Anonym (TS) skrev 2012-12-12 11:44:10 följande:
Ok så du kör inte med nån straff för att barnet beter sig illa? Bara förklaringar varför man inte får göra si eller så då?
Nej. Men att straffa är hämndlystet och ineffektivt enligt mig. Att visa konsekvenser är en helt annan sak. Det är lärdom och förberedande inför livet eftersom allt man gör faktiskt har konsekvenser. Det viktiga är att barnet förstår kopplingen. Om man kastar sitt lördagsgodis på folk kan man göra dem illa. Därför får man inte lov att ha lördagsgodis om man gör så. Att lördagsgodiset försvinner på lördagen för att man svor på tisdagen har ingen logisk koppling på något vis.
Anonym (TS) skrev 2012-12-12 11:46:39 följande:
Jag själv har sett dåliga exempel på barn som inte får nån konsekvens av sitt betende.
Tex vet jag barn som slåss helt oprovocerat och föräldrarna ger en tillsägelse eller skäller på barnet att såå f år du inte göra lilla vän,,för de gör ont bla bla . Bara det att de här barnen slutar inte att slåss så det kan ju inte vara så bra barnuppfostran eller?
Men du verkar ju ha fått för dig att jag tycker att barn får uppföra sig hur som helst? Verkligen inte. Om mitt barn skulle börja slåss på lekplatsen får han inte ett STRAFF. När man slåss kan man skada någon. Man får inte lov att slåss på lekplatsen. Slutar man inte får man alltså genast gå därifrån och inte vara med och ha roligt mer. Du verkar inte ha förstått skillnaden mellan straff och konsekvens.