Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Symptom på glutenallergi?

SockerStinn skrev 2013-02-01 16:23:42 följande:
    Det låter ju helt normalt för åldern. Och pruttig utan ont är heller inget konstigt. Jag hade inte brytt mig i detta läget faktiskt.
    Va? Nej det är inte "helt normalt". Att vara ständigt lös i magen och ha problem med gaser, varför påstår du att det är normalt??
  • skogsvitter
    SockerStinn skrev 2013-01-31 15:55:15 följande:
    Han äter helt mjölkfritt, inte bara laktosfritt?

Hur lös avföring är lös? Kan det vara att han får i sig för mycket fiber via havredrycken t.ex? 

Äggallergi är vanligt. Sojaallergi är vanligt om man har mjölkallergi. Även veteallergi är vanligt hos småbarn. Glutenintollerans är inte lika vanligt hos så små barn, men förekommer. 
    Vad menar du med att celiaki inte är lika vanligt hos så små barn, menar du att detta ofta utvecklas när de blir äldre?

Dock är nog ägg och mjölk vanligast hos små barn och jag tycker symptomen TS beskriver låter främst som ägg... verkar vara vanligt att allergi mot både ägg och mjölk förekommer samtidigt.

Men allergier mot specifika sädesslag förekommer ju såklart också och det är inte samma sak som gluten, och ger heller inte samma symptom.
  • skogsvitter
    lilyros skrev 2013-10-26 07:42:43 följande:
    Hur vet man om barnet endast har veteallergi eller celiaki? Min unge har ätit glutenfritt sedan i måndags och vi märker redan skillnad på avföring, humör, aptit och sömn! 
    Symptomen skiljer sig mycket, vad hade barnet för symptom innan och vad är det mer specifikt som har blivit bättre? Vad ger ni för glutenfria produkter? Många innehåller veteprotein, har man då veteallergi istället för, eller utöver, glutenintolerans, då kan man naturligtvis inte äta de glutenfria produkterna som har veteprotein.

Veteallergi ger allergiska reaktioner i direkt anslutning med intaget eller om man andats in vetemjölets damm osv. Allergiska reaktioner kan som bekant vara eksem, utslag, magbesvär och andningsbesvär tex. Allergiska reaktioner går också ofta över snabbt igen.

Eftersom glutenintolerans inte är en allergi så existerar inte den typen av snabba allergiska reaktioner utan det blir en smygande påverkan inuti kroppen istället, som sakta men säkert bryter ner hela kroppens immunförsvar, inte bara i mage och tarm alltså (det är ju en autoimmun sjukdom). En autoimmun reaktion går inte över snabbt, även om de ytliga symptomen kan märkas tidigt så har hela kroppens inre system skadats och behöver tid för att reparera sig.
  • skogsvitter

Varför skulle det vara svårt att återinföra vete i kosten?

Testerna är inte trovärdiga, och DNA-testet som egentligen är det enda man numera har att gå efter när det gäller gluten är inte beroende av om du ätit gluten eller ej. Har man en pågående inflammation i tarmen pga den autoimmuna reaktionen så kan man se den flera månader efter att man uteslutit gluten också för den delen. De kan mäta inflammationsvärdet och därigenom kunna tolka om man ev har celiaki eller ej. Min dotter hade tex fortfarande förhöjda värden trots att det vid testets tillfälle var 3 månader sedan vi slutade med gluten.

Så det stämmer inte riktigt att man inte får utesluta gluten. Det enda som kan hända är att risken ökar något för att det vanliga glutentestet inte visar något, men med tanke på hur osäkert det testet är och hur stor risken är att det inte visar något annars heller så känns det bara löjligt att dra upp det som ett argument att man inte får utesluta gluten... förmodligen kommer man övergå allt mer till andra tester för att kunna utesluta celiaki, som tex mäta graden av inflammation i kroppen, DNA-test och/eller andra värden.

• skogsvitter
    lilyros skrev 2013-10-27 20:59:22 följande:
    Jag måste ha missuppfattat, veteallergi lät sju resor värre, det positiva är ju dock att det växer bort vilket inte celiaki gör. Hon började helt med glutenfri kost sedan måndags och de lösa diarreéblöjorna har blivit normalt bajs, ff lite gulaktigt men klumpar istället för diarré. Dock kom det en lös blöja i morse + att hon sov dåligt i natt så jag undrar om hon fick i sig ngt gluten igår. För övrigt har vi redan sett skillnad på sömn och orken om dagarna. Helt galet vilket förändring endast på 6 dagar!
    Nja, skulle inte säga att veteallergi är värre faktiskt... ja visst det är ju de klassiska allergiska reaktioner och om man har en mycket extrem och kraftig allergi så kan det ju orsaka allvarliga svårigheter som tex då att det sätter sig på andningen. Men det är ju samma sak som med nötter, eller allergi mot katter, eller vad som helst. Dessutom växer det som sagt vanligtvis bort.

Celiaki gör ju istället att hela kroppen långsamt bryts sönder inifrån om man fortsätter och fortsätter att mata på med gluten, och i ett långt gånget skede blir symptomen i princip likadana som vid cancer, eller som vid aids eller hepatit C. Immunförsvaret blir obefintligt till slut. Vi trodde ju att vår dotter hade fått leukemi när hon var som sämst Men då var det "bara" gluten som var problemet! Det är verkligen helt sjukt egentligen, men så illa kan det faktiskt bli... skillnaden är att det tar flera flera år för de allra flesta innan kroppen hunnit brytas ner så pass att det märks så tydligt och så att barnet verkligen blir riktigt sjukt. Fortfarande är det inte i samband med själva intaget av gluten (dock kräktes vår dotter några gånger i samband med överdos av gluten, tex när det var kalas med mycket tårta etc och så kanske pasta till middag) utan det är själva allmäntillståndet hos barnet som försämras.
  • skogsvitter
    SockerStinn skrev 2013-10-29 21:08:19 följande:
    Vad jag har läst är det DNA-proverna som är osäkra. Min son gjorde biopsi för knappt ett år sedan, och vi fick inte utesluta gluten innan. Min dotter uteslöt gluten innan, så hon fick inte göra biopsi uta att återinföra gluten i minst 3 månader innan - vilket inte var möjligt så den utredningen uteblev. 

Jag är inte ensa om denna upplevelse, celiakiföreningen går ut med samma info. 
    Undrar fortfarande vad du menar med "inte möjligt"?

Vad för info går celiakiföreningen ut med? Att testerna är stensäkra bara man äter gluten? Tvivlar starkt.

DNA-proverna visar med 100% säkerhet om du öht har anlag för att alls kunna utveckla celaki eller ej. Ca 50% av Sveriges befolkning antas idag ha de anlagen. I kombination med upplevda symptom man man med mycket stor säkerhet säga om det rör sig om celaki om man får ett positivt svar på DNA-testet. Kallar du det osäkert?

Man kan ju givetvis vara en av dessa 50% som har anlagen, men som inte utvecklat celiaki ändå (kanske aldrig någonsin, eller kanske det sker om 20 år, vem vet) men då har man ju heller inga symptom och mår förstås bra, så då finns ju inget att utreda. Men har man anlagen och man har symptomen så är ju diagnosen fullkomligt solklar.
  • skogsvitter

Du läser ju inte ens vad jag skriver, du gör ju helt egna tolkningar! Läs om så ser du att jag skrivit exakt det du citerar med utifrån vår situation. Jag lever liksom mitt i det. De har vägrat göra gastro på min dotter, det är en mycket obehaglig undersökning som de in i det längsta undviker om det är möjligt att ställa diagnos på andra sätt.

• skogsvitter

Du undviker däremot att svara på min fråga till dig, utan snurrar istället in dig i en massa fakta du inte ens själv tycks fatta, som om jag inte redan vet exakt hur det aktuella läget ser ut just nu när det gäller celiaki!? Haha

Varför är det svårt att återinföra vete?

Svar på tråden Symptom på glutenallergi?