• Elin 885

Barnuppfostran!!

jag har inga egna barn men min mamma körde med konsekvenser om man inte gjorde som man blev tillsagd. hon är verkligen ingen diktator men om man inte slutade skrika i mataffären så satte hon sig på huk tittade på en och sa "om inte du slutar nu, så blir det inget barnprogram sen, det är jättejobbigt för alla här inne att du skriker". och då blev det heller inget barnprogram "nej Elin, det blir inget barnprogram för du skrek i affären trots att jag bad dig att inte göra det, och jag sa också då att det inte skulle bli något barnprogram".

en gång i affären dock så hade mamma tömt ut alla sina konsekvenser i sin arsenal men jag bara vägrade, så då lade hon sig på golvet och skrek ett par sekunder.....sen var jag tyst för jag tyckte det var såååå pinsamt =).

• Elin 885
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 11:46:39 följande:
    Jag själv har sett dåliga exempel på barn som inte får nån konsekvens av sitt betende.

Tex vet jag barn som slåss helt oprovocerat och föräldrarna ger en tillsägelse eller skäller på barnet att såå f år du inte göra lilla vän,,för de gör ont bla bla . Bara det att de här barnen slutar inte att slåss så det kan ju inte vara så bra barnuppfostran eller? 
    hade jag oprovocerat slagit någon hade jag min mamma skällt utav helvete och sen hade jag fått gå in på rummet. visst slogs vi syskon, det gör ju syskon ibland men mina bröder är 7 och 8 år äldre än mig så när det gick till överdrivt så gick mamma in och bröt.
  • Elin 885
    Mariohn skrev 2012-12-12 11:54:18 följande:
    Suck. Det var ett straff. INTE EN KONSEKVENS: Det finns ingen koppling mellan skrikande i affären och barnprogram. Ingen alls. 

"Ingen tycker om att behöva lyssna på ditt skrikande i affären. Så slutar du inte går vi härifrån och du får inte vara med och handla!" är en konsekvens av det valda beteendet. 

ok ja du får kalla det vad du vill, jag har inga men idag i alla fall.
    dessutom var jag nog inte lätt att ha och göra med eftersom jag hade en odiagnostierad adhd som liten och ett humör som hette duga.
    fick min diagnos för ca 3 veckor sen och nu är jag 27 år.

dock så har jag alltit utåt sett varit extremt väluppfostrad och artig, kompisarnas föräldrar ringde hem och frågade om råd haha och mamma var heeelt nollställd hehe.
  • Elin 885
    SilverEmma skrev 2012-12-12 11:56:37 följande:

Det är straff du pratar om här...inte konsekvenser. Uteblivet tv-tittande är inte en konsekvens för att barnet skriker i affären.
    ja okej men jag hade ju ett val, eftersom man alltid fick en eller två varningar först.

• Elin 885
    Anonym skrev 2012-12-12 11:57:53 följande:
    Klockrent exempel på vuxen som inte förstår skillnaden mellan straff och konsekvens. Hur i hela fridens namn har barnprogram något att göra med skrik i affären? De tu har ingen logisk koppling till varandra alls. 
    med tanke på att vi alltid handlade sent och kom hem och tittade på barnprogrammen medans mamma lagade mat så jo.

baktala inte min mor tack, jag baktalar inte din.
  • Elin 885
    Mariohn skrev 2012-12-12 11:59:10 följande:
    "Kalla det vad jag vill". Detta handlar inte om att "kalla saker för någonting". Vissa ord har en viss betydelse och det är inte jag som har bestämt det bara för att du inte begriper dem.  

Så det skulle vara bättre att straffa barn med adhd menar du? Hur är det relevant?  
    du sluta lägg orden i munne på mig tack.
    jag fick min diagnos för 3 veckor sen, jag är idag 27, det betyder att jag som liten också hade adhd det är ju inget som poppar upp, det var så jag menade. hur vore det om du tog reda på vad jag menade istället för att anta?
  • Elin 885
    Anonym skrev 2012-12-12 12:01:51 följande:
    Nej, skrik i affär och indraget tv-tittande har inget samband och är därför ett straff. En konsekvens hör ihop med beteendet; skrika i affären = gå ut ur affären.

okej då.
    fine.
    men nu var det så som det blev.
    hade vi gått ut ur affären så hade vi ju inte kunnat handla mat....
  • Elin 885
    Mariohn skrev 2012-12-12 12:02:29 följande:
    Jag lägger inga ord i din mun. Varför babblar du om din adhd? Jag är inte intresserad av den. Barn med adhd är i behov av förståelse och kunskap. Inte straff. Så sluta använda det som en jävla ursäkt. 
    jag tog upp den för att jag nog var svår att ha och göra med eftersom ingen visste vad som var fel....daaaaah.

• Elin 885
    Anonym skrev 2012-12-12 12:06:24 följande:
    Du tog själv upp det som ett argument för bestraffning. 
    nej.
    om du tror att det var därför jag tog upp det så bör du ta reda på mer, om du är intresserad förståss.
    dock så börjar du tära enormt på mitt tålamod, så jag får nog avsluta diskssuonen med dig nu.
  • Elin 885
    Mariohn skrev 2012-12-12 12:08:43 följande:
    Varför ska vi forska i din sjukdom? Tror du att universum kretsar kring dig? Detta är en diskussion om barnuppfostran. Du berättar att du straffades som barn och att du hade adhd. Det skiter väl vi i? Tråden handlar inte om din diagnos. 
    jösses människa ta en valum och lugna ned dig.

• Elin 885
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 12:10:01 följande:
    Skrikit i affärer? Nej inte många gånger. Och det vrålar inte heller efter godis när vi handlar. Som jag märkt att många barn faktiskt gör. 

Däremot brukar jag handla frukt åt dem. Inte så att det kräver det när vi handlar men det är ett bra alternativ tycker jag att ge en frukt innan man kommit hem och gjort iordning maten. 
    jag har också märkt att många barn vrålar efter godis i affären.....det värsta är att föräldrarna tillslut ger med sig.  min pappa hade den uppfostningsmetoden - den som skrek högst och längst fick som den ville för att det skulle bli tyst.
    ingen bra teknik ttycker jag.
  • Elin 885
    Mariohn skrev 2012-12-12 12:11:07 följande:
    Jag är hur lugn som helst. Valum vet jag inte vad det är och uppenbarligen inte du heller. Du kanske menade valium? Svårt detta med bokstäver. 
    ja har man dyslexi vilket jag har så är det svårt med bokstäver ja....frågor på det?
  • Elin 885
    liv skrev 2012-12-12 21:44:16 följande:
    Hahahahahha! Det var det bästa jag har hört:P
    ja ibland så får man skämma ut sig sörrö.
    det var som tur var inte så många där just då men jag stirrade på henne med stora ögon.vad i helvete hålller hon med????
    ¨men jag var tyst resten av tiden i afffären. :p
Svar på tråden Barnuppfostran!!