Ni som har lätt för att amma, era bästa tips?
Hej
Har haft lätt för att amma och ammat tre barn som alla tre varit riktiga tjockisar .
Mina råd till dig är:
- inställningen: Tänk dig att du kan amma. Föreställ dig inga svårigheter utan tänk att du och din bebis kan detta. Dock krånglar det lite för alla någon gång utan att det för den sakens skull är något fel. Amma på bara så löser det sig oftast.
- Fri amning: Låt bebisen ligga på bröstet (om möjligt) efter förlossning och själv söka bröstet. Låt den sedan amma i princip när och hur länge som helst. Mitt första barn ammade/snuttade i princip hela dygnet den första tiden. Lär dig amma liggande och sittande i olika positioner.
- Köp en skön och bra amningsbh eller linne.
- Vädra brösten när/om du får sår. Det gör ont att amma i början även om barnet har rätt tag och det är helt normalt. Ömma bröstvårtor måste härdas lite. Ev. kan man behöva smörja med ex bephanten eller ha amningsnapp.
- Låt din man passa upp på dig.
- Våga amma offentligt utan att skämmas. Nu menar jag inte att du ska fläka upp brösten hela tiden men att lite diskret vika upp tröjan och mata sitt barn är inte fult och att sitta gömd bakom sjalar har gjort mig mer stressad än nödvändigt. Istället har jag om jag varit ute på restaurang valt ett bord i ett hörn etc och satt mig med ryggen mot merparten av de andra gästerna. På så sätt har jag kunnat amma utan att känna att jag stör någon.
- Om det inte funkar, ring amningshjälpen.
Lycka till!