Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Symptom på glutenallergi?

Han äter helt mjölkfritt, inte bara laktosfritt?

Hur lös avföring är lös? Kan det vara att han får i sig för mycket fiber via havredrycken t.ex? 

Äggallergi är vanligt. Sojaallergi är vanligt om man har mjölkallergi. Även veteallergi är vanligt hos småbarn. Glutenintollerans är inte lika vanligt hos så små barn, men förekommer. 

• SockerStinn
    MeAndBaby skrev 2013-02-01 16:19:12 följande:
    Och avföringen är liksom... kladdig, inte riktigt diarré, så den är inte vattnig. Bara lös.
    Det låter ju helt normalt för åldern. Och pruttig utan ont är heller inget konstigt. Jag hade inte brytt mig i detta läget faktiskt.
  • SockerStinn
    MeAndBaby skrev 2013-02-01 16:33:11 följande:
    Att aldrig ha "fast" bajs alltså? Alltid gulaktigt kladd? Pruttarna luktar verkligen extremt illa oftast, han verkar besvärad av dem när de kommer vid 4-5-snåret på morgnarna (han vaknar och gnäller lite).
    Ok, gulaktigt bajs och extremt illaluktande bajs som han vaknar av och gnäller av (=ont och besvärad av det) är något helt annat än det du beskrev ovan. Snälla, vill du ha vettiga svar så BESKRIV ordentligt. Jag har liksom inte sett bajset själv utan kan bara svara som du frågar.

Nej, det låter inte normalt. Kan vara ägg, soja, sädesslag, gluten, fisk eller något annat.
    skogsvitter skrev 2013-02-01 17:28:38 följande:
    Va? Nej det är inte "helt normalt". Att vara ständigt lös i magen och ha problem med gaser, varför påstår du att det är normalt??
    Jag menar att det är normalt för små barn att vara både lite hårda och lite lösa i magen. När jag bad ts beskriva fick jag svaret "kladdigt". Vilket barnläkare beskriver som normalt i den åldern. Inte gult, inte grönt, inte illaluktande, det faller utangför det normala men inte kladdigt. TS beskrev inte problem med gaser, bara att barnet pruttade ofta. Det gör de flesta (även vuxna - bara att de gör det på toa så man inte märker av det på samma sätt). 
    skogsvitter skrev 2013-02-01 17:34:10 följande:
    Vad menar du med att celiaki inte är lika vanligt hos så små barn, menar du att detta ofta utvecklas när de blir äldre?

Dock är nog ägg och mjölk vanligast hos små barn och jag tycker symptomen TS beskriver låter främst som ägg... verkar vara vanligt att allergi mot både ägg och mjölk förekommer samtidigt.

Men allergier mot specifika sädesslag förekommer ju såklart också och det är inte samma sak som gluten, och ger heller inte samma symptom.
    Ja, celiaki uppstår i olika ålder hos olika personer. Förr trodde man inte att det kunde uppstå typ innan 2 års ålder men det kan det. Det är bara vanligare att det uppstår senare än så.
    Veteallergi är mycket vanligt hos spädbarn och växer ofta bort innan skolåldern, så det passar ju bra in. 

Min son hade liknande symtom (fast grönt rinnande bajs då) på fisk o ägg. De allergierna är ju lite besläktade, liksom mjölk är med soja. Ägg är inte besläktat med mjölk, men eftersom båda allergierna är mycket vanliga förekommer båda ofta samtidigt ändå.

• SockerStinn
    MeAndBaby skrev 2013-02-19 08:01:57 följande:
    Tack för ditt svar!

Igår var vi på barnmottagningen och testade ägg och mjölk igen då, pricktest, men visade inget nu heller. Så vi börjar provocera med lite mjölk snart och ser.  Lämnade även blodprov för gluten, så om en vecka får vi se vad det visar. Ska lämna avföringsprov igen (mask el likn tror jag..?)
    Ett avföringsprov visar på inflammation i tarmen, t.ex. laktosintollerans och allergier ger en lätt inflamation och chrons mm ger stark inflammation i tarmen .Det är iaf det som testats när vi lämnat avföringsprov. På mitt ena barn visade det lätt inflammation så det bekräftade att det handlade om en matallergi trots negativa prick/blod/patch-tester och också att det inte var någon inflammatorisk tarmsjukdom. Bra test när allergitesterna inget visar, barnet har långsamma reaktioner så det är svårt att veta vad som ger reaktionen och man ibland tvivlar på om det är nått fel alls.  
  • SockerStinn
    lilyros skrev 2013-10-26 07:42:43 följande:
    Hur vet man om barnet endast har veteallergi eller celiaki? Min unge har ätit glutenfritt sedan i måndags och vi märker redan skillnad på avföring, humör, aptit och sömn! 
    För att veta om barnet har celiaki behöver man ta prov för detta. I regel tar man blodprov och om det visar positivt går man vidare med biopsi av tarmen. För att testerna ska ge utslag får man INTE UTESLUTA gluten ur kosten innan, utesluta ur kosten ska man bara göra efter råd från sjukvården!!!!

Veteallergi ger ibland utslag vid allergitest. Lapptest (patch-test) är det som oftast ger ositit utslag, men allergi(överkänslighet utan utslag på test är också vanligt. Då testar man genom att utesluta det ur kosten och sen ge igen för att se om symtomen försvinner under uteslutning för att sedan återkomma när man ger det igen. Det är ofta svårt att återinföra vete/gluten igen, därför behöver man ta test mot gluten INNAN man utesluter vete ur kosten!! 
  • SockerStinn

Vad jag har läst är det DNA-proverna som är osäkra. Min son gjorde biopsi för knappt ett år sedan, och vi fick inte utesluta gluten innan. Min dotter uteslöt gluten innan, så hon fick inte göra biopsi uta att återinföra gluten i minst 3 månader innan - vilket inte var möjligt så den utredningen uteblev. 

Jag är inte ensa om denna upplevelse, celiakiföreningen går ut med samma info. 

• SockerStinn

Det gastro och celiakiföreningen säger är att gastroskopi är det so behövs för att sätta diagnos. Om man äter gluten och man får ett negativt test med gastro är sannolikheten mycket liten att det ändå skulle vara celiaki. Däremot om man utesluter gluten innan är den risken påtaglig.

Hur kan du säga att ett test som ger 50% utslag för en sjukdom som bara finns hos 20% av befolkningen är säker? Det är mer än hälften av alla som får positivt utslag på testet so INTE har sjuksomen. Och symtomen är ju ofta diffusa och de kan variera enormt.  

• SockerStinn
    Indikation för att ta DNA-tet
    För att utesluta celiaki i osäkra fall.
    För att uppskatta risken att insjukna i celiaki hos symptomfria personer med förhöjd risk, så som nära
    släktingar till celiakipatienter, insulindiabetiker, personer med Sjögrens syndrom eller Basedows sjukdom
    samt personer med IgA brist.
    http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/attachments/platform/directories/1139818972_403_e448/assets/Celiaki_20100122.pdf

Således inte för att ställa diagnos.

Här kan man läsa ett blogginlägg från en person som tagit ett sådant test:  
    http://www.ursprungsliv.nu/2012/12/glutenintolerans-och-dna-test/

• SockerStinn
    skogsvitter skrev 2013-10-30 20:45:58 följande:
    Du undviker däremot att svara på min fråga till dig, utan snurrar istället in dig i en massa fakta du inte ens själv tycks fatta, som om jag inte redan vet exakt hur det aktuella läget ser ut just nu när det gäller celiaki!? Haha

Varför är det svårt att återinföra vete?
    För att det är svårt att äta något man reagerar på oavsett om det är genom allergi eller celiaki. När man utesluter det ur kosten blir man ofta mer känslig mot reaktionen. Jag har själv sett det hos min sädesslagsallergiska dotter och känt det tydligt hos mig själv med ett annat födoämne. 

Min son genomgick gastro och det är B-S att det är något man måste undvika i det längsta. Söva- undersöka - klart. Så länge barnet inte reagerar mot sövning så klart, då får man ju tänka i andra banor. 

Jo jag förstår vad du skriver, och det är inte samma som det står i länkarna. Du säger att DNA-testet utesluter 100%-ign när det är negativt medans de som tar testen säger att det är 92%-ig säkerhet. DVS det finns en liten grupp som har celiaki trots negativa svar med DNA-test. DNA_test är bara en vägledning för om man ska gå vidare med gastro eller inte, så står det i länken.  
Svar på tråden Symptom på glutenallergi?