Inlägg från: Anonym (Visst straff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Visst straff)

Barnuppfostran!!

Mariohn skrev 2012-12-12 11:52:07 följande:
    Nej. Men att straffa är hämndlystet och ineffektivt enligt mig. Att visa konsekvenser är en helt annan sak. Det är lärdom och förberedande inför livet eftersom allt man gör faktiskt har konsekvenser. Det viktiga är att barnet förstår kopplingen. Om man kastar sitt lördagsgodis på folk kan man göra dem illa. Därför får man inte lov att ha lördagsgodis om man gör så. Att lördagsgodiset försvinner på lördagen för att man svor på tisdagen har ingen logisk koppling på något vis. 

Men du verkar ju ha fått för dig att jag tycker att barn får uppföra sig hur som helst? Verkligen inte. Om mitt barn skulle börja slåss på lekplatsen får han inte ett STRAFF. När man slåss kan man skada någon. Man får inte lov att slåss på lekplatsen. Slutar man inte får man alltså genast gå därifrån och inte vara med och ha roligt mer. Du verkar inte ha förstått skillnaden mellan straff och konsekvens. 

Jag vet att vissa på FL försöker driva fram ett speciellt ny-språk, men i verkliga världen är det du beskriver fortfarande straff.
    Ett straff är en negativ konsekvens av ett oönskat beteende. En person i maktposition, här en förälder mot ett barn, bestämmer att beteendet A är oönskat och ska ge den för barnet negativa konsekvensen B. 
    Allt med syfte att få barnet att upphöra med A och inte göra det igen.

Poängen är att du tar bort godiset dör att du vet att barnet vill ha det. Och det är DU som tar godiset, det är ingen automatisk konsekvens. Om barnet i stället kastar mat som hen inte gillar skulle du förmodligen inte nöja dig med konsekvensen "då får du inte den maten".

Du kallar det antagligen "konsekvens" för att "straff" skorrar illa i dina öron, men det är straff du använder dig av. Din ny-definition av "konsekvens" är tydligen "ett straff som på något sätt är relaterat till försyndelsen".

Ok, fine, men problemet som jag ser det är att det ibland inte finns någon bra relaterad negativ konsekvens. Resultatet blir att du agerar olika på situationer som egentligen är lika, beroende på om du kan hitta på en negativ konsekvens som uppfyller ditt krav på relevans eller ej.

P slåss på lekplatsen, det blir en omedelbar negativ konsekvens, hen får genast gå därifrån och "inte vara med och roligt mer". P slåss någonstans som inte har en positiv laddning för P.  Vad händer?

Problemet är ju för övrigt inte att P är på lekplatsen, problemet är att hen slåss. Att det blir en negativ konsekvens av att P slåss borde inte bero på omgivningen, inte heller vilken art av negativ konsekvens (=straff) det blir.

Oberoende av vad man har för uppfostringsprinciper så är inkonsekvens aldrig bra!
  • Anonym (Visst straff)

Vill bara poängtera att jag inte menar att man ska slänga konsekvenser/straff omkring hur som helst oberoende av vad man kallar dem.
    Personligen anser jag att första steget alltid är att prata med barnet och förklara varför beteendet är fel. Men barnet ska veta att konsekvensen om beteendet inte upphör (slängandet av saker, slagsmål or whatever) ska vara hyfsat konsekvent i sin art oberoende av om mamma eller pappa lyckats klura ut en konsekvens med en mer eller mindre krystad relation till beteendet eller ej.

Svar på tråden Barnuppfostran!!