MeAndBaby skrev 2013-02-01 16:33:11 följande:
Att aldrig ha "fast" bajs alltså? Alltid gulaktigt kladd? Pruttarna luktar verkligen extremt illa oftast, han verkar besvärad av dem när de kommer vid 4-5-snåret på morgnarna (han vaknar och gnäller lite).
Ok, gulaktigt bajs och extremt illaluktande bajs som han vaknar av och gnäller av (=ont och besvärad av det) är något helt annat än det du beskrev ovan. Snälla, vill du ha vettiga svar så BESKRIV ordentligt. Jag har liksom inte sett bajset själv utan kan bara svara som du frågar.
Nej, det låter inte normalt. Kan vara ägg, soja, sädesslag, gluten, fisk eller något annat.
skogsvitter skrev 2013-02-01 17:28:38 följande:
Va? Nej det är inte "helt normalt". Att vara ständigt lös i magen och ha problem med gaser, varför påstår du att det är normalt??
Jag menar att det är normalt för små barn att vara både lite hårda och lite lösa i magen. När jag bad ts beskriva fick jag svaret "kladdigt". Vilket barnläkare beskriver som normalt i den åldern. Inte gult, inte grönt, inte illaluktande, det faller utangför det normala men inte kladdigt. TS beskrev inte problem med gaser, bara att barnet pruttade ofta. Det gör de flesta (även vuxna - bara att de gör det på toa så man inte märker av det på samma sätt).
skogsvitter skrev 2013-02-01 17:34:10 följande:
Vad menar du med att celiaki inte är lika vanligt hos så små barn, menar du att detta ofta utvecklas när de blir äldre?
Dock är nog ägg och mjölk vanligast hos små barn och jag tycker symptomen TS beskriver låter främst som ägg... verkar vara vanligt att allergi mot både ägg och mjölk förekommer samtidigt.
Men allergier mot specifika sädesslag förekommer ju såklart också och det är inte samma sak som gluten, och ger heller inte samma symptom.
Ja, celiaki uppstår i olika ålder hos olika personer. Förr trodde man inte att det kunde uppstå typ innan 2 års ålder men det kan det. Det är bara vanligare att det uppstår senare än så.
Veteallergi är mycket vanligt hos spädbarn och växer ofta bort innan skolåldern, så det passar ju bra in.
Min son hade liknande symtom (fast grönt rinnande bajs då) på fisk o ägg. De allergierna är ju lite besläktade, liksom mjölk är med soja. Ägg är inte besläktat med mjölk, men eftersom båda allergierna är mycket vanliga förekommer båda ofta samtidigt ändå.