Inlägg från: rödnos |Visa alla inlägg
  • rödnos

Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?

Favoritar!

Inne på andra dygnet med ömma vårtor. Andra barnet och det går bättre denna gången tack vare erfarenhet.

Graphico appen var ett jättebra tips!

Jag använder Medelas vårtformare för de sa på apoteket att det var samma som "skydd". Tycker dock det är opraktiskt på natten eftersom det då ligger mjölk och skvalpar i dem och läcker. Finns det ingen annan modell som enbart luftar? Misstänker hon sålde fel till sambon på Apoteket...

• rödnos

Hjälp!!!!!

Mitt högre bröst släpper ingen mjölk till pumpen!!!
    Födde iof bara för en vecka sedan om det spelar roll?

Vad ska jag göra???

• rödnos

Tack!
    Jag har dock redan kört alla de där knepen. Pumpar för att kunna sluppa ge ersättning om jag skulle bli sjuk och inte kunna amma under en kort period, eller om jag måste iväg och inte kan ta med sonen etc etc.
    Detta är andra barnet och jag pumpade utan problem med dottern för 2,5 år sedan.
    (Av erfarenhet vet jag att det är riktigt smart att ha extra i både kyl och frys om det händer nåt... Vart inlagd förra gången tex och om ca 2-3 veckor ska min far hjärtopereras varpå han kommer ligga på sjukhus i sammanlagt ca 2 veckor efter. Vill inte ta med lilleman till sjukhuset då han bara är ett par veckor gammal, det går RS etc sjukhusvakterier osv)
    Fattar liksom inte, kan det vara så här olika i produktionen?
    Dottern intensivammade iof på ett helt annat sätt än vad sonen nu gör. Han äter klart på 20-30 min och sover sen allt från 5 min till 4 timmar. Hon ville amma minst en timme, pausa i kanske 15-20 min för att sen på't igen, dygnet runt. Detta var alltså under de första kanske tre veckorna men kanske att det boostade produktionen så pass att det var därför som jag kunde pumpa ur större mängder än nu så tidigt?.

Jag har en Medela Swing.

• rödnos

Kanske spelar det in att jag förrförra natten hade feberfrossa och igår natt migrän...
    Såriga bröstvårtor... Jäkla gissel!

• rödnos

Lite invändningar då:

Använd INTE amningsnappar då de kan störa produktionen och funkar ungefär som ett skavsårsplåster, dvs de löser inget problem i sig själva.

Om du får sår och blåsor: köp Medelas vårtskydd! Vårtorna läker som fortast i fuktig miljö från bröstmjölken. Du kan även smörja med purelan salvan från Medela för att hålla vårtorna mjuka. De glider då lättare upp i gommen utan att "krasas sönder" på vägen eller om destillera hamna fel.

Var inte rädd för att stoppa in ett fuktat lillfinger i mungipan på bebisen om det efter tio sekunder fortfarande gör ont på dig. Lägg sen till på nytt för bättre tag.
    Har du redan sår eller blåsor så kommer rätt grepp ändå inte göra ont.

en som tyvärr fått testa på typ allt Sonja gå fel med amning. MEN sen blev det det bästa som finns!

• rödnos

Testa purelan annars. Jag smörjde på just innan amning och efter ett par dagar ar det så bra att jag inte behöver det heller längre. Använder babyolja på brösten istället för tvål vilket gör underverk för brösten!

Ang mjölkstockning.... Var glad du som inte tyckte det hör ont. Var ingen allvarlig variant du fick i så fall för får man det så gör det jävulskt ont. pumpen blir ens bästa vän!

Svar på tråden Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?