• schangol

iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!

Jag vill inte att min dotter sitter bänkad med en iPad på förskolan!!!!hon tittar på pippi pingu och alfons åberg hemma samt att hon har pussel,memory och sådant på våra mobiler.hon leker med dessa i bilen,i väntrum och ibland ihop med oss vuxna när vi alla är sega.tv ser hon som mys på morgon eller ett avsnitt på kvällen.inte tusan ska hon sitta med en skärm framför sig när hon här 15 timmar i veckan och vi inte har några direkta kompisar att leka med hemma. Dom var så stola "pedagogerna",att de minsann skulle få dut en iPad till barnen och jag reagerade inte över idiotin förens jag såg min flucka sitta ensam vid ett bord och "peka".känns som om det är ett sätt att få mindre att göra för de vuxna??varför inte bara dra fram ett gammalt hederligt papp eller trä memory??det hela är för jäkligt! Vad tycker ni?och hur ska jag lägga fram mina åsikter och önskemål på ett snyggt sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-02 17:58
    Så vadå jag har inte rätt att önska att min dotter inte sitter ensam med en ipad på förskolan???

Tråden handlar inte om hurvida jag aktiverar min dotter när hon inte är på förskolan eller om att jag motarbetar någon läroplan!!!!jg vill höra era åsikter kring ämnet och inte höra några spekulationer kring mitt föräldraskap!

• Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!
  • Maria Rydberg

Slutligen....I dagens samhälle växer barn upp med informations- och kommunikationsteknik i olika former som en naturlig del i vardagen. Det är därför förskolan ska bli en deltankvärd av denna utveckling utifrån barns lärande, nyfikenhet, lust och intresse. Bifogar en tänkvärd länk. Hoppas det fungerar.... det är ju inte alltid tekniken gör det;)

• Indianica
    schangol skrev 2012-10-08 21:19:43 följande:
    hallå! uppmärksamma att jag inte är emot ipad jag är emot att mitt barn sitter ensam med den. allra helst hade jag velat att hon inte skulle använda den alls på försola om det inte är i grupp då de lär sig turas om och hjälpas åt!!!
    Men om du inte är motståndare till själva Ipaden förstår jag inte vad du retar dig på. Om din dotter ritat vid bordet eller lagt pussel eller läste en bok hade hon väl inte heller interagerat med så hemskt många andra.
  • Indianica
    Maria Rydberg skrev 2012-10-08 21:24:43 följande:
    Slutligen....I dagens samhälle växer barn upp med informations- och kommunikationsteknik i olika former som en naturlig del i vardagen. Det är därför förskolan ska bli en deltankvärd av denna utveckling utifrån barns lärande, nyfikenhet, lust och intresse. Bifogar en tänkvärd länk. Hoppas det fungerar.... det är ju inte alltid tekniken gör det;)
    " rel="nofollow" target="_blank">

Det funkar Och jag håller delvis med, men många barn idag växer också upp med denna teknik i överflöd och jag skulle önska att skolan ibland kan vara en rejäl motpol till allt detta digitala som många barn nästan är beroende av. Ja, jag inser att jag låter som en tjurig gammal gubbe
  • schangol
    Indianica skrev 2012-10-08 21:27:04 följande:
    Men om du inte är motståndare till själva Ipaden förstår jag inte vad du retar dig på. Om din dotter ritat vid bordet eller lagt pussel eller läste en bok hade hon väl inte heller interagerat med så hemskt många andra.

motivering där finns också i tråden. det eviga exemplet med pussel. en pusselbit ger känsla för struktur och form på ett annat sätt än ett puseel i ipad. dessutom drar du en pusselbit i en app så dras den liksom automatiskt till sin plats sålänge du är hyffsat i närheten av dess plats.

en krita över penngreppet och du kan själv bestämma trycket i den. och såvidare.

• Maria Rydberg
    Indianica skrev 2012-10-08 21:37:39 följande:
    Det funkar Och jag håller delvis med, men många barn idag växer också upp med denna teknik i överflöd och jag skulle önska att skolan ibland kan vara en rejäl motpol till allt detta digitala som många barn nästan är beroende av. Ja, jag inser att jag låter som en tjurig gammal gubbe

Nej ingen tjurig gammal gubbe. All utveckling sker i samspel mellan utmaning och trygghet. Snarare klokt än tjurigt att ifrågasätta

Trevlig kväll!
  • Primrose
    Maria Rydberg skrev 2012-10-08 21:09:15 följande:
    Primerose: Att öka barnens digitala kompetens och få in digitala verktyg som en naturlig del i all pedagogisk verksamheten.
    Att genom lek och utforskande möta och väcka nyfikenhet hos barnen för ny teknik redan i förskolan. Utveckling är situationsbundet och inte styrt av GRUNDskola eller FÖRskola! Att jag beskriver Lgr-11 är för att det är en fortsättning i barns digitala kompetens som grundläggs redan i förskolan. I läroplanen för förskolan (Lpfö) betonas
    förmågan att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta som nödvändig i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.
    Vidare står att utveckla intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa. Att ge förutsättningarna för att utveckla varje barns förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar. Dock är det en grundläggande faktor vid implementering av nya verktyg såsom ipad att kommuner satsar på kompetensutveckling för personalen. Didaktiskt fördjupad kunskap behövs för att implementering utifrån en sociokulturell syn ska kunna äga rum. Det är min övertygelse att inte lyfta fram skillnader mellan grundskola och förskola utan istället ge barnen en mjuk övergång för att ge våra barn rätt grundstenar till IT-samhället är det viktigt att man även i förskolan erbjuder IT kompetens, detta för att utjämna samhällsklyftorna. Alla barn har inte tillgång till It-verktyg i hemmet, av ekonomiska skäl. I förskoleplanen står även att läsa att värdegrunden uttrycker det etiska förhållningssätt som ska prägla verksamheten.. Verksamheten i förskola, såväl som skola, ska bedrivas i demokratiska former och därigenom lägga grunden till ett växande ansvar och intresse hos barnen för att de på sikt aktivt ska delta i samhällslivet. Låt oss ge alla bästa förutsättningar att känna sig delaktiga i samhället och inte utestängda. Värdegrunden uttrycker det etiska förhållningssätt som ska prägla verksamheten. Om­ sorg om och hänsyn till andra människor, liksom rättvisa och jämställdhet samt egna och andras rättigheter ska lyftas fram och synliggöras i verksamheten. Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder. Dessutom, förskoleverksamhet som bedrivs för sexåringar benämns i skollagen som förskoleklass. Förskoleklass är en skolform som delar läroplan med grundskola och fritidshem vars syfte är att vara en pedagogisk bro mellan förskola och grundskola
    Oj, det låter som att det mesta du skriver är något du citerar, fast du skriver i jag-form. Plagiat? Mycket av det du skriver här har ju inte ett dugg att göra med om nyttan med att använda en iPad på en förskola. T ex varför skriva om detta i en diskusskon om iPads?: "Om­ sorg [sic] om och hänsyn till andra människor, liksom rättvisa och jämställdhet samt egna och andras rättigheter ska lyftas fram och synliggöras i verksamheten. Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder." Du blandar ihop korten på ett underligt och irrelevant sätt.

Det jag tidigare berättade att de förskollärare vi intervjuade (för 3 år sedan) efterfrågade var utbildning inom tekniska hjälpmedel, digitala verktyg och olika metoder att söka information. Utbildning är kostsam och dessa personer verkar inte ha fått den. Jag tror att det gäller för ganska många - och enligt min uppfattning börjar man i fel ände om man använder förskolans magra resurser till att köpa in utrustning de inte kan använda på ett pedagogiskt korrekt sätt, i stället för att utbilda dem först.

Nåväl, om du inte visste det räknar de allra flesta förskoleklass till grunskolan och inte till förskolan (därav "nollan"). Barnen går ju, oftast, i förskoleklass i den skola de sedan ska börja i ettan. Avsikten med förskoleklassen är det som du anser vara viktigt nämligen övergången från förskola till skola. Enligt min uppfattning är det inte alls viktigt eller önskvärt att, på ett kunskapsstyrt sätt, försöka få förskolan att likna skolan.

• Primrose
    Indianica skrev 2012-10-08 19:28:53 följande:
    Jag håller delvis med dig TS. Det ska inte heller vara för mycket TV-tittande och datorspelande på förskolan, den ska ju vara en fristad ifrån sådant anser jag. Pedagogerna är ju utbildade för annat, utnyttja det då! Om jag får fler barn ska de får gå i Montessori, där man får uppleva med hela kroppen och experimentera. Den "vanliga" förskolan verkar "spåra ur" allt mer, där mer och mer sådant ersätts med teknik.
    Ett bra inlägg. Pedagogerna är utbildade för annat och ska kunna aktivera barn på många olika spännande sätt.  Flera här skriver att föräldrarna minsann kan minska på den tid som deras barn sitter framför datorn/Tv:n/"paddan" hemma och aktivera dem, och  menar att föräldrarna är "lata" om de inte gör detta, så att barnen kan få sitta med iPads på förskolan. Finns det någon logik i detta? De vill att barnen ska aktiveras mer hemma, av oftast pedagogiskt okunniga personer, men att de utbildade pedagogerna ska aktivera barnen mindre?

Vi bytte nyligen till en Montessori-förskola åt vår son, och är mycket nöjda.
  • Paradigm

Primerose: Nej, det bevisar snarare att man använder Ipad som enbart ett verktyg för lek hemma, och därför har man svårt att se Ipad också som ett pedagogiskt verktyg.

Nu lämnar jag diskussionen för den ger mig inget längre. Jag har sagt det jag vill ha sagt.

• Primrose

De (inte "dem") har kanske iPads på vissa Montessoriförskolor, det är inget jag känner till. Det finns olika grader bland Montessoriförskolor dvs hur mycket man anammar Montessoripedagogiken i det barnen gör under dagarna och allt runt omkring.

iPads finns inte på min sons förskola. Dock finns där en massa spännande Montessorimaterial som de jobbar med under förmiddagarna (och annat material) under lugna förhållanden, respekt för barnen och en stor tilltro till deras förmåga och integritet samt en massa fri lek utomhus på eftermiddagarna.

Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!