• Eniara

Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?

Hej!

Jag blir mamma i januari och läser på allt jag hittar om amning.
    Precis som med viktnedgång så verkar amning vara olika svårt för olika kvinnor. Dvs vissa måste kämpa och anstränga sig betydligt mer än andra för att det ska hända något.
    Jag ställer in mig på att jag kommer att vara en av dom som måste kämpa extra mycket då min mor hade stora problem med sin amning.

Eftersom det bildas mer prolaktin vid nattamning, bör jag sätta alarm för att jag och barnet ska vakna med jämna mellanrum och amma ofta? Mamma lät mig sova genom nätterna och jag tänker mig att det kanske var en anledning till att mammas mjölkproduktion aldrig kom igång ordentligt. (Det är lite ironiskt då man oftast får höra att barnen skriker dygnet runt den första tiden men så var det inte för min mamma).

Ni som har lätt för att amma, vad är era bästa tips? Ni som har haft svårt men lyckades till slut, vad är era bästa tips?

• Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?
  • Liten elak och intelligent
    rödnos skrev 2013-02-05 23:30:46 följande:
    Hjälp!!!!! Mitt högre bröst släpper ingen mjölk till pumpen!!! Födde iof bara för en vecka sedan om det spelar roll? Vad ska jag göra???

Det är jättevanligt att man inte får ut mjölk vid pumpning men vid amning. Varför pumpar du? Något som kan underlätta att mjölken rinner till är värme. Ställ dig i en varm dusch en stund, lägg på en värmd vetepåse...... Vissa får också ut mjölk lättare om de handmjölkar än ok de använder pump. Vad har du för pump? Man kan också testa olika ställningar. När jag haft mjölkstockning och mjölken haft svårt att komma ut så har det varit bäst att ligga på sidan eller att stå på alla fyra (jepp, man känner sig precis som en ko ).
  • rödnos

Tack!
    Jag har dock redan kört alla de där knepen. Pumpar för att kunna sluppa ge ersättning om jag skulle bli sjuk och inte kunna amma under en kort period, eller om jag måste iväg och inte kan ta med sonen etc etc.
    Detta är andra barnet och jag pumpade utan problem med dottern för 2,5 år sedan.
    (Av erfarenhet vet jag att det är riktigt smart att ha extra i både kyl och frys om det händer nåt... Vart inlagd förra gången tex och om ca 2-3 veckor ska min far hjärtopereras varpå han kommer ligga på sjukhus i sammanlagt ca 2 veckor efter. Vill inte ta med lilleman till sjukhuset då han bara är ett par veckor gammal, det går RS etc sjukhusvakterier osv)
    Fattar liksom inte, kan det vara så här olika i produktionen?
    Dottern intensivammade iof på ett helt annat sätt än vad sonen nu gör. Han äter klart på 20-30 min och sover sen allt från 5 min till 4 timmar. Hon ville amma minst en timme, pausa i kanske 15-20 min för att sen på't igen, dygnet runt. Detta var alltså under de första kanske tre veckorna men kanske att det boostade produktionen så pass att det var därför som jag kunde pumpa ur större mängder än nu så tidigt?.

Jag har en Medela Swing.

• rödnos

Kanske spelar det in att jag förrförra natten hade feberfrossa och igår natt migrän...
    Såriga bröstvårtor... Jäkla gissel!

• mormamma

Hej
    Har haft lätt för att amma och ammat tre barn som alla tre varit riktiga tjockisar
    Mina råd till dig är:
    - inställningen: Tänk dig att du kan amma. Föreställ dig inga svårigheter utan tänk att du och din bebis kan detta. Dock krånglar det lite för alla någon gång utan att det för den sakens skull är något fel. Amma på bara så löser det sig oftast. 
    - Fri amning: Låt bebisen ligga på bröstet (om möjligt) efter förlossning och själv söka bröstet. Låt den sedan amma i princip när och hur länge som helst. Mitt första barn ammade/snuttade i princip hela dygnet den första tiden. Lär dig amma liggande och sittande i olika positioner. 
    - Köp en skön och bra amningsbh eller linne.
    - Vädra brösten när/om du får sår. Det gör ont att amma i början även om barnet har rätt tag och det är helt normalt.  Ömma bröstvårtor måste härdas lite. Ev. kan man behöva smörja med ex bephanten eller ha amningsnapp. 
    - Låt din man passa upp på dig. 
    - Våga amma offentligt utan att skämmas. Nu menar jag inte att du ska fläka upp brösten hela tiden men att lite diskret vika upp tröjan och mata sitt barn är inte fult och att sitta gömd bakom sjalar har gjort mig mer stressad än nödvändigt. Istället har jag om jag varit ute på restaurang valt ett bord i ett hörn etc och satt mig med ryggen mot merparten av de andra gästerna. På så sätt har jag kunnat amma utan att känna att jag stör någon. 
    - Om det inte funkar, ring amningshjälpen.

Lycka till! 

• rödnos

Lite invändningar då:

Använd INTE amningsnappar då de kan störa produktionen och funkar ungefär som ett skavsårsplåster, dvs de löser inget problem i sig själva.

Om du får sår och blåsor: köp Medelas vårtskydd! Vårtorna läker som fortast i fuktig miljö från bröstmjölken. Du kan även smörja med purelan salvan från Medela för att hålla vårtorna mjuka. De glider då lättare upp i gommen utan att "krasas sönder" på vägen eller om destillera hamna fel.

Var inte rädd för att stoppa in ett fuktat lillfinger i mungipan på bebisen om det efter tio sekunder fortfarande gör ont på dig. Lägg sen till på nytt för bättre tag.
    Har du redan sår eller blåsor så kommer rätt grepp ändå inte göra ont.

en som tyvärr fått testa på typ allt Sonja gå fel med amning. MEN sen blev det det bästa som finns!

• mormamma

Stämmer säkert bra. Har aldrig haft amningsnapp själv utan kört på att smörja med bröstmjölk och sen suttit utan tröja i soffan någon timme för att lufta lite. När såret var som värst smörjde jag även med Bephanten. Gick då över på någon dag. 

Sen får man amma och gråta samtidigt, även om det inte är så kul men allt i livet är ju inte bara en dans på rosor.. Men det går över. En bra sak som man lär sig med barn. Alla jobbiga perioder/faser går över

• hannis

Mina tips:

Amma ofta, låt bebisen styra och glöm klockan.
    Ha bebisen nära, hud mot hud sp mycket som möjligt. 
    Vila mycket, låt pappan sköta all markservice i början.
    Ät och drick ordentligt. Drick gärna söta drycker som saft eller juice samt massor av vatten
    Undvik napp i början. Bebisen skall suga på bröstet så ofta som möjligt. 
    Ge inte ersättning för att bebisen vill amma ofta. Det är BRA att bebisen ammar ofta. Vänta även med att pumpa och ge i flaska tills amningen är etablerad. 
    Lufta bröstvårtorna och smöj med bröstmjölk innan och efter varje amning. Det rengör och läker. 
    Läs på ordentligt vad gäller ökningsperioder och tro på din egen förmåga att amma
    Hitta bekväma amningsställningar
    Använda opafrymerade hudprodukter så att du luktar mjölk för bebisen, inte parfym
    Tänk på att amningsperdioden är kort. Få inte panik över att du är så låst vid bebisen. Om bara 6 månader kan bebisen äta fast föda och denna "ihopsittarfas" är över. 

• Eniara

Hej! Det har gått jättebra med amningen. Långt över förväntan. Min lilla pojk hade bara gått ner 10g på efterkontrollen och har ökat stadigt i vikt sen dess. Han föddes den 21 jan på 3360g och i tisdags var han uppe i 4220g. :) Jag har gott om mjölk och han är en hejare på att suga. Fick lite sår första veckan men det gjorde inte speciellt ont. Har redan haft en liten stockning förmodligen pga för tight bh men den gjorde inte direkt ont heller. Så det har än så länge varit en drömstart :)

• Skogsnattviol

Jag hade problem med att det gjorde ont för hon hade för nätt tag - sen blir det ond cirkel, hon suger hårdare för det inte kommer mjölk - jag släpper inte ner för det gör ont. Blir inte bra alls. BVCsköterskan sa att jag kan ta bröstmjölk och smörja med före amningen för att minska friktionen mellan bröstvårta och bebismun. Har dock svårt att släppa ner mjölken utan bebis, är väl trögmjölkad så att säga. Kom på att saliv fungerar ännu bättre som smörjmedel. Kanske lite äckligt tycker vissa men fungerar jättebra. Sen att korrigera direkt när taget blir för nätt dvs lossa och ta nytt tag. Nu går det mkt bättre.

• rödnos

Testa purelan annars. Jag smörjde på just innan amning och efter ett par dagar ar det så bra att jag inte behöver det heller längre. Använder babyolja på brösten istället för tvål vilket gör underverk för brösten!

Ang mjölkstockning.... Var glad du som inte tyckte det hör ont. Var ingen allvarlig variant du fick i så fall för får man det så gör det jävulskt ont. pumpen blir ens bästa vän!

• livetimagen

Till TS:
    Vad bra att allt har gått bra.. Min son är 6månader och allt eftersom vi introducerat gröt och mat så har min mjölk minskat.. Men jag har märkt att det går att hålla mjölken igång mer om man dricker massvis med vatten!! Det är vad som fungerar för mig iaf.. Kanske ett tips som även fungerar för dig när mjölken börjar sina..

Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?