd att straffas om han inte gör dem. 

Därför straffar jag inte mitt barn utan är noga med att konsekvensen har en direkt koppling till det inträffade. Att dra in lördagsgodiset för att barnet svor på tisdagen är sådant jag inte förstår. Inte barnet heller. 

Skämspall och skämshörn är också rätt vidriga saker. Barn lär sig av att tänka, använda huvudet och lyssna. De behöver hjälp med det. Att prata om varför saker blev som de blev hjälper barnet att tänka på och kring det man vill att h*n ska tänka på. Vad tror man att barnet tänker på när de sitter och skäms, känner sig orättvist behandlade och undanskuffade utan att förstå varför?   
    Ok så du kör inte med nån straff för att barnet beter sig illa? Bara förklaringar varför man inte får göra si eller så då?
  • Anonym (TS)

Jag själv har sett dåliga exempel på barn som inte får nån konsekvens av sitt betende.

Tex vet jag barn som slåss helt oprovocerat och föräldrarna ger en tillsägelse eller skäller på barnet att såå f år du inte göra lilla vän,,för de gör ont bla bla . Bara det att de här barnen slutar inte att slåss så det kan ju inte vara så bra barnuppfostran eller? 

• Elin 885

jag har inga egna barn men min mamma körde med konsekvenser om man inte gjorde som man blev tillsagd. hon är verkligen ingen diktator men om man inte slutade skrika i mataffären så satte hon sig på huk tittade på en och sa "om inte du slutar nu, så blir det inget barnprogram sen, det är jättejobbigt för alla här inne att du skriker". och då blev det heller inget barnprogram "nej Elin, det blir inget barnprogram för du skrek i affären trots att jag bad dig att inte göra det, och jag sa också då att det inte skulle bli något barnprogram".

en gång i affären dock så hade mamma tömt ut alla sina konsekvenser i sin arsenal men jag bara vägrade, så då lade hon sig på golvet och skrek ett par sekunder.....sen var jag tyst för jag tyckte det var såååå pinsamt =).

• Mariohn
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 11:44:10 följande:
    Ok så du kör inte med nån straff för att barnet beter sig illa? Bara förklaringar varför man inte får göra si eller så då?
    Nej. Men att straffa är hämndlystet och ineffektivt enligt mig. Att visa konsekvenser är en helt annan sak. Det är lärdom och förberedande inför livet eftersom allt man gör faktiskt har konsekvenser. Det viktiga är att barnet förstår kopplingen. Om man kastar sitt lördagsgodis på folk kan man göra dem illa. Därför får man inte lov att ha lördagsgodis om man gör så. Att lördagsgodiset försvinner på lördagen för att man svor på tisdagen har ingen logisk koppling på något vis. 
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 11:46:39 följande:
    Jag själv har sett dåliga exempel på barn som inte får nån konsekvens av sitt betende.

Tex vet jag barn som slåss helt oprovocerat och föräldrarna ger en tillsägelse eller skäller på barnet att såå f år du inte göra lilla vän,,för de gör ont bla bla . Bara det att de här barnen slutar inte att slåss så det kan ju inte vara så bra barnuppfostran eller? 
    Men du verkar ju ha fått för dig att jag tycker att barn får uppföra sig hur som helst? Verkligen inte. Om mitt barn skulle börja slåss på lekplatsen får han inte ett STRAFF. När man slåss kan man skada någon. Man får inte lov att slåss på lekplatsen. Slutar man inte får man alltså genast gå därifrån och inte vara med och ha roligt mer. Du verkar inte ha förstått skillnaden mellan straff och konsekvens. 

• Elin 885
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 11:46:39 följande:

hade jag oprovocerat slagit någon hade jag min mamma skällt utav helvete och sen hade jag fått gå in på rummet. visst slogs vi syskon, det gör ju syskon ibland men mina bröder är 7 och 8 år äldre än mig så när det gick till överdrivt så gick mamma in och bröt.
  • sextiotalist

Nu har jag passerat de yngre trotsåldrarna och har en tonåring hemma. Nej, vi har aldrig straffat, speciellt inte när det gäller trotsbeteende (ofta vet inte barnet själv varför de gör så), konsekvenser har det blivit ibland. Några gånger har vi vänt när vi varit på väg och förklaringen har varit att det inte fungerade den här dagen.
    Vi har tagit de konflikter som vi ansett nödvändiga, vi har blivit arga.

Resultat, en trygg tonåring som sköter sig utmärkt i skolan, kan uppföra sig perfekt, respektfull mot omgivningen, men är inte sen med att uttrycka sina åsikter, vågar stå upp för sig själv.    

• Mariohn
    Elin 885 skrev 2012-12-12 11:51:18 följande:
    jag har inga egna barn men min mamma körde med konsekvenser om man inte gjorde som man blev tillsagd. hon är verkligen ingen diktator men om man inte slutade skrika i mataffären så satte hon sig på huk tittade på en och sa "om inte du slutar nu, så blir det inget barnprogram sen, det är jättejobbigt för alla här inne att du skriker". och då blev det heller inget barnprogram "nej Elin, det blir inget barnprogram för du skrek i affären trots att jag bad dig att inte göra det, och jag sa också då att det inte skulle bli något barnprogram".

en gång i affären dock så hade mamma tömt ut alla sina konsekvenser i sin arsenal men jag bara vägrade, så då lade hon sig på golvet och skrek ett par sekunder.....sen var jag tyst för jag tyckte det var såååå pinsamt =).
    Suck. Det var ett straff. INTE EN KONSEKVENS: Det finns ingen koppling mellan skrikande i affären och barnprogram. Ingen alls. 

"Ingen tycker om att behöva lyssna på ditt skrikande i affären. Så slutar du inte går vi härifrån och du får inte vara med och handla!" är en konsekvens av det valda beteendet. 

• Anonym (TS)
    Elin 885 skrev 2012-12-12 11:51:18 följande:

• Gladskit

Jag tror inte heller på straff, däremot på konsekvens. Och konsekvensen måste som sagt komma direkt, man kan som sagt inte ta bort godiset på lördagen för att barnet trotsade eller betedde sig illa i tisdags...

Sen tror jag också på att förstärka det som är bra, inte bara säga nej nej nej hela tiden. Ibland kan jag komma på mig själv med att inte ha sagt något positivt alls till min son på ett par dagar för det har bara varit tjafs och trots hela tiden. Så jag försöker att verkligen tänka på det!! 

Svar på tråden Barnuppfostran!!