• Faile

Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?

Ja, det tror jag.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Lilia skrev 2012-08-07 09:57:37 följande:

Nej, det är inget krav att äta varesig ekologiskt eller närproducerat då man äter LCHF. LCHF är dåligt för miljön eftersom kött, mjölkprodukter och ägg är dåligt för miljön. Det mest miljövänliga är vegetariskt.

Är inget krav på varken eko eller närproducerat för vegetarianer heller. Beror ju på individen.
  • Faile
    Rödnäbba skrev 2012-08-07 11:31:15 följande:
    Det är krav att inte äta kött och animalista produkter som vegetarian och det är en av de största miljöproblemen så att vara veg är i sig miljövänligt.

Fast det är ju inte så att jag var mer vegetarian när jag inte åt lchf. 

• Faile
    Rödnäbba skrev 2012-08-09 21:28:08 följande:

Frågan var inte om naturlig mat var nyttig utan om lchf var det. Det går mycket bra att undvika socker, light-produkter och margarin utan att för den skull gå så långt att man mer eller mindre bara äter animalisk föda.
    Är du vegetarian?
  • Faile
    Rödnäbba skrev 2012-08-10 08:59:20 följande:

nej, hursÅ??
    Fick det intrycket.
    Vegetarianer får ju ofta höra felaktiga fördomar om sin kost och jag tyckte bara det var lite konstigt att då göra samma felaktiga antaganden om andras kost.  
  • Faile
    Rödnäbba skrev 2012-08-10 10:26:39 följande:

jahaaaa, jag har "fel". något särskilt som jag skrev som var fel eller har jag bara fel i största allmänhet

Rödnäbba skrev 2012-08-09 21:28:08 följande:

Frågan var inte om naturlig mat var nyttig utan om lchf var det. Det går mycket bra att undvika socker, light-produkter och margarin utan att för den skull gå så långt att man mer eller mindre bara äter animalisk föda.
    Fel.
    Vissa äter naturligtvis säkert så, men kosten i sig har inget sådant krav.
  • Faile
    Rödnäbba skrev 2012-08-10 10:39:02 följande:

Har du källa på det? Att det går bra att äta mycket av annat än animalisk föda?

Varför skulle det inte gå?
    Jag själv äter varken komjölksprodukter ( förutom smör ibland )  och nästan inget rött kött. Mycket hemlagat bröd baserat på linfrön, sesamfrön, kokos el mandelmjöl och pumpakärnor tex. Mat bestående av grönsaker och oftast fisk eller kyckling till, rött kött kanske en gång i veckan. Fettet kommer huvudsakligen från kallpressad kokosolja, ibland från smör.

Det enda animaliska jag inte har minskat på är ägg.  

Vill man inte äta kött alls så kan matdagboken.se ge en komplett 4 veckors vegetarisk lchf-meny. Huruvida den menyn innehåller mjölkprodukter och/eller ägg låter jag dock vara osagt.    
  • Faile
    Rödnäbba skrev 2012-08-10 11:01:02 följande:

Därför att icke animalisk mat innehåller en hel del kolhydrater som man ska undvika enligt LCHF.

Så, hade du någon källa på att jag hade fel? 
    Källa på vad? Hur mycket kolhydrater grönsaker innehåller? Slv.se har en bra databas för det.
  • Faile
    Rödnäbba skrev 2012-08-10 12:30:05 följande:

tänkte väl det...
    Eller så skriver du vad du vill ha en källa på?
    Att hitta en sida där det står "Rödnäbba har fel" som källa kan jag inte hjälpa dig med.  

Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?