• MeAndBaby

Symptom på glutenallergi?

Min son (1 år) har varit lös i magen i 1,5 mån. Gaser på det, men verkar ej ha ont, inga hudutslag eller så. Vilka är symptomen för glutenallergi/överkänslighet?

Äter mjölkfritt. 

• Svar på tråden Symptom på glutenallergi?
  • Emeliiiee

Hej MeAndBaby!
    Hur har de gått? Har din sons mage blivit bättre?
    Jag har en son vars mage börjat betes sig konstigt.

• Mandelskorpan
    MeAndBaby skrev 2012-12-09 16:50:55 följande:
    Min son (1 år) har varit lös i magen i 1,5 mån. Gaser på det, men verkar ej ha ont, inga hudutslag eller så. Vilka är symptomen för glutenallergi/överkänslighet?

Äter mjölkfritt. 

symptom på celiaki, klippt från 1177.se

Vanliga symtom hos små barn med glutenintolerans är att barnet:

går ner i vikt inte ökar i vikt och längd på förväntat sätt har dålig aptit har stora, lösa diarréer har förstoppning är trött och orkeslöst har svullen mage.
  • MeAndBaby
    Emeliiiee skrev 2013-01-24 21:55:08 följande:
    Hej MeAndBaby!
    Hur har de gått? Har din sons mage blivit bättre?
    Jag har en son vars mage börjat betes sig konstigt.
    Fortfarande lös, nu är han 14 mån och det har alltsåhållt påsen han var 10,5mån. Gasig. Att det aldrig gåröver! Ska iaf på barnmottagningens allergitest om2 v,mest för att bvc ville kolla om han fortfarande reagerar på mjölk.Äter fortfarande mjölkfritt. Men dåhoppas jag alltså testa lite annat också för att kanske fånån klarhet i den ständigt lösa magen.
  • SockerStinn

Han äter helt mjölkfritt, inte bara laktosfritt?

Hur lös avföring är lös? Kan det vara att han får i sig för mycket fiber via havredrycken t.ex? 

Äggallergi är vanligt. Sojaallergi är vanligt om man har mjölkallergi. Även veteallergi är vanligt hos småbarn. Glutenintollerans är inte lika vanligt hos så små barn, men förekommer. 

• MeAndBaby
    SockerStinn skrev 2013-01-31 15:55:15 följande:

Hur lös avföring är lös? Kan det vara att han får i sig för mycket fiber via havredrycken t.ex? 

Äggallergi är vanligt. Sojaallergi är vanligt om man har mjölkallergi. Även veteallergi är vanligt hos småbarn. Glutenintollerans är inte lika vanligt hos så små barn, men förekommer. 
    Ja helt mjölkproteinfritt. Började med havremjölk för några veckor sedan, som dryck till melliset ibland, en skvätt i maten eller till mannagrynsgröt. Så lös var han ju redan innan det.

Veteallergi säger du, visste inte att det fanns ens...
  • MeAndBaby

Och avföringen är liksom... kladdig, inte riktigt diarré, så den är inte vattnig. Bara lös.
  • SockerStinn
    MeAndBaby skrev 2013-02-01 16:19:12 följande:
    Och avföringen är liksom... kladdig, inte riktigt diarré, så den är inte vattnig. Bara lös.
    Det låter ju helt normalt för åldern. Och pruttig utan ont är heller inget konstigt. Jag hade inte brytt mig i detta läget faktiskt.
  • MeAndBaby
    SockerStinn skrev 2013-02-01 16:23:42 följande:
    Det låter ju helt normalt för åldern. Och pruttig utan ont är heller inget konstigt. Jag hade inte brytt mig i detta läget faktiskt.
    Att aldrig ha "fast" bajs alltså? Alltid gulaktigt kladd? Pruttarna luktar verkligen extremt illa oftast, han verkar besvärad av dem när de kommer vid 4-5-snåret på morgnarna (han vaknar och gnäller lite).
  • skogsvitter
    SockerStinn skrev 2013-02-01 16:23:42 följande:
    Va? Nej det är inte "helt normalt". Att vara ständigt lös i magen och ha problem med gaser, varför påstår du att det är normalt??
  • skogsvitter

Vad menar du med att celiaki inte är lika vanligt hos så små barn, menar du att detta ofta utvecklas när de blir äldre?

Dock är nog ägg och mjölk vanligast hos små barn och jag tycker symptomen TS beskriver låter främst som ägg... verkar vara vanligt att allergi mot både ägg och mjölk förekommer samtidigt.

Men allergier mot specifika sädesslag förekommer ju såklart också och det är inte samma sak som gluten, och ger heller inte samma symptom.
Svar på tråden Symptom på glutenallergi?