• MeAndBaby

Symptom på glutenallergi?

Min son (1 år) har varit lös i magen i 1,5 mån. Gaser på det, men verkar ej ha ont, inga hudutslag eller så. Vilka är symptomen för glutenallergi/överkänslighet?

Äter mjölkfritt. 

• Svar på tråden Symptom på glutenallergi?
  • Jojokaka

Hej igen,

Vill bara ge lite feedback i halvtid ang. min pojk som vi håller mjölk- och vetefri. 

Jag tyckte se en liten, liten skillnad efter bara en vecka med vetefri kost. (Jag har bakat mycket bröd på bl.a. dinkel och graham som är vetesorter). På skolan får han mjölk och glutenfritt (dvs. inte bara vetefritt utan även helt glutenfritt för det är enklare för skolan). Vi har därför även hemma utökat till helt glutenfritt. Vi märker en stor skillnad på den sista veckan. Vår pojke "känner" nu när han behöver gå på toa. Inga bajsiga kalsonger och en mer avslappnad kille märker vi tydligt. 

När han var 3 år erbjöds han att lämna ett blodprov till Cipis-studien, dvs. en celiakistudie som erbjuds alla barn. Nu när han fyllde 9 år kom brev om att lämna blodprov igen till studien. Idag ringde en sjuksköterska från Cipis-studien. Hon berättar då att med ett enkelt blodprov kan man se om man är glutenintollerant......

Tror ni tårarna rann på mig? Efter så många år med förtvivlan, sömnbekymmer och ett evigt frågande, funderande, trixande, smygande så kan vi få besked via ett blodprov. Blodprovet ska tas när personen ifråga äter gluten och för att inte börja trixa igen utan ge sonen lite frid i livet och magen kommer vi troligtvis att testa under sommarlovet med mjöl/gluten igen bara för att riktigt kunna ställa en korrekt diagnos och inte bara mina gissningar/funderande och testande. 

Jag håller tummarna för era familjer också.
    Jojokaka

• Jojokaka
    Jojokaka skrev 2013-03-10 22:43:52 följande:
    Hej igen,

Vill bara ge lite feedback i halvtid ang. min pojk som vi håller mjölk- och vetefri. 

Jag tyckte se en liten, liten skillnad efter bara en vecka med vetefri kost. (Jag har bakat mycket bröd på bl.a. dinkel och graham som är vetesorter). På skolan får han mjölk och glutenfritt (dvs. inte bara vetefritt utan även helt glutenfritt för det är enklare för skolan). Vi har därför även hemma utökat till helt glutenfritt. Vi märker en stor skillnad på den sista veckan. Vår pojke "känner" nu när han behöver gå på toa. Inga bajsiga kalsonger och en mer avslappnad kille märker vi tydligt. 

När han var 3 år erbjöds han att lämna ett blodprov till Cipis-studien, dvs. en celiakistudie som erbjuds alla barn. Nu när han fyllde 9 år kom brev om att lämna blodprov igen till studien. Idag ringde en sjuksköterska från Cipis-studien. Hon berättar då att med ett enkelt blodprov kan man se om man är glutenintollerant......

Tror ni tårarna rann på mig? Efter så många år med förtvivlan, sömnbekymmer och ett evigt frågande, funderande, trixande, smygande så kan vi få besked via ett blodprov. Blodprovet ska tas när personen ifråga äter gluten och för att inte börja trixa igen utan ge sonen lite frid i livet och magen kommer vi troligtvis att testa under sommarlovet med mjöl/gluten igen bara för att riktigt kunna ställa en korrekt diagnos och inte bara mina gissningar/funderande och testande. 

Jag håller tummarna för era familjer också.
    Jojokaka
    Hej igen,

Nu har vår son ätit helt glutenfri kost i snart 2 månader både på skola och hemma och vi märker en enorm skillnad. Inga bajsiga kalsonger, går på toa som om inget hänt och verkar lugnare och mer avslappnad också. Vi måste ha en testperiod där vi ger honom mat med gluten i i minst 3 månader. Sedan tas ett blodprov som skickas in till provtagning och ifall det visar positivt att det finns gluten i blodet, görs ett andra blodprov. Vår pojke är 9 år och vi pratar med honom om detta. Han förstår att vi måste gå igenom denna period för att han ska kunna få hjälpen i framtiden.

Läkaren som jag har haft kontakt med sedan han föddes kommer jag anmäla så lång det går. 
    Önskar ingen gå igenom det vi gjort och det är därför som jag har försökt skriva så öppet som möjligt.
    Ha det så bra.
    Jojokaka 
  • Jkpg Deluxe

Hej! Vad skönt att det går framåt för er kille, att han mår bättre å bättre!!
    Två frågor bara....har han haft några hudutslag eller liknande innan ni tog bort allt gluten, eller har han bara haft problem med magen? har han "följt sin tillväxtkurva" på BVC som barn?
    Undrar eftersom vår sons (3 år) mage alltid varit "konstig" men inga direkta matallergier har hittats och han växer normalt...  

• MeAndBaby
    Jkpg Deluxe skrev 2013-04-19 22:40:47 följande:
    Hej! Vad skönt att det går framåt för er kille, att han mår bättre å bättre!!

Två frågor bara....har han haft några hudutslag eller liknande innan ni tog bort allt gluten, eller har han bara haft problem med magen? har han "följt sin tillväxtkurva" på BVC som barn?

Undrar eftersom vår sons (3 år) mage alltid varit "konstig" men inga direkta matallergier har hittats och han växer normalt...  

Hej! Ja magen är nu i stort sett ?normal?, men det var många månader av undringar över deb lösa magen. Mjölk och gluten går bra. Nej han hade aldrig några hudutslag och följt alla kurvorna bra. Det var väl antagligen Toddlers Diarré han hade.
  • Jojokaka
    Jkpg Deluxe skrev 2013-04-23 22:17:38 följande:
    Jojokaka, hur går det för er?? 

Hej igen. Tack för att du frågar. Förlåt att tiden sprungit iväg. Vi har haft fullt upp med att testa här i sommar och vi ser ett långsamt, men bra resultat.

När vi i våras började med glutenfri kost (mjölkfritt har vi kört sedan han var bebis) märkte vi en positiv skillnad. Han började "känna" bättre, men inte helt bra blev det. Vi tog blodprov för gluten och alla möjliga matallergier, men inget resultat visade något.

Nu på sommarlovet har vi skrivit upp exakt allt som han ätit varje dag, både hemma och hos kompisar. Han blev bättre när han började äta "glutenfria" produkter och vi gick vidare med att ta bort allt vete, havre, råg och korn (på molekylnivå). Han började känna mycket bättre när han behövde gå på toaletten, men helt bra blev han när vi även tog bort VETESTÄRKELSEN som ofta används i glutenfria produkter. Hans mage och kropp känns avslappnad och mjuk. Tidigare hade han lite torr, knottrig hud, men den har blivit helt mjuk igen. UNDERBART!!!

Vi har nu efter cirka 2 månader provat att ge honom "fri/ren havre" under cirka 2 veckor och det går som en dans. Inga besvär med magen och en lycklig kille som drömmande doftar på havremackorna (Provena, pure oat and carrot rolls, se bild). Vi misstänker att hans mjölk-känslighet har vuxit bort när han var 3-4 år, men att han istället börjat reagera mot vete och även vetestärkelse kring denna tiden. Vi fortsätter dock med mjölkfri kost tills vi är helt säkra på vad det är han inte mår bra av. Om 2-3 veckor tänkte vi fortsätta (om havren fungerar bra som nu) med råg och sedan korn. Efter detta vågar vi ge honom mjölk, men för att inte blanda ihop och vara 100% säkra, så gör vi såhär. Bättre att ta några veckor/månader nu än att fortsätta i flera år.

Jag vill också ge tipset om att be/kräva att kompisarna och deras föräldrar inte ger mjöl eller mjölk för att vara "snälla" eller för att de inte orkar. Annars förstörs ju testet. Vi erbjuder alltid att skicka med fika/mat för att det ska bli så lätt som möjligt att hänga med och leka. Vi har bara sagt att han får ont i magen och alla behöver inte veta den riktiga reaktionen med "diarre"/lös mage.

Du får gärna maila mig på [email protected] om du har fler frågor och vill ha snabbare svar.
    Tack än en gång för att du frågade.  

Kram JojoKaka

• lilyros
    SockerStinn skrev 2013-02-01 18:18:51 följande:
    Ok, gulaktigt bajs och extremt illaluktande bajs som han vaknar av och gnäller av (=ont och besvärad av det) är något helt annat än det du beskrev ovan. Snälla, vill du ha vettiga svar så BESKRIV ordentligt. Jag har liksom inte sett bajset själv utan kan bara svara som du frågar.

Nej, det låter inte normalt. Kan vara ägg, soja, sädesslag, gluten, fisk eller något annat.

Jag menar att det är normalt för små barn att vara både lite hårda och lite lösa i magen. När jag bad ts beskriva fick jag svaret "kladdigt". Vilket barnläkare beskriver som normalt i den åldern. Inte gult, inte grönt, inte illaluktande, det faller utangför det normala men inte kladdigt. TS beskrev inte problem med gaser, bara att barnet pruttade ofta. Det gör de flesta (även vuxna - bara att de gör det på toa så man inte märker av det på samma sätt). 
    Ja, celiaki uppstår i olika ålder hos olika personer. Förr trodde man inte att det kunde uppstå typ innan 2 års ålder men det kan det. Det är bara vanligare att det uppstår senare än så.
    Veteallergi är mycket vanligt hos spädbarn och växer ofta bort innan skolåldern, så det passar ju bra in. 

Min son hade liknande symtom (fast grönt rinnande bajs då) på fisk o ägg. De allergierna är ju lite besläktade, liksom mjölk är med soja. Ägg är inte besläktat med mjölk, men eftersom båda allergierna är mycket vanliga förekommer båda ofta samtidigt ändå.

Hur vet man om barnet endast har veteallergi eller celiaki? Min unge har ätit glutenfritt sedan i måndags och vi märker redan skillnad på avföring, humör, aptit och sömn! 
  • skogsvitter
    lilyros skrev 2013-10-26 07:42:43 följande:
    Hur vet man om barnet endast har veteallergi eller celiaki? Min unge har ätit glutenfritt sedan i måndags och vi märker redan skillnad på avföring, humör, aptit och sömn! 
    Symptomen skiljer sig mycket, vad hade barnet för symptom innan och vad är det mer specifikt som har blivit bättre? Vad ger ni för glutenfria produkter? Många innehåller veteprotein, har man då veteallergi istället för, eller utöver, glutenintolerans, då kan man naturligtvis inte äta de glutenfria produkterna som har veteprotein.

Veteallergi ger allergiska reaktioner i direkt anslutning med intaget eller om man andats in vetemjölets damm osv. Allergiska reaktioner kan som bekant vara eksem, utslag, magbesvär och andningsbesvär tex. Allergiska reaktioner går också ofta över snabbt igen.

Eftersom glutenintolerans inte är en allergi så existerar inte den typen av snabba allergiska reaktioner utan det blir en smygande påverkan inuti kroppen istället, som sakta men säkert bryter ner hela kroppens immunförsvar, inte bara i mage och tarm alltså (det är ju en autoimmun sjukdom). En autoimmun reaktion går inte över snabbt, även om de ytliga symptomen kan märkas tidigt så har hela kroppens inre system skadats och behöver tid för att reparera sig.
  • lilyros
    skogsvitter skrev 2013-10-26 08:43:16 följande:
    Symptomen skiljer sig mycket, vad hade barnet för symptom innan och vad är det mer specifikt som har blivit bättre? Vad ger ni för glutenfria produkter? Många innehåller veteprotein, har man då veteallergi istället för, eller utöver, glutenintolerans, då kan man naturligtvis inte äta de glutenfria produkterna som har veteprotein.

Veteallergi ger allergiska reaktioner i direkt anslutning med intaget eller om man andats in vetemjölets damm osv. Allergiska reaktioner kan som bekant vara eksem, utslag, magbesvär och andningsbesvär tex. Allergiska reaktioner går också ofta över snabbt igen.

Eftersom glutenintolerans inte är en allergi så existerar inte den typen av snabba allergiska reaktioner utan det blir en smygande påverkan inuti kroppen istället, som sakta men säkert bryter ner hela kroppens immunförsvar, inte bara i mage och tarm alltså (det är ju en autoimmun sjukdom). En autoimmun reaktion går inte över snabbt, även om de ytliga symptomen kan märkas tidigt så har hela kroppens inre system skadats och behöver tid för att reparera sig.
    Jag måste ha missuppfattat, veteallergi lät sju resor värre, det positiva är ju dock att det växer bort vilket inte celiaki gör. Hon började helt med glutenfri kost sedan måndags och de lösa diarreéblöjorna har blivit normalt bajs, ff lite gulaktigt men klumpar istället för diarré. Dock kom det en lös blöja i morse + att hon sov dåligt i natt så jag undrar om hon fick i sig ngt gluten igår. För övrigt har vi redan sett skillnad på sömn och orken om dagarna. Helt galet vilket förändring endast på 6 dagar!
    Diarré
  • SockerStinn
    lilyros skrev 2013-10-26 07:42:43 följande:
    För att veta om barnet har celiaki behöver man ta prov för detta. I regel tar man blodprov och om det visar positivt går man vidare med biopsi av tarmen. För att testerna ska ge utslag får man INTE UTESLUTA gluten ur kosten innan, utesluta ur kosten ska man bara göra efter råd från sjukvården!!!!

Veteallergi ger ibland utslag vid allergitest. Lapptest (patch-test) är det som oftast ger ositit utslag, men allergi(överkänslighet utan utslag på test är också vanligt. Då testar man genom att utesluta det ur kosten och sen ge igen för att se om symtomen försvinner under uteslutning för att sedan återkomma när man ger det igen. Det är ofta svårt att återinföra vete/gluten igen, därför behöver man ta test mot gluten INNAN man utesluter vete ur kosten!! 
Svar på tråden Symptom på glutenallergi?