• schangol

iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!

Jag vill inte att min dotter sitter bänkad med en iPad på förskolan!!!!hon tittar på pippi pingu och alfons åberg hemma samt att hon har pussel,memory och sådant på våra mobiler.hon leker med dessa i bilen,i väntrum och ibland ihop med oss vuxna när vi alla är sega.tv ser hon som mys på morgon eller ett avsnitt på kvällen.inte tusan ska hon sitta med en skärm framför sig när hon här 15 timmar i veckan och vi inte har några direkta kompisar att leka med hemma. Dom var så stola "pedagogerna",att de minsann skulle få dut en iPad till barnen och jag reagerade inte över idiotin förens jag såg min flucka sitta ensam vid ett bord och "peka".känns som om det är ett sätt att få mindre att göra för de vuxna??varför inte bara dra fram ett gammalt hederligt papp eller trä memory??det hela är för jäkligt! Vad tycker ni?och hur ska jag lägga fram mina åsikter och önskemål på ett snyggt sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-02 17:58
    Så vadå jag har inte rätt att önska att min dotter inte sitter ensam med en ipad på förskolan???

Tråden handlar inte om hurvida jag aktiverar min dotter när hon inte är på förskolan eller om att jag motarbetar någon läroplan!!!!jg vill höra era åsikter kring ämnet och inte höra några spekulationer kring mitt föräldraskap!

• Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!
  • augustisten
    Primrose skrev 2012-10-05 02:23:09 följande:
    fattig student: sorry, jag skrv från min iPhone och kollade inte så noga: "ett bra vertyg för givande samlingar" skrev du. Och jag håller, personligen, inte med om att en iPad skulle vara ett särskilt ämpligt verktyg vid samlingarna. På vilket sätt menar du att det skulle vara givande - jämförelse med hur många samlingar (i alla fall de jag har erfarenhet av) går till i dag: samling i ring (så att man ser varandra bra och får ögonkontakt), sång tillsammans, presentera små berättelser för varandra och få, mänsklig, respons på det man säger osv?

Ett bra sätt att använda iPad vid samling är tex vid geocaching som jag nämnde.

På sonens förskola hade de en vanlig papperskarta och ipaden där de valde en skatt. De jämförde kartorna, funderade över hur det såg ut där (oftast var det skatter i närområdet) och så gav de sig ut och letade. De läste ledtrådar och barnen turades om att navigera med ipaden.

Sedan geocachade de mycket i fantasin också och tittade på skatter i Egypten och Kina. Visste du att det finns en geocachskatt i rymden också? Det har min son lärt mig.

Jag tycker också att det ska finnas en pedagogisk tanke bakom hur tex iPad används i förskolan, men att det per automatik skulle vara sämre än att tex pärla tycker jag är väldigt oinsatt att påstå. Att pärla sitt 45:e halsband ger nog inte speciellt mycket mer än lugn och ro en stund.
  • Paradigm

Primrose: återkoppling på aktiviteter (genom bilder på aktiviteter). Detta leder till reflektion över vad som har gjorts antingen idag eller tidigare. Barnens reflektioner kring aktiviteten kan leda till förståelse och vidareutveckling av aktiviteten utifrån barnens intresse, men också stimulering av praktiska förmågor som språkutveckling -genom återberättelse, och minnesträning. På så sätt får barnen inflytande över sitt eget lärande och får även ta del av andra barns reflektioner, vilket kan leda till ytterligare förståelse och tankar kring aktiviteten. Dessutom får barnen begrepp om vad ett demokratiskt arbetssätt innebär.

• Paradigm

Det är en aning svårt att skriva via mobilen

• Lindsey Egot the only one

Fattig student

Mycket bra förklarat ang lärandet, analyserande, reflektion för att det ska kunna funka måste det till dokumentation och iPad kan användas till just detta.

Barnen på vår förskola hade gjort en film till föräldrarmötet om hur en dag på förskolan ser ut. De var berättande rösterna till bildspelet. På så sätt reflekterar och analyserade de sin dag på förskolan.

• Jebus

Tycker det är jättebra att förskolan hänger med i utvecklingen. Alla barn har inte heller ipads hemma och det finns jättemånga bra pedagogiska spel. Båda mina barn är mycket tidigare än vad jag var i samma ålder med läsning och sånt. Antagligen pga iphones och paddor. Min lille son går i en ute-grupp, så de är mest ute och aktivierar sig. Den lilla tid de är inne så får de ibland leka med paddan, vilket inte några längre stunder. Men jag tycker det är kanon! Hemma har vi två stycken som används flitigt av hela familjen. Förstår inte varför det skulle va dåligt, men jag palla heller inte läsa genom hela tråden för att ta reda på det.

• Primrose

augustisten och fattig student: era åsikter och tankar låter bra. Tyvärr litar jag inte på att en iPad i förskolan kommer att användas på det sättet och jag är också övertygad om att den typen av stimulans och förståelse ni beskriver kan uppnås, på ett eller annat sätt, utan iPad. På min sons småbarnsavdelning fanns en bildskärm uppsatt på väggen i innerhallen och ett bildspel över barnens aktiviteter under dagarna visades där, som både barnen, personalen och vi föräldrar kunde titta på och prata om när vi ville. En trevlig idé, i all sin enkelhet. Jag gjorde också en "trygghetsbok" med bilder från min sons hemmatillvaro och familj, som fanns på dagis för honom att titta i när han (och andra barn) ville.
    Jag befarar att det finns för mycket outbildad personal, med för stora barngruppen, där det skulle vara negativt att ha iPads tillgängliga för barnen (utan rätt handledning, pedagogisk insikt och kunnande etc) - och därför är jag inte positiv till iPads i förskolan.

Följande skrev den verksamhetsansvariga på min sons (utmärkta) förskola i den här veckans veckobrev:
    "Det har tillverkats mobiltelefoner och datorer. Det talades om iphone och ipad, tänk vad moderna era barn är!"
    För mig är det bara ganska gammalmodiga och personer som inte förstår hur barns liv av idag ser ut som beskriver att barn är "moderna" för att de vet vad en iPad/iPhone är. Och jag tror att ganska många har den inställningen, där ute på förskolorna.

augustisten: "hur tex iPad används i förskolan, men att det per automatik skulle vara sämre än att tex pärla tycker jag är väldigt oinsatt att påstå" - det har jag inte påstått direkt- Dock anser jag att det taktila i att skapa något med sina egna händer och välja stenar, pärlor och färger är bättre att göra "live" än via en dator (som man säkert kan göra, om man vill).

• Primrose

Upptäckte just en litet rolig TS i sammanhanget:
    "Gick på toa och kom ut därifrån bara för att se vår treåriga dotra men min läsplatta diskhon där hon var i full fart med att diska den! Den är förstörd!! 
    Hur får man ett barn att sluta röra saker som inte ska röras av dem? Blir galen på det här!! "

Jag undrar vem som får betala om det händer i förskolan.Drömmer

• Paradigm

Eftersom tid är en bristvara i förskolan så är Ipad ett utmärkt verktyg för dokumentation. Ordna med kamera och skriva ut bilder tar från förskollärarens planeringstid, något som kan användas till något annat. Ipad möjliggör således (bla.) dokumentation på ett effektivt sätt. Det är ett pedagogiskt verktyg, helt klart.

Det är tråkigt Primrose att du underskattar förskollärarnas kompetens. Man tycker att 3,5 års studier på universitet samt vidarekurser borde ge förskollärarna en annan sorts "respekt" och "pålitlighet" för deras kunskap, och hur de använder den i praktiken.

• MrsC74

Primrose. : nu har ju förskolorna ofta försäkringar mot sånt. Så det är knappast ett problem.

Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!