Symptom på glutenallergi?
Min son (1 år) har varit lös i magen i 1,5 mån. Gaser på det, men verkar ej ha ont, inga hudutslag eller så. Vilka är symptomen för glutenallergi/överkänslighet?
Äter mjölkfritt.
Min son (1 år) har varit lös i magen i 1,5 mån. Gaser på det, men verkar ej ha ont, inga hudutslag eller så. Vilka är symptomen för glutenallergi/överkänslighet?
Äter mjölkfritt.
Hej igen,
Vill bara ge lite feedback i halvtid ang. min pojk som vi håller mjölk- och vetefri.
Jag tyckte se en liten, liten skillnad efter bara en vecka med vetefri kost. (Jag har bakat mycket bröd på bl.a. dinkel och graham som är vetesorter). På skolan får han mjölk och glutenfritt (dvs. inte bara vetefritt utan även helt glutenfritt för det är enklare för skolan). Vi har därför även hemma utökat till helt glutenfritt. Vi märker en stor skillnad på den sista veckan. Vår pojke "känner" nu när han behöver gå på toa. Inga bajsiga kalsonger och en mer avslappnad kille märker vi tydligt.
När han var 3 år erbjöds han att lämna ett blodprov till Cipis-studien, dvs. en celiakistudie som erbjuds alla barn. Nu när han fyllde 9 år kom brev om att lämna blodprov igen till studien. Idag ringde en sjuksköterska från Cipis-studien. Hon berättar då att med ett enkelt blodprov kan man se om man är glutenintollerant......
Tror ni tårarna rann på mig? Efter så många år med förtvivlan, sömnbekymmer och ett evigt frågande, funderande, trixande, smygande så kan vi få besked via ett blodprov. Blodprovet ska tas när personen ifråga äter gluten och för att inte börja trixa igen utan ge sonen lite frid i livet och magen kommer vi troligtvis att testa under sommarlovet med mjöl/gluten igen bara för att riktigt kunna ställa en korrekt diagnos och inte bara mina gissningar/funderande och testande.
Jag håller tummarna för era familjer också.
Jojokaka
Hej! Vad skönt att det går framåt för er kille, att han mår bättre å bättre!!
Två frågor bara....har han haft några hudutslag eller liknande innan ni tog bort allt gluten, eller har han bara haft problem med magen? har han "följt sin tillväxtkurva" på BVC som barn?
Undrar eftersom vår sons (3 år) mage alltid varit "konstig" men inga direkta matallergier har hittats och han växer normalt...
Jojokaka, hur går det för er??