• Anonym (TS)

Barnuppfostran!!

Hej hej! Tänkte lägga upp en tråd för att starta en debatt om barnuppfostran. 
    Hur gör ni när barnen trotsar /beter sig illa? Läser man många trådar på FL får man absolut inte ge barnen några straff när de har betett sig illa. Så hur gör ni??

Själv så kör vi på utegångsförbud, sitta på rummet, indraget lördagsgodis beroende på vad barnen har gjort och bettet sig. Lägger den här tråden i känsliga rummet annars blir man väl lynchad av fl mobbenFlört. Vi säger till och med att om ni inte är snälla så kommer inte tomten! 

Så nu till frågan hur gör ni????? 

• Svar på tråden Barnuppfostran!!
  • sticksNstones

Efter att ha last det mesta av traden sa later det sa himla simpelt. Inget straffande utan bara allvarliga diskussioner, avbruten mathandling eller borttagna leksaker.

Hur kommer det sig da att ungarna overallt verkar bete sig oerhort illa, skadar andra, forstor, valdet okar och skolorna far det allt svarare att hantera allt?

Det gar liksom inte ihop for mig.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-12-12 22:21:23 följande:
    Jag har väldigt svårt att förstå varför man skall få ett argt barn att klappa snällt, personligen så tycker jag att det är inte respektera barnet.
    Nej, man pussas och kramas inte istället för att vara arg, man får vara arg. Man har rätt att vara arg
    Ja, visst är det så.

Men man har inte rätt att låta sin ilska gå ut över någon annan. Det innebär att man inte får skrika, kasta saker, slåss, smälla i dörrar eller göra något annat som stör någon annan.

Dina rättigheter är inte mer värda än vad mina är, och min rätt till att slippa våld, gap och skrik är lika mycket värd den.

DET är vad folk borde lära sina barn.
  • Regnig måndag
    sticksNstones skrev 2012-12-13 02:27:22 följande:
    Efter att ha last det mesta av traden sa later det sa himla simpelt. Inget straffande utan bara allvarliga diskussioner, avbruten mathandling eller borttagna leksaker.

Hur kommer det sig da att ungarna overallt verkar bete sig oerhort illa, skadar andra, forstor, valdet okar och skolorna far det allt svarare att hantera allt?

Det är enkelt.

De barnen du pratar om har föräldrar som antingen:

A: Inte deltar i tråden och diskussionen.
    B: Har föräldrar som diskuterar hur det borde vara men inte är.

En kvalificerad gissning är att de flesta tillhör A.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-12-12 21:57:09 följande:
    Håller med dig i grunden. Men vad gör man när ett barn gallskriker när man hälsar på folk eller är på storasyskonets aktiviteter? En konsekvens skulle då vara att ta barnet därifrån. Problemet är bara att barnet just vill därifrån... Jag skulle alltså aldrig kunnat gå någonstans (visade sig sen att  barnet har Aspergers men det visste jag inte då. Och fortfarande hade jag varit tvungen att gå till affären och gå på aktiviteter med storasyskonet då jag inte hade nån hjälp.)

Försökte alltid ha just konsekvenser för mitt barn när hen var liten (tonåring nu) men måste erkänna att i de lägena tog jag också till "om du inte slutar skrika nu så blir det inget barnprogram".  Bara nyfiken på vad du hade gjort i ett sådant läge?
    Man tar barnet därifrån, självklart. Om inte så av respekt för andra gäster.
    Att inte ta barnet därifrån bara för att barnet själv vill det är ett primitivt hämndtänkande.
    (Med reservation för att jag skriver om "normala" barn)
    Är det alltid så på tex syskons aktivitet ser man till att skaffa barnvakt så att barnet får stanna hemma när man själv går på aktiviteten med syskonet.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • fortsätt paddla

Jag har tre barn och uppfostrar så gott det går. Dom har väldigt olika personlighet mina barn och det som funkar på ett funkar inte på ett annat. Sedan få man tänka på ålder med.
    En metod lr ett förhållningssätt räcker liksom inte. Sedan kan jag säga att hur goda ambitioner jag än har så spårar även jag ur ibland och hotar, mutar och skriket. Vissa dagar är jag en kass men mänsklig mamma, andra dagar är jag den jag vill vara;)
    Något jag verkligen försöker undvika är att uppfostra med skam som verktyg. Det och våld leder inte till något gott.
    Tror ändå att många är som mig, man har en grundsyn men ibland räcker man inte till. Därför gapar barn i affären;)

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-12-13 06:58:57 följande:
    Ja, visst är det så.

Men man har inte rätt att låta sin ilska gå ut över någon annan. Det innebär att man inte får skrika, kasta saker, slåss, smälla i dörrar eller göra något annat som stör någon annan.

Dina rättigheter är inte mer värda än vad mina är, och min rätt till att slippa våld, gap och skrik är lika mycket värd den.

DET är vad folk borde lära sina barn.
    Ja, men det är svårt för en liten krabat i den värsta frustationen att förstå. Det kommer med tiden. Men det jag reagerar på det är när man anser ett litet barn skall kramas istället för att vara arg.
  • Elin 885
    liv skrev 2012-12-12 21:44:16 följande:
    Hahahahahha! Det var det bästa jag har hört:P
    ja ibland så får man skämma ut sig sörrö.
    det var som tur var inte så många där just då men jag stirrade på henne med stora ögon.vad i helvete hålller hon med????
    ¨men jag var tyst resten av tiden i afffären. :p
  • Höghus

Straff använder vi inte. Däremot konsekvenser av typen "lägger man inte undan ipaden när man blivit tillsagd tre gånger för att det är dags att äta, tas ipaden bort ett par dygn". Det händer också att en och annan muta slinker igenom. Tex får trotsungen en glass ibland om hen är snäll och sköter sig i affären...nöden har ingen lag och det går inte alltid att vara en superförälder med megaframförhållning.

• Plutteli
    Anonym skrev 2012-12-12 21:57:09 följande:
    Håller med dig i grunden. Men vad gör man när ett barn gallskriker när man hälsar på folk eller är på storasyskonets aktiviteter? En konsekvens skulle då vara att ta barnet därifrån. Problemet är bara att barnet just vill därifrån... Jag skulle alltså aldrig kunnat gå någonstans (visade sig sen att  barnet har Aspergers men det visste jag inte då. Och fortfarande hade jag varit tvungen att gå till affären och gå på aktiviteter med storasyskonet då jag inte hade nån hjälp.)

Försökte alltid ha just konsekvenser för mitt barn när hen var liten (tonåring nu) men måste erkänna att i de lägena tog jag också till "om du inte slutar skrika nu så blir det inget barnprogram".  Bara nyfiken på vad du hade gjort i ett sådant läge?

På syskonets aktivitet hade ni väll kunnat gå ut? Barnet hade inte vunnit nått genom att få åka hem men hade heller inte tillåtits störa de andra. Liknande på kalas. Vid shopping om det blir dåligt tajmat men bara måste bli av ser jag faktiskt inga fel i att muta barnet med något hen tycker om.

För ett barn med Asperger hade just det där att få komma ifrån till en lugn vrå där hen inte kunde störa andra eller bli störd själv antagligen varit rätt bra.
  • Plutteli
    sticksNstones skrev 2012-12-13 02:27:22 följande:

Skolorna får svårt för att det är ett grundläggande systemfel i hela skolans uppbyggnad just nu.

Barnen i sig är inte överdrivet mycket värre än barn förr, men varje generation barn upplevs alltid vara "värst". Så har det sett ut i hundratals år.

Vidare är det väl som Regnig måndag skrev, en stor del av de som har de "störiga" barnen skriver helt enkelt inte i denna tråd ;)
    Förövrigt, om du är i en affär med mycket folk och barn där 15 av barnen beter sig väl och 2 är stökiga till förbannelse, vilka barn kommer du att märka?
Svar på tråden Barnuppfostran!!