Symptom på glutenallergi?
Min son (1 år) har varit lös i magen i 1,5 mån. Gaser på det, men verkar ej ha ont, inga hudutslag eller så. Vilka är symptomen för glutenallergi/överkänslighet?
Äter mjölkfritt.
Min son (1 år) har varit lös i magen i 1,5 mån. Gaser på det, men verkar ej ha ont, inga hudutslag eller så. Vilka är symptomen för glutenallergi/överkänslighet?
Äter mjölkfritt.
Varför skulle det vara svårt att återinföra vete i kosten?
Testerna är inte trovärdiga, och DNA-testet som egentligen är det enda man numera har att gå efter när det gäller gluten är inte beroende av om du ätit gluten eller ej. Har man en pågående inflammation i tarmen pga den autoimmuna reaktionen så kan man se den flera månader efter att man uteslutit gluten också för den delen. De kan mäta inflammationsvärdet och därigenom kunna tolka om man ev har celiaki eller ej. Min dotter hade tex fortfarande förhöjda värden trots att det vid testets tillfälle var 3 månader sedan vi slutade med gluten.
Så det stämmer inte riktigt att man inte får utesluta gluten. Det enda som kan hända är att risken ökar något för att det vanliga glutentestet inte visar något, men med tanke på hur osäkert det testet är och hur stor risken är att det inte visar något annars heller så känns det bara löjligt att dra upp det som ett argument att man inte får utesluta gluten... förmodligen kommer man övergå allt mer till andra tester för att kunna utesluta celiaki, som tex mäta graden av inflammation i kroppen, DNA-test och/eller andra värden.
Vad jag har läst är det DNA-proverna som är osäkra. Min son gjorde biopsi för knappt ett år sedan, och vi fick inte utesluta gluten innan. Min dotter uteslöt gluten innan, så hon fick inte göra biopsi uta att återinföra gluten i minst 3 månader innan - vilket inte var möjligt så den utredningen uteblev.
Jag är inte ensa om denna upplevelse, celiakiföreningen går ut med samma info.
Det gastro och celiakiföreningen säger är att gastroskopi är det so behövs för att sätta diagnos. Om man äter gluten och man får ett negativt test med gastro är sannolikheten mycket liten att det ändå skulle vara celiaki. Däremot om man utesluter gluten innan är den risken påtaglig.
Hur kan du säga att ett test som ger 50% utslag för en sjukdom som bara finns hos 20% av befolkningen är säker? Det är mer än hälften av alla som får positivt utslag på testet so INTE har sjuksomen. Och symtomen är ju ofta diffusa och de kan variera enormt.
Du läser ju inte ens vad jag skriver, du gör ju helt egna tolkningar! Läs om så ser du att jag skrivit exakt det du citerar med utifrån vår situation. Jag lever liksom mitt i det. De har vägrat göra gastro på min dotter, det är en mycket obehaglig undersökning som de in i det längsta undviker om det är möjligt att ställa diagnos på andra sätt.
Du undviker däremot att svara på min fråga till dig, utan snurrar istället in dig i en massa fakta du inte ens själv tycks fatta, som om jag inte redan vet exakt hur det aktuella läget ser ut just nu när det gäller celiaki!? Haha
Varför är det svårt att återinföra vete?
Hej igen!
Det var ett tag sedan, så jag tänkte återkomma med vår historia igen. Vår pojke (10 år) är sedan snart ett par månader helt underbart bra. Han tålde som bebis och småbarn inte mjölkprotein på molekylnivå.
Genom stram uteslutning av mjölk, gluten och vete har han blivit mycket bättre i kroppen och fungerar nu helt normalt med att "känna" när han behöver gå på toaletten. Inga nerbajsade byxor och förtvivlan längre. Han är helt enkelt veteallergiker och så känslig så han kan inte ens äta vetestärkelse som vanligtvis finns i "gluten/mjölfria alternativ". Men mjölk, yoghurt, mjölkglass är inga problem längre och som sagt; Veteallergi kan man troligtvis växa ifrån medans glutenallergi är livslångt.
Jag önskar er alla lycka till och mitt bästa råd är att noggrant skriva ner allt som barnet får i sig (även hos släktingar och kompisar) samt tjata, tjata och tjata på läkaren att få hjälp. Vi har hållit på i 10 år och livet är himmelskt jämfört med plågan för barnet att bajsa ner sig utan att kunna rå för det och den ständiga stressen som det skapar för hela familjen.
Jag håller tummarna att ni också får klarhet i bekymmerna.
Kram Jojokaka
Fast när man tar blodprov för glutenintolerans är det ju flera faktorer man ser till. För det första tar man ett prov för att se om det finns antikroppar mot gluten i blodet. Sedan tar man ett till prov för att se att patienten har normalt IgA-värde, dvs har förmågan att utveckla antikroppar mot gluten (en liten del av befolkningen saknar detta, därav osäkerheten med t ex apotekets självtest). Dessutom kollar man blodstatus, B12, järn och folat. Om allt detta är normalt så är det ju rimligtvis ytterst liten sannolikhet att patienten skulle vara glutenintolerant med skadad tunntarm som följd. Om man vill gå lite längre kan man kolla CRP också (inflammationsindikator).
Om det var så pass otillförlitligt att dra en slutsats utifrån det ovan så skulle man ju knappast ens bemöda sig att ta blodprov. Då kunde man lika gärna skicka alla med minsta magproblem till gastroskopi direkt.
Sen kommer det alltid finnas en och annan som påstår att de minsann inte fick utslag på något som helst prov.
Det är min tolkning av det hela.