Symptom på glutenallergi?
Min son (1 år) har varit lös i magen i 1,5 mån. Gaser på det, men verkar ej ha ont, inga hudutslag eller så. Vilka är symptomen för glutenallergi/överkänslighet?
Äter mjölkfritt.
Min son (1 år) har varit lös i magen i 1,5 mån. Gaser på det, men verkar ej ha ont, inga hudutslag eller så. Vilka är symptomen för glutenallergi/överkänslighet?
Äter mjölkfritt.
Har en vän vars son har celiaki och som någon skrev tidigare att det inte visar sig på så små barn är helt fel. Han visade tecken på celiaki strax innan han fyllde 1 år sedan blev det akut.
Hans symtom var hårt bajs med blodstrimmor i. Ibland löst kladdigt bajs. Magen svullnade upp som en ballong. Han kräktes, gick ner i vikt
Blodprov visade att det var celiaki utan tvekan. Det behövdes inte göras någon biopsi eftersom blodprovet visade att det inte var någon tvekan.
Lycka till
Hej, Som mamma till en nu 9årig pojke med mjölkproteinsallergi, (som ej visar sig på testerna pga. de kontsgjorda ämnen som används), känner jag igen mig väl i vad du skriver ang. bajset. Alltså inte löst, inte hårt, men kladdigt. Han är inte förstoppad och har ont i magen, inte heller lös i magen, bara mjukt och kladdigt i konsistensen.
Vi har sedan han var 3,5 år haft problem med att han bajsar på sig utan att känna det riktigt. Det syns tydligt på hans förvåning och förtvivlan när han ska gå och kissa och kikar i byxorna. "Mamma, det var inte meningen. Jag visste inte!" Det har jag hört många gånger och i början trodde vi att han var inne i leken och glömde, men problemen kvarstod fastän vi bad dagispersonalen om hjälp.
Vi pratade med en annan familj vars något äldre pojke också bajsade på sig ofrivilligt. Min son äter helt mjökfritt, vi har haft kontakt med samma barnläkare sedan han var 2 år och haft ett (av mig krävt) möte med en dietist och fått ett par möten med en kvinna som endast arbetar med kiss och bajs-svårigheter på sjukhuset. Hon gjorde tom. ett lavemang på honom. Inte roligt, men doktorn trodde att min son var förstoppad. Vi har istället hela tiden hävdat att det har med konsistensen att göra därav mitt möte med dietisten.
Eftersom min egen mamma varit barn-dietist i 20 år började jag diskutera med henne. Mitt förslag har varit att vi kanske ätit "för nyttigt" (mycket grönsaker och inte en massa fett. Min pojke har fått sitta en stund varje kväll och "prova" (sedan 3 år tillbaka) för doktorn tyckte att det var nog ett bra sätt att lära tarmen fungera igen. Jag har bakat nästan allt bröd, fika lagat mat o dyligt som man får göra när man har allergi i familjen, men ändå verkar det inte hjälpa. Nu har han fått äta en knäckemacka (fullkorn Wasa Sport) för att öka fibrerna och det fungerar faktiskt bättre då. Han börjar känna när han behöver bajsa, men det fungerar inte fullt ut ändå. Har vi t.ex. pasta eller pizza (utan ost) så kan jag förutspå att han kommer in i samma visa igen redan efter några timmar. Därför har vi naturligtvis inte pasta/couscous längre utan serverar ris och potatis istället.
Vi misstänker att han inte tål vete och vi ska nu prova med att han inte får äta vete under några veckor. Jag är nästan övertygad om att detta är sista pusselbiten i detta oändligt långa spel. Vi har inte diskuterat med vår barnläkare utan testar på egen hand och tillsammans med vår son.
Oj, detta blev ett långt inlägg och jag hoppas det kan hjälpa en del. Återkom gärna om hur det går för ditt barn. Jag svarar gärna på frågor.
Kram Jojokaka