• Tina Larsson

Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?

En del tror det är den bästa maten för oss. Andra att det är en farlig kosthållning. Vad tror du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?
  • Biffus
    Mandel skrev 2012-08-19 08:30:08 följande:
    I går var det ägg som var livsfarligt och idag hänger det mest på vilken blodgrupp man har om man ska drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Kan jag kräva blodbyte på samma sätt som äldsta fick när han var nyfödd?

Nu för tiden verkar det vara på modet att inte vara överens om vad som är farligt eller så är allt farligt.
    Studier som görs är inte korrekta utan man ställer inte ens likvärdiga grupper mot varandra så resultatet går att läsa som man vill...
    Forskare betalas av de som vill ha positiva svar av studierna vilket så klart påverkar svaren. Pengar är makt och alla vill ha makt och rikedom.

Orkar snart inte bry mig mera för jag blir bara arg och ilska är stressande och inte bra för hjärtat...
    Så dör jag inte av det jag äter så lär jag dö av ilskan.
    Forskning suger verkligen ibland. Jag skulle, hur lätt som helst, kunna bevisa att rökning av filtrerade cigaretter motverkar sjukdomar som cancer...
  • Faile
    Biffus skrev 2012-08-19 07:55:45 följande:
    Det gäller dock främst rå broccoli!

Allt kål påverkar väl sköldkörteln negativt har jag för mig?
    Själv märkte jag dock ingen skillnad förrän jag slutade med komjölksprodukter, då fick jag minska dosen levaxin lite.  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Martina 76
    Biffus skrev 2012-08-19 08:38:03 följande:
    Forskning suger verkligen ibland. Jag skulle, hur lätt som helst, kunna bevisa att rökning av filtrerade cigaretter motverkar sjukdomar som cancer...
    Du vet väl att det finns ett direkt samband mellan antalet storkar och antalet födda barn i norra Tyskland. Allt går att visa med statistik och "rätt" konfidens.
  • Biffus
    MrsC74 skrev 2012-08-19 08:49:39 följande:
    Biffus: ja men bevisa det då
    och bota cancer ;)
    Ta en grupp med människor som röker filtrerade cigaretter och en annan grupp som röker ofiltrerade cigaretter. Studera hur många som fått cancer efter ett antal år. Resultatet kommer att vara att de som röker filtrerat har lägre cancerrisk. Alltså kan man säga att de som röker filtrerade cigaretter har lägre cancerrisk än referensgruppen och därför motverkar filtrerade cigaretter cancer!
    Forskning ser dessvärre ut så :/
  • banansmoothie
    sassus skrev 2012-08-17 17:01:02 följande:
    Då har jag lärt mig helt fel på min utbildning, och likaså står det fel i elevernas hk-bok. Kött, fisk, ägg och mejeriprodukter innehåller de åtta livsviktiga aminosyrorna, medan baljväxter är en bra proteinkälla för veganer. Men som sagt, jag har lärt att de inte innehåller de livsviktiga... Dock kan man kombinera med just mejeriprodukter för att få en fullvärdig måltid ur proteinsynvinkel.
    Du har lärt dig fel, och tyvärr är det fortfarande så på många håll! Man kan få tillräckligt med protein enbart från frukt och grönsaker. Baljväxter innehåller också alla aminosyror, men inte alla i samma mängd.  Det är härifrån "myten" om att kombinera proteinkällor kommer. Och det är en bra grej att kunna om man t.ex. är bodybuilder och behöver MASSOR av protein. Men för den valiga människan får man i sig tillräckligt utan att medveten kompletera. Bara man äter relativt allsidigt (och inte t.ex. lever på enbart vattenmelon, men det finns ju andra problem med såna dieter, inte bara protein!).
  • ljung och viol
    Mandel skrev 2012-08-19 08:30:08 följande:
    I går var det ägg som var livsfarligt och idag hänger det mest på vilken blodgrupp man har om man ska drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Kan jag kräva blodbyte på samma sätt som äldsta fick när han var nyfödd?

Nu för tiden verkar det vara på modet att inte vara överens om vad som är farligt eller så är allt farligt.
    Studier som görs är inte korrekta utan man ställer inte ens likvärdiga grupper mot varandra så resultatet går att läsa som man vill...
    Forskare betalas av de som vill ha positiva svar av studierna vilket så klart påverkar svaren. Pengar är makt och alla vill ha makt och rikedom.

Orkar snart inte bry mig mera för jag blir bara arg och ilska är stressande och inte bra för hjärtat...
    Så dör jag inte av det jag äter så lär jag dö av ilskan.
  • Biffus
    banansmoothie skrev 2012-08-19 10:22:10 följande:
    Du har lärt dig fel, och tyvärr är det fortfarande så på många håll! Man kan få tillräckligt med protein enbart från frukt och grönsaker. Baljväxter innehåller också alla aminosyror, men inte alla i samma mängd.  Det är härifrån "myten" om att kombinera proteinkällor kommer. Och det är en bra grej att kunna om man t.ex. är bodybuilder och behöver MASSOR av protein. Men för den valiga människan får man i sig tillräckligt utan att medveten kompletera. Bara man äter relativt allsidigt (och inte t.ex. lever på enbart vattenmelon, men det finns ju andra problem med såna dieter, inte bara protein!).
    Stämmer. Så länge som man äter nog mycket energi får man i sig nog mycket protein (om man inte äter enbart raffinerat vitt socker). Om folk visste det skulle inte industrierna tjäna pengar, och därför lärs det inte ut
  • EnGladPingvin
    Biffus skrev 2012-08-19 07:54:53 följande:
    Förut gillade jag ångkokt broccoli bäst, men nu känner jag mig bara dragen till färska grönsaker. Dessutom är jag lite smårädd att äta broccoli eftersom att det kan påverka sköldkörtelfunktionen (jag har hypotyreos, som har blivit mycket bättre sedan jag blev LFRV) 

Nu blev jag lite trött... Jag har också hypotyreos. Efter att ha läst det du skrev googlade jag och tydligen ska man inte äta varken broccoli, blomkål eller spenat! Det har ingen läkare sagt till mig och nu när jag äter lchf äter jag det typ varje dag. Vad tusan får man äta för något?
  • Biffus
    Faile skrev 2012-08-19 09:33:22 följande:

Allt kål påverkar väl sköldkörteln negativt har jag för mig?
    Själv märkte jag dock ingen skillnad förrän jag slutade med komjölksprodukter, då fick jag minska dosen levaxin lite.  
    Jo, men det enda av det jag gillar är broccoli, därför nämnde jag det :)
    När jag åt LCHF fick jag höja min dos jättemycket ( från 50 µg till 100 på en månad). När jag blev LFRV fick jag sänka  direkt :) 
  • banansmoothie
    Biffus skrev 2012-08-18 19:30:21 följande:
    Gurka och tomat räknas ju dessutom botaniskt sett som frukt! Om folk åt mer riktiga grönsaker i större mängder (sluta ta grönsaker på en manschett!) skulle de inse att man blir mätt Glad
    Fast tomater och gurka är ju mer näringsmässigt som en grönsak. Att det botaniskt är en frukt spelar ju inte nån roll när det gäller matlagning. Och gurka är ju inte en frukt egentligen heller den är ju närmast besläktad med melon och zucchini, som är ett eget släkte egentligen (fast jag vet att de räknas till frukter snarare än grönsaker).

Men annars håller jag med. Folk har inte fantasi/kunskap nog att använda alla grönsaker som finns! Idag gjorde jag burgare på okara (det som blir kvar när man gör sojamjölk), zuccini, paprika, lök, selleri, morötter, persilja, havremjöl och aningen majsstärkelse då de inte riktigt ville hålla ihop. Det serverat med en sallad på blandade gröna blad (spenat, ruccola, lollo rosso, roman osv), tomat, gurka, salladslök, selleri och morot. Det var nog dagsbehovet grönsaker i en enda måltid det. Och jag är proppmätt.
  • banansmoothie
    EnGladPingvin skrev 2012-08-19 11:02:58 följande:

Nu blev jag lite trött... Jag har också hypotyreos. Efter att ha läst det du skrev googlade jag och tydligen ska man inte äta varken broccoli, blomkål eller spenat! Det har ingen läkare sagt till mig och nu när jag äter lchf äter jag det typ varje dag. Vad tusan får man äta för något?
    Se till att få i dig tillräckligt med jod också!
  • Biffus
    EnGladPingvin skrev 2012-08-19 11:02:58 följande:

Spenat tänker jag inte sluta äta! Drömmer
    Läkare är ju tyvärr betalda av medicininddustrin, och om människor lärde sig att "medicinera" sig själva med mat, skulle de inte köpa mediciner... 
  • banansmoothie
    Biffus skrev 2012-08-19 12:16:52 följande:
    Spenat tänker jag inte sluta äta! Drömmer
    Läkare är ju tyvärr betalda av medicininddustrin, och om människor lärde sig att "medicinera" sig själva med mat, skulle de inte köpa mediciner... 
    Grönkål är bättre än spenat. Mindre oxylater. Jag lärde mig häromdagen om såna "anti nutrients" alltså rent kemiskt hur det fungerar (i min food chemistry kurs). Mycket interessant faktistk!!
  • Biffus
    banansmoothie skrev 2012-08-19 12:50:45 följande:
    Grönkål är bättre än spenat. Mindre oxylater. Jag lärde mig häromdagen om såna "anti nutrients" alltså rent kemiskt hur det fungerar (i min food chemistry kurs). Mycket interessant faktistk!!
    Men spenat är så gott... Går det att äta grönkål rå? Jag orkar inte rigga upp för ångkokning, och vid vanlig kokning läcker många näringsämnen ut i vattnet :/
  • yena89

Dagens middag:
    Fläskfilé med lök och cahmpinjoner. Mos på blomkål, broccoli och grönkål. Sallad på paprika, tomater, gurka, lite majs och fetaos med lite rapsolja, balsamvinäger och örtsalt på.

10 olika grönsaker i en enda måltid, om inte detta är nyttigt så vettefan. stekte i 40g smör till 3 portioner, nån annan fettkälla förutom 2msk rapsolja fanns inte, eller jo, 1 msk creme fraiche och 3msk grädde i moset som blev 3 portioner. Köttet var en fläskkotlett, fett och ben bortskurna (tycker det är jätte äckligt så det fick tyvärr slängas) och det var kanske 70-80g. Det var enda köttet jag fick i mig idag.

Imorgon blir det panerad fisk (paneras med ägg+pofiber) med spenat, blomkål/broccoli och en härlig sallad. Dillmajonäs till det och sambon får potatis till. Frukosten blir nog omlett med grönsaker och så en kopp te med kokosfett och en klick grädde på kvällen. Mer kommer jag inte orka. Inget kött den dagen, bara fisk om man nu vill räkna det som kött.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?