Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Barnuppfostran!!

sticksNstones skrev 2012-12-13 02:27:22 följande:
    Efter att ha last det mesta av traden sa later det sa himla simpelt. Inget straffande utan bara allvarliga diskussioner, avbruten mathandling eller borttagna leksaker.

Hur kommer det sig da att ungarna overallt verkar bete sig oerhort illa, skadar andra, forstor, valdet okar och skolorna far det allt svarare att hantera allt?

Det gar liksom inte ihop for mig.
    Det är enkelt.

De barnen du pratar om har föräldrar som antingen:

A: Inte deltar i tråden och diskussionen.
    B: Har föräldrar som diskuterar hur det borde vara men inte är.

En kvalificerad gissning är att de flesta tillhör A.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-12-12 21:57:09 följande:
    Håller med dig i grunden. Men vad gör man när ett barn gallskriker när man hälsar på folk eller är på storasyskonets aktiviteter? En konsekvens skulle då vara att ta barnet därifrån. Problemet är bara att barnet just vill därifrån... Jag skulle alltså aldrig kunnat gå någonstans (visade sig sen att  barnet har Aspergers men det visste jag inte då. Och fortfarande hade jag varit tvungen att gå till affären och gå på aktiviteter med storasyskonet då jag inte hade nån hjälp.)

Försökte alltid ha just konsekvenser för mitt barn när hen var liten (tonåring nu) men måste erkänna att i de lägena tog jag också till "om du inte slutar skrika nu så blir det inget barnprogram".  Bara nyfiken på vad du hade gjort i ett sådant läge?
    Man tar barnet därifrån, självklart. Om inte så av respekt för andra gäster.
    Att inte ta barnet därifrån bara för att barnet själv vill det är ett primitivt hämndtänkande.
    (Med reservation för att jag skriver om "normala" barn)
    Är det alltid så på tex syskons aktivitet ser man till att skaffa barnvakt så att barnet får stanna hemma när man själv går på aktiviteten med syskonet.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-12-13 11:37:45 följande:
    Så klart jag inte stannade av ren hämnd! Men vad jag menar är att jag inte kunde ge barnet någon konsekvens som inte straffade både mig och storasyskonet.

Jag kan lova dig att jag inte hade någon alls som kunde passa mitt barn. Men jag gissar att du tycker att syskonet inte skulle gå på några aktiviteter heller? Syskonet är endast 1,5 år äldre så inte direkt så att hen klarade sig själv...
    Jag är helt med dig och även i den senare diskussionen. Ibland är man en åsna mellan två hötappar och hur man än väljer så blir det fel.
    Dessutom är det väldigt enkelt att säga saker här på forumet.  Det är såhär det borde funka men sen brukar livet komma emellan.

Är alternativet med att det ska bli så upprört med lillasyskonet och det absolut inte går att fixa barnvakt så anser jag att det bästa kan vara att storasyskonet inte får gå på någon aktivitet.
Svar på tråden Barnuppfostran!!