• schangol

iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!

Jag vill inte att min dotter sitter bänkad med en iPad på förskolan!!!!hon tittar på pippi pingu och alfons åberg hemma samt att hon har pussel,memory och sådant på våra mobiler.hon leker med dessa i bilen,i väntrum och ibland ihop med oss vuxna när vi alla är sega.tv ser hon som mys på morgon eller ett avsnitt på kvällen.inte tusan ska hon sitta med en skärm framför sig när hon här 15 timmar i veckan och vi inte har några direkta kompisar att leka med hemma. Dom var så stola "pedagogerna",att de minsann skulle få dut en iPad till barnen och jag reagerade inte över idiotin förens jag såg min flucka sitta ensam vid ett bord och "peka".känns som om det är ett sätt att få mindre att göra för de vuxna??varför inte bara dra fram ett gammalt hederligt papp eller trä memory??det hela är för jäkligt! Vad tycker ni?och hur ska jag lägga fram mina åsikter och önskemål på ett snyggt sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-02 17:58
    Så vadå jag har inte rätt att önska att min dotter inte sitter ensam med en ipad på förskolan???

Tråden handlar inte om hurvida jag aktiverar min dotter när hon inte är på förskolan eller om att jag motarbetar någon läroplan!!!!jg vill höra era åsikter kring ämnet och inte höra några spekulationer kring mitt föräldraskap!

• Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!
  • BeanBag
    schangol skrev 2012-10-30 20:55:49 följande:

just det, KAN användas var det. 
    så du utgår ifrån att alla förskolor INTE jobbar så? Om nu personalen på förskolan tycker att det är en bra ide att barnen sitter själv med en iPad hela dagarna så har dom nog problem med hela verksamheten så där gör knappast en iPad varken till eller från men på en normal förskola som jobbar efter läroplanen med ett strukturerat arbetssätt så används en iPad som ett pedagogiskt verktyg och ett komplement till resten av verksamheten.
  • schangol
    slazh skrev 2012-10-31 11:10:55 följande:
    Sen kan det finnas en viss skillnad i syn på vad förskolan ska vara där en del föräldrar ser förskolan som barnpassning och vill att barnen ska vara ute och leka och röra på sig medan en del pedagoger istället vill att det mer ska vara en plats för pedagogiskt lärande.

Jaha så ipaden är inte en barnpassning när lärarna springer o tjabbmar istället för att umgås med barnen o se till att de sysslar med vettuga saker.
    D
  • schangol
    BeanBag skrev 2012-10-31 13:12:51 följande:
    så du utgår ifrån att alla förskolor INTE jobbar så? Om nu personalen på förskolan tycker att det är en bra ide att barnen sitter själv med en iPad hela dagarna så har dom nog problem med hela verksamheten så där gör knappast en iPad varken till eller från men på en normal förskola som jobbar efter läroplanen med ett strukturerat arbetssätt så används en iPad som ett pedagogiskt verktyg och ett komplement till resten av verksamheten.

Om det händer på min förslola händer det säkerligen på andra också.
  • BeanBag
    schangol skrev 2012-10-31 15:31:33 följande:

Inte på majoriteten av förskolorna.
    Det är väl bättre att du pratar med personalen och hör vad de har för syfte med iPaden och be att få se dokumentation runt hur de har arbetat med den. Är inte det tillfredsställande så kan du ju prata med förskolechefen och ifrågasätta arbetssättet. Hjälper garanterat bättre än att bara sitta och vara sur på nätet
  • schangol
    BeanBag skrev 2012-10-31 15:36:18 följande:
    Inte på majoriteten av förskolorna. Det är väl bättre att du pratar med personalen och hör vad de har för syfte med iPaden och be att få se dokumentation runt hur de har arbetat med den. Är inte det tillfredsställande så kan du ju prata med förskolechefen och ifrågasätta arbetssättet. Hjälper garanterat bättre än att bara sitta och vara sur på nätet

Jag har redan tagit tag i min "issue" så det behöver du inte oroa dig för.däremot är jag trött på folk här på fl som sitter och nedvärderar andras åsikter och inte själva kan ta till sig att "jag tycker si och du så" utan att uttrycka att de är så trötta på andras åsikter och tankar,då kanske de sjlva inte ska sitta på nätet.
  • icy
    schangol skrev 2012-10-31 15:31:33 följande:

Japp, de använder dom av sig här. 
  • BeanBag
    schangol skrev 2012-11-01 08:02:12 följande:

Jag har redan tagit tag i min "issue" så det behöver du inte oroa dig för.däremot är jag trött på folk här på fl som sitter och nedvärderar andras åsikter och inte själva kan ta till sig att "jag tycker si och du så" utan att uttrycka att de är så trötta på andras åsikter och tankar,då kanske de sjlva inte ska sitta på nätet.
    Men en åsikt kan man ju alltid ändra om man får veta mer om varför en sak är som den är istället för att bara anta saker.
  • BeanBag

Sen frågar du ju i TS vad vi andra tycker och då måste vi ju skriva om vad vi anser och vår upplevelse av fenomenet, eller hur?

• schangol
    BeanBag skrev 2012-11-01 08:28:39 följande:
    Men en åsikt kan man ju alltid ändra om man får veta mer om varför en sak är som den är istället för att bara anta saker.

Yes stämmer men i mitt fall var det oerhört klart och tydligt att ipaden används fel,används den fel EN gång framför en hur många ggr som man inte ser anväbds den då som substitut för personal om det så handlar om ett par minuter eller sammanlagt ett par timmar???
  • Stjärnfall76

jag tror det är bra. Det ligger i tiden att barn ska kunna detta väldigt bra. Din dotter har möjlighet att lära sig detta hemma, men det är inte alla barn som har det. Jag kan inte tänka mig att de sitter långa stunder....

På min sons dagis, han är 4, så har de en dator med enbart pedagogiska spel på. De  får sitta i 10min max två gånger per dag.

Jag tycker inte du bör oroa dig, så länge hon inte sitter för långa stunder.     

• Tångräkan

Har inte läst vad alla andra har skrivit nu men själv tycker jag inte det är något negativt om det används på rätt sätt. På vår förskola där mina barn går har de en Ipad som barnen får testa pedagogiska spel på nån gång ibland, oftast tar de fram den på eftermiddagn när de är lite färre barn och så får alla spela en liten liten stund var. Inte varje dag eller speciellt ofta, det är mer för att barnen ska få testa på. Och som sagt används den på rätt sätt tycker iallafall jag att det bara är bra. På vår förskola är de ute nästan hela tiden, inne enbart för mat. Ute mellan frukost och lunch (då har de pedagogisk verksamhet, går till skogen osv), ute mellan lunch och mellanmål på gården och efter mellis så får barnen själva välja om de vill vara inne eller ute.

Förstår inte varför en del är så emot Ipads i förskolan. Ni måste ju ha dåliga förskolor om de inte kan använda dom på rätt sätt. Självklart är det ingen barnpass så förskollärarna kan göra annat. På vår förskola sitter pedagogerna med bredvid och pratar om det dom spelar och frågar saker osv, alltså ett sätt att lära sig med ett modernt hjälpmedel. Så ser jag på det. 

• SMM

Jag tycker att det är bra att många föräldrar engagerar sig i den här frågan som jag ändå tycker är viktig. Jag anser inte att man är bakåtsträvande för att man ifrågasätter nyttan av Ipads för små barn. Om huvudsyftet är att barnen ska lära sig teknik tidigt vill jag gärna se någon studie på att så är fallet innan fler kommunder sätter in resurser för att utrusta förskolorna med Ipads.

Att det finns saker att lära på olika appar kan väl inte ifrågasättas, däremot undrar jag varför de inte kan läras på annat sätt. Jag ser mer att ipads passiviserar barnen och långt ifrån alltid används pedagogiskt. Jag tror inte att barnen idag kommer att lida brist på teknik, att tidigt lära in spelande vid skärm tror jag är att göra dem en björntjänst. Jag anser att man ska ta tillvara på tiden när de är små och inte själva aktivt efterfrågar tekniken till att istället få dem fysiskt aktiva. Det är det som saknas hos många barn idag, inte förmågan att hantera en dator/ipad.

• Sofie89Gbg

Jag är faktiskt (trots att jag är pedagog) också emot ipad på förskolan. De flesta barn får idag tillräckligt med teknik hemma i form av tv, ipad, dator, spel på föräldrarnas iphone osv. Jag tycker att föräldrarna ska få vara med och bestämma hur mycket teknik barnen ska använda i sin vardag.

Det finns fantastiskt pedagogiska spel att använda sig utav, men det är sällan pedagogen hinner sitta med och upptäcka dem tillsammans med barnen, utan oftast blir det en "barnvakt" medan pedagogen gör något annat/är med andra barn. Jag vikarierade till och med på en förskola där en pojke fick sitta själv i en timme med en ipad för att han var överaktiv. 

Det finns utbildade pedagoger på förskolan för att aktivera barnen, bistå med omsorg, trygghet och möjligheter till lärande. Barn i åldrarna 1-6 år har enligt min mening inget behov av att använda en ipad på förskolan.

I min blogg under Kategorin: Barn / Förskola / Uppfostran skriver jag mer om sådant här: http://enkvinnasdagbok.blogspot.se/ 

• AnkiC

Ipaden används på förskolan som ett pedagogiskt verktyg i utbildningssyfte. Det är inte meningen att barnen ska sitta och spela med den. Det kan användas på så många andra olika sätt. Tanken är att barnen ska söka kunskap i den, ta fram bilder, göra egna sagor, ta kort på olika saker, filma. Det finns fantastiska appar som barnen kan använda sig av mer handlingskraftigt, tex en app som man kan scanna teckningar med som är kopplade till en filmsnutt där barnet som ritat teckningen berättar om sin teckning. Filmen dyker upp på skärmen när teckningen scannas. Det finns en luppapp som kan användas till närbilder på insekter i naturen mm. Det finns massor! Ipaden är ett komplement till lärandet. Förskolan är skyldig att följa med i utvecklingen och att ge barnen kunskaper om teknik också. Det behövs i framtiden. Fråga pedagogerna hur de tänkt att använda ipaden med barnen.

• Pixida

Som förskollärare kan jag känna att ditt inlägg beskriver ett typiskt sätt där iPads i förskolan används på fel sätt... den verkar i ditt fall ha blivit en ?barnvakt? och det är bland det sämsta man kan använda en iPad till i Förskolan.

En iPad i förskolan är ett digitalt verktyg, och ett sätt för barnen att upptäcka digitala medel, och det är även en liten gren i läroplanens mål kring teknik, i just den digital teknik, men den är även ett annat verktyg för grovmotorik i fingrarna för de allra minsta, samt finmotoriken i att skriva bokstäver på skärmen samt även på papper.

På den förskolan jag arbetat på, använder vi pedagoger varsin iPad till all dokumentation, och mycket annat, men barnen har också en egen, där de kan dokumentera sin närmiljö, och saker de har skapat, de kan skapa filmer och kortare musikstycken, samt spela just memory och pusselövningar för att utmana deras kognitiva utveckling.

Att vi valt att använda iPads till en del av det man lika gärna kan göra fysiskt, är mycket enkel, det står i vår läroplan att vi ska väva in digitala verktyg i verksamheten. Och vad bättre då än att låta barnen själva dokumentera sin vardag? Vi använder inte iPads i en större utsträckning med barnen, förutom på dessa punkter. Och barnen frågar inte om iPaden hela tiden, för den finns där om de vill ta en bild på något de skapat, eller om de städat osv, och då finns vi pedagoger där att ställa frågor och diskutera kring bilderna tillsammans med barnen. I vissa fall har barnen tagit bilder helt på egen hand, som sedan kommit upp på vår skärmsläckare, och då har det blivit en del samtal kring bilderna, vilket är en del utav läroplanens punkter i samtal, reflektion, och observation.

Men på vår förskola sitter inga barn ensamma med iPaden, utan där är alltid en vuxen vid bordet, med undantag av några av de äldre barnen som lyssnar och läser ljudsagor.

Vi strävar efter att bara ha pedagogiska appar på våra paddor, och då är exempelvis Youtube INTE en utav dem. Och spelen är pedagogiska utmaningar, som Kalle Kunskap i Förskolan, till fördel över exempelvis Angry Birds....

Vi försöker använda iPads till det pedagogiska arbetet mer än som barnpassning. Kanske skulle du vända dina frågor åt det hållet istället? Och efterlysa att personal på din förskola får gå IKT utbildning, och av chefen få gå kursen Digital Kompetens i Förskolan.

• dchpr

Har lite svårt att se hur ipad på dagis i sig skulle främja teknik- och ingenjörsintresse, annat än möjligen ytterligare öka intresset och efterfrågan på att konsumera teknikprylar och spel. 

Att göra en platta (produkt) till en självklar och ganska central del av vardagen både hemma och i förskolan, full med obegränsad underhållning i form av tillrättalagda världar skapade för att stimulera din hjärna att vilja ha mer, är väl ungefär så långt från ingenjörstänkande man kan komma?

Ger dataspel på dagis automatiskt framtida tekniksnillen som tänker utanför boxen och säkrar Sveriges konkurrenskraft - eller snarare okreativa konsumenter som bara kan tänka innanför App Store och inte klarar en dag utan den självklara plattan?

Finns mycket lärande som man kan ta till sig lätt i spelform, javisst, och spel som övar bra förmågor.

Men hur många av alla som kan spela dataspel har blivit utvecklare och ingenjörer? Ska man lära sig "teknik" mer än att just spela spel behövs snarare uppmuntran att utforska tekniken bakom spelen, och hur saker utanför låtsasvärlden fungerar. T ex lyfta på locket till vardagsteknikprylar, prova enkla kodverktyg där man kan göra egna spel.

(Idag har man visserligen uppfunnit begreppet e-sport som legitimerar att man kan satsa på ett liv som spelkonsument istället för att utbilda sig och jobba när man blir stor.)

Känns faktiskt lite som en långsökt ursäkt för att, som många föräldrar(?), skaffa ipads för att "hålla barnen sysselsatta" och lugna ett tag till lättnad för de vuxna.  

Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!